Közlekedj biztonságosan -a légzsák
2013/10/01 14:49
2372 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A biztonsági öv a legfontosabb eszköz, amely az utasok biztonságos közlekedését szolgálja. A gépjárművek gyártói a légzsákkal szerelt autókkal ezt a biztonságot még inkább növelték. Sokak szerint a második legfontosabb biztonsági eszköz a légzsák.

A biztonsági öv feladata az, hogy az utas testét megóvja attól, hogy a jármű belsejének csapódjon. A tapasztalatok azt mutatták, hogy ez a védelem nem teljes, szükség van egy olyan kiegészítőre is, amely az utasok fejét is képes megóvni. A légzsák funkciója tehát szinte ugyanaz, mint a biztonsági övé, azonban azt kiegészítve teszi biztonságosabbá az utazást. Az amerikai autósok először a biztonsági öv helyett szerették volna használni, azonban hamar kiderült, hogy önmagában erre nem alkalmas.

Az 1950-es években a közlekedési balesetek statisztikái felhívták a figyelmet arra, hogy az utasok biztonságára nagyobb figyelmet kell fordítani. A biztonsági öv nagyon hamar bekerült az autókba, és az 50-es évek végén az első szabadalmak is megjelentek a légzsákokkal kapcsolatban. Az eszköz folyamatos fejlesztése közben a mérnökök azt is vizsgálták, mennyiben növeli a légzsák a biztonsági öv kiegészítőjeként az utasok biztonságát.

Az első légzsák

Az első légzsákkal szerelt autókat a német Daimler-Benz cég kezdte árusítani. A 80-as években a Mercedes Benz S osztályú járműveiben jelent meg először, és napjainkban talán már nincs is olyan új jármű, ami légzsák nélkül kerülne az autószalonokba. A mérések alapján a biztonsági öv önmagában 50%-kal, míg a légzsákkal együtt 70%-kal javítja az utasok esélyeit egy baleset során.

airbag

A működés alapelvei

Három fő egységből áll. Az egyik maga a zsák, amely speciálisan összehajtott, rugalmas, szintetikus anyag. A másik fontos elem az a szenzor, amely érzékeli a nagy mértékű lassulást, így elindítja a felfúvódást. A harmadik részegység pedig a zsák felfúvását végző rendszer.

Az első generációs légzsákok még a gépjárművek kormánykerék-párnájába kerültek, a későbbiekben már a vezető melletti első ülés műszerfalába is beépítették ezt az eszközt. Az elöl elhelyezkedő légzsákok ütközéskor kb. 300 km/h sebességgel, nagyjából 50 milliszekundum alatt fújódnak fel és a biztonsági övvel együttesen fékezik az emberi testet. A gyártók különböző biztonsági tesztjeik során azt tapasztalták, hogy a légzsákok elsősorban a frontális, vagyis alapvetően szemből érkező ütközéskor a leghatásosabbak. Az oldalirányú becsapódásnál kevésbé nyújtanak védelmet a gépkocsiban helyet foglalók számára. Éppen ezért a fejlesztések későbbi fázisában már az oldallégzsákok kialakítására helyezték a hangsúlyt. Ezeket az ülésekbe vagy az ajtókba építik be a gyártók. Az oldallégzsákok elég kicsik, és 10 milliszekundum alatt kell feladatuk teljesítésére készen állniuk.

A fent említett tapasztalatok arra sarkallták a fejlesztőket, hogy a légzsákok további típusait is megalkossák. Ilyen többek közt az oldal és függönylégzsák.

Az utasbiztonság kérdésére sokat adó gyártók - akik közül kiemelkedik a Volvo -, különféle megoldásokat vonultattak fel az oldallégzsákok elhelyezésére. Az ülésekbe épített kioldószerkezet és légzsák nagyon hatásosnak bizonyult. Más gyártók az ajtóba építik a berendezést. Az oldallégzsák kis méretű, körülbelül 12 liter térfogatú, mivel az ennél nagyobb párna akár belső sérüléseket is okozhatna.

A függönylégzsák 1998-ban jelent meg először. Ez a szerkezet már egyformán védi az első és a hátsó utasokat is, mivel az A-oszloptól egészen a C-oszlopig ér. Ha a jármű felborul, a sorozatos ütközések esetén optimális védelmet biztosít. Megvéd az üvegszilánkoktól, a cserjéktől, bokroktól, ráadásul nem csak a fejet óvja, hanem a vállat, mellkast is, így egészíti ki az oldallégzsákot.

A töréstesztek bebizonyították, hogy a függönylégzsák több mint 80%-kal csökkenti a fejsérülések kockázatát, így téve biztonságosabbá az utazást.

További érdekes oldalak

Zsigó Zsolt cikke

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó oldalak

Scientix A természettudományos oktatás közössége
All you need is code Minden a kódolás tanulásáról
A National Geographic A National Geographic honlapja.
Interpress Magazin Az IPM honlapja archívummal
Világtudomány.hu A magyar és nemzetközi tudományos élet hírei
Űr világ Asztronautikai hírportál