Tervezzünk a LEGO-nak!
2013/11/07 13:59
1970 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Egyre több robotverseny kerül hazánkban megrendezésre, amelyen LEGO alkatrészekből kell megépíteni a versenyző modellt. A küzdelem lezajlása után számos remek ötlet vész el, mert a pontos építési dokumentáció nem készült el. Ezen segíthet az ingyenes LEGO Digital Designer, röviden LDD program.

Eredetileg a LEGO cég valószínűleg nem arra szánta a programot, hogy a versenyzőket segítse, hanem arra, hogy ha valaki saját ötletét elkészíti a tervező programban, akkor utána megrendelheti a cégtől az elkészítéshez szükséges alkatrészeket - ez utóbbi funkció hazánkban még nem igazán működik.

A másik cél pedig biztos az volt, hogy egy olyan eszközt tegyen elérhetővé, amellyel az amatőr tervezők is képesek építési útmutatókat készíteni. Kevesen tudják, hogy a cég profi modelltervezőket alkalmaz, akik kitalálják a különböző gyerekeket érdeklő témákban, hogy milyen modellt vigyenek ki a piacra. A hivatásos tervezők felnőttek, így nem csoda, ha az érintett csoport, azaz a gyerekek ötleteire is kíváncsi a cég. Az eredeti beküldött terveket időnként díjazzák is, így a legózás akár nyári munka is lehet, és az sem megvetendő, hogy nem is fizet rosszul egy megvásárolt terv.

A program egyelőre csak két nyelven érhető el: angolul és németül, mi az előbbi menü neveit használjuk most.

A telepítés

A program a LEGO holnapjáról letölthető, mint már írtuk, ingyenes. A telepítő fájl mérete közel 200 MB, ami meglepő lehet, de ha belegondolunk, hogy az összes eddig gyártott LEGO elemet leíró adatbázist is tartalmazza, akkor már érthető, hogy miért is ekkora az állomány. Ha interneten vagyunk és egy korábbi verziót használunk, akkor felkínálja a frissítés lehetőségét, ami gyakorlatilag a teljes telepítő csomag letöltését és újratelepítést jelent. A korábbi munkáink ekkor persze nem vesznek el, de készüljünk fel, hogy a frissítés néha tovább tart, mint az új telepítése.

lego

A program sem villámgyorsan indul, ezt el kell fogadnunk. Elsőként választhatunk, hogy mely alkatrészcsoporttal dolgozunk, mi most példaként a Mindstorms készlet elemeit választottuk ki. Az eszköztár és így a kiválasztható alkatrészek köre is lehatárolt lesz így, de ez nem is baj, hiszen általában nem tetszőleges elemkészlettel dolgozhatunk a valóságban sem.

Tervezés

A csoportokba szedett alkatrészek külön-külön kibonthatóak, majd kibontás után kiválaszthatóak.  Egyszerű "fogd és vidd" módszerrel vonszolhatóak át a tervező felületre, ahol kurzornyilakkal forgathatóak az alkatrészek, bal gombbal megfogva pedig mozgathatóak. Érdemes figyelni az elemek körül megjelenő keretek színére. Egy egérrel kijelölt elem lilás színű keretben látszik, kattintással egy világoskék keret is megjelenik rajta, ami után mozgatható lesz, illetve újra megjelenik a forgatást lehetővé tevő kurzornyíl négyes.

A jobb egérgomb lenyomása után a tervezőfelület nézetét lehet megváltoztatni, az egérgörgővel pedig közelíteni és távolítani is lehet.

Az építkezés érdekes pontja az illesztés. Ha egy alkatrészt sikerült úgy elhelyeznünk, hogy az illeszthető a már meglévő részekhez, akkor az, amire illeszkedik, zöld keretben jelenik meg. Ez sajnos nem mindig látható, mert az új alkatrész ezt néha eltakarja. A rögzítés bal gombbal történő kattintással történik meg.

Ha úgy gondoljuk, hogy egy rész önmagában is érdekes lehet, akkor csoportba lehet foglalni, ami után az egy egységként is kezelhető. Ez utóbbi fogás az építési útmutató készítésében lesz igazán fontos, mert ekkor ezen részek elkészítését külön adja meg a program.

Ha más, az alapként kiválasztott készlettől eltérő elemekre is szükségünk van, akkor azt is kérhetjük: a View menü New Themes pontjában váltható az elemtár.

Kész a mű

A kész terv több formában is megjeleníthető. Egyrészt készíthetünk a felhasznált alkatrészekről egy táblázatot, amiben pontosan látszik a felhasznált elemek gyári azonosítója, képe, darabszáma is. Ez a File menü Export BOM pontja.

lego2

A program dinamikus menükkel rendelkezik, így ne lepődjünk meg, hogy csak a Building Guide Mode kiválasztása után lehet az építést nyomon követni, illetve azt kérni, hogy az egész programtól független, HTML formátumú útmutatót is készítsen. Az utóbbi készítését viszont csak igazán profi tervezőknek ajánljuk, mert az új elemek beillesztését nem mindig láthatóan oldja meg. Ezzel szemben az aktív guide módban gyorsan megtanulható, hogy mit kell előkeresni alkatrészként, mi lesz belőle, minek lesz a része, és persze az is látható lesz, hogy hova kell beépíteni, mert forgatható a készülő modell. A megvalósítás oda-vissza pörgethető, jobb egérgombbal forgatható nézetű, igazi 3D élmény.

És persze akinek nem elég a munka öröme, az különböző hátterek előtt képeket is készíthet az elkészített modellről, amit a View mode választása után kérhetünk.

További hasznos helyek:

Rozgonyi-Borus Ferenc cikke

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó oldalak

Scientix A természettudományos oktatás közössége
All you need is code Minden a kódolás tanulásáról
A National Geographic A National Geographic honlapja.
Interpress Magazin Az IPM honlapja archívummal
Világtudomány.hu A magyar és nemzetközi tudományos élet hírei
Űr világ Asztronautikai hírportál