Kémia a Fazekasban - webriport
2000/05/02 00:00
1852 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
"Egyszer adódik az ember életében, vagy talán egyszer sem, hogy ilyen munkahelyen dolgozhat" - mondja Hobinka Ildikó a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorlóiskola vezető kémiatanára. Két éve vették birtokukba a diákok és a tanárok a megújult, megszépült Fazekast, webriportunk a kémia berkeit mutatja be.

a nagyhírű gimnázium kémiai berkeiből

"Egyszer adódik az ember életében vagy talán egyszer sem, hogy ilyen munkahelyen dolgozhat" - mondja vendéglátóm Hobinka Ildikó a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezető kémiatanára.
Két éve vették birtokukba a diákok és a tanárok a megújult, megszépült Fazekast. A kémia bútorzata és felszereléseinek is egy része új, a régiekből a szépeket, a régi kedves tárgyakat hozták magukkal. Az iskola egésze is nagyon szép, itt kellemes környezetben lehet dolgozni és tanulni.


Az iskola kémiatanárai Hobinka Ildikó vezető kémiatanár, aki húsz éve tanít az intézményben, Szabó Szabolcs, aki Hobinka Ildikó tanítványa volt és 9 éve dolgoznak együtt, illetve Albert Attila, aki kémia-biológia szakon végzett az ELTE-n és Városmajori Gimnáziumból érkezett a Fazekasba. Diákjaikat számos nemzetközi és hazai versenyre készítik fel, tegyük hozzá: nem eredménytelenül.

"Azt hiszem, mindannyiunkat az vezérel, hogy egy tehetségeket gondozó iskolában tanítunk."

A hagyományos versenyeken kívül (Hevesy Ált. Isk. Kémiaverseny, Irinyi János Országos Középiskolai Verseny, kémia OKTV), ahol a kémiai elméletet, a számolást és a laboratóriumi gyakorlatot kérik számon, részt vettek és vesznek kémiai diákolimpiákon és projekt versenyeken (Országos Tudományos és Technikai Diákalkotók Kiállítása és Versenye, Ifjú Kutatók Nemzetközi Versenye, Környezetvédelmi Projekt-diákolimpia, Európai Fiatalok Környezetvédelmi Kutatómunkájának Versenye).
A Fazekasban folyó szakmai munka eredménye több mint 20 kémia OKTV helyezett (1-10.), 2 ezüst érmes olimpikon, a projekt olimpiákon pedig 4 arany, 3 ezüst és 1 bronzérem az elmúlt 6 év alatt. A nemzetközi és hazai projekt versenyeken a környezetvédelmi témák dominálnak. Így a diákok vizsgálták a Duna és a Balaton vízminőségét szezon előtt és után, részt vettek a hazai (SEMI) és a nemzetközi savas eső programokban, szakemberekkel karöltve foglalkoztak bronzszobrok vizsgálatával, a cserzett bőr újrahasznosításával és a városokban nagy mennyiségben "fellelhető" kutyakaki analízisével és komposztálási lehetőségeivel.

"Amikor lelkes fiatalként ideérkeztem, élveztem azt, hogy tehetséges gyerekekkel lehet dolgozni, bár ezek a gyerekek nem kémiából voltak elsősorban tehetségesek, hanem matematikából, hiszen erről híres a Fazekas. De ezek a gyerekek érdeklődőek és nemcsak a matematika iránt nyitottak. Bizonyára sikerült őket megfogni és az első sikerek után láncolatként ment tovább a versenyeken való részvétel, népszerű lett a labormunka. Nekem nagy élmény, hogy a tanítványaim közül Szabó Szabolcsot, aki valamikor OKTV helyezett volt, most itt láthatom magam mellett és láthatom azt a lendületet, amivel ő most dolgozik." - mondja Hobinka Ildikó.

A kémia előadó világos, jól felszerelt. A tanári asztalra a gázcsapon kívül egy elszívót is építettek. Helyett kapott a vegyészeti eszközök mellett a tévé, a videó és egy számítógép is. Közel húsz éve kezdték el a számítógépek alkalmazását az órákon. Végigjárták a HT, a Commodore és a PC különböző korszakait, és a diákok gyakran a programírásban is részt vettek és vesznek. A fejlesztések egy része az ELTE Fizikai Kémiai Tanszékével közösen Riedel Miklós szakmai felügyelete alatt zajlott. Saját fejlesztésű programot használnak a kovalens kötés, a molekulageometria, a titrálás, a minőségi analízis tanításában. Számos iskolában készülnek hasonló számítógépes programok, segédanyagok, de ezek hazai terjesztése nem volt megoldott, remélhetőleg az Írisz-Sulinet kémia rovata az Internet segítségével lendíthet a "bolton". Hobinka Ildikó évente mintegy három-négy alkalommal használja a számítógépes eszközöket, mint ahogyan nagyjából ilyen sűrűséggel szerepel a filmvetítés vagy az írásvetítő a kémiaórákon természetesen a kísérletezés után.

A csütörtöki délutánban vendéglátóm a kémia előadó elszívóját működés közben is megmutatta (rézforgács és salétromsav segítségével).
A látogatás nyomán bepillantást nyerhettem egy olyan "kémiai reakciósorozatba", amelynek során tehetséges diákok szép sikereket érnek el, ám kétségtelen, hogy ez a folyamat csak olyan "katalizátorok" jelenlétében mehet végbe, amelyet a Fazekas jól felszerelt laboratóriuma és kémiatanárainak színvonalas szakmai munkája fémjelez.

Főző Attila

Képek

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó oldalak

Scientix A természettudományos oktatás közössége
All you need is code Minden a kódolás tanulásáról
A National Geographic A National Geographic honlapja.
Interpress Magazin Az IPM honlapja archívummal
Világtudomány.hu A magyar és nemzetközi tudományos élet hírei
Űr világ Asztronautikai hírportál