Fából biodízel
Sulinet
2012/07/05 09:41

Mintegy 300 millió éve hirtelen fejeződött ben a kőszén felhalmozódása. A kutatók szerint ennek az oka a fehérrothadást okozó gombák számlájáta írható. Ezek termelték ugyanis azt az enzimet ami képes elbontani a kőszénképződéshez szükséges lignint. Ez a felismerésakár egy olyan módszer lehetőségét is előrevetítheti, amellyel a közeljövőben akár a fából is nyerhető lesz dízelüzemanyag.

biodizel_001_520 Egy nemzetközi kutatócsapat (a spanyolországi Spanish National Research Council részvételével) különféle, fehérrothadó gombák genetikai állományát vetette össze a lignint nem bontóbarnarothadást okozóéval. A megfigyelt genetikai különbségekből arra következtettek a kutatók, hogy a fehérrohadást okozó gombák 290 millió éve rendelkeznek a lignitet lebontó enzimmel és ekkor váltak külün nemzetséggé. Ez egybeesik a kőszénképződés karbonkorszakával.

A kutatók a két jelenség között közvetlen összefüggést találtak. Annak ugyanis, hogy növényi anyagból nyomás alatt és oxigén hiányában kőszén válhasson előfeltétele, hogy ne rothadjon el. Alignitnek ebben van szerepe, a fát emészthetetlenné teszi a különféle gombák számára. Ez a védelem szűnt meg a lignitgombák megjelenésével, az elpusztult növények szétestek azelőtt, hogy szénné alakulhattak volna - számolnak be a kutatók a Science című folyóiratban.

Az egyesült államokbeli National Science Foundation közlése szerint a kutatók a közeljövőben arra használnák a fehérrothadást okozó gombákat, hogy az általában még a baktériumok számára is feltörhetetlen növényi lignin-cellulóz hálókat elbontsák. Így a bennük rejlő cukrot fel lehetne használni bioüzemanyagok előállításához.

Bernd Krautkremer, a németországi Fraunhofer Intézet bioenergia-szakértője a Der Spiegel című német lap internetes kiadása szerint nagy lehetőséget lát a ligninbontó gombákban. A bioüzemanyagok jelenlegi legnagyobb problémája ugyanis az, hogy konkurenciát jelentenek az élelmiszerek számára. A gombák segítségével azonban olyan nagy lignintartalmú, ember számára emészthetetlen növényi részeket is hasznosítani lehetne, mint a fa vagy a szalma.

Forrás - MTI