Repedés az Antarktiszon
2001/08/27 00:00
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
Amerikai kutatók nemrég 25 km-es repedést fedeztek fel az Antarktisz jégpáncélján. A tudósok a Pine Island gleccserről tíz hónap eltéréssel készített felvételek összehasonlításakor fedezték fel a repedést, amely számításaik szerint naponta 13 méterrel szélesedik - úgy másfél éven belül egy óriási jéghegy válik majd le belőle.

Az Antarktisz és a repedés 2001 januárjában. (jobbra)

Március közepén körülbelül egy hónapos repedést fedeztek fel amerikai kutatók az Antarktisz jégpáncélján. A Pine Island gleccser területén található a 25 kilométer hosszúságú repedést az Amerikai Űrhajózási Hivatal (NASA) és az Egyesült Államok Geológiai Kutatóintézete által közösen felbocsátott Landsat-7 műhold által tavaly márciusban és idén januárban készített felvételek tanulmányozása közben vették észre a tudósok.

A Landsat-7 által készített képek 15 méteres felbontásúak, így ezek a legrészletesebb felvételek a távoli és legkevésbé ismert kontinensről. A repedésre a NASA Goddard Űrrepülési Központjának egyik gleccserkutatója, Robert Bindschandler bukkant rá január 16-án az új Landsat-felvételek tanulmányozása közben. Miközben összehasonlította a Pine Islandről készült tavaly márciusi felvételeket a tíz hónappal későbbiekkel, megállapította, hogy egy vékony repedés nyúlik végig a gleccser több mint 2/3-án, és az korábban még nem volt ott.

Hogy megállapítsa, mikor és milyen gyorsan születhetett meg a repedés, Bindschandler több kollégájával is konzultált, köztük a kanadai és az európai űrkutatási iroda radarképeket elemző szakértőivel. A kutatók összehasonlították a különböző időpontokban készült felvételeket, és a következőre jutottak: "A repedés legnagyobb része nagyon gyorsan, kevesebb, mint öt hét alatt alakult ki. Most már sokkal lassabban növekszik, körülbelül 13 métert naponta. Számításaim szerint úgy másfél éven belül egy nagyobb jéghegy válik majd le az Antarktiszról" - mondta Bindschandler.

A Landsat-7 műholdat 1999 áprilisában bocsátotta fel a NASA és júliusban kezdte a rendszeres megfigyeléseket. Mindennapos működéséért az Egyesült Államok Geológiai Kutatóintézete a felelős, és ők dolgozzák fel és archiválják a műhold által készített felvételeket is. A Landsat-7 naponta 16-szor pásztázza végig az Antarktisz felszínét, hetente átlagosan 300 fotót készít, leginkább a napos nyári hónapokban, novembertől februárig.
(Kőszegi Adrienn)