Üsd a bankot! (Beat the dealer)
2014/01/15 08:00
964 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A címben szereplő bank nem egy hagyományos bankot jelent, hanem a kaszinókban a játékosok ellenfelét, az osztót. A matematika történetének érdekes esetei mindig megmozgatják az emberek fantáziáját, hiszen mindenki szeret sokat nyerni a szerencsejátékokban. Lássuk, lehetséges-e ez?

A matematika egyik fiatal tudományága a játékelmélet. Az élet számos területén  alkalmazzák a játékelmélettel foglalkozó matematikusok eredményeit, ezért folyamatosan növekszik iránta az érdeklődés még a laikusok körében is. A játékelmélet történetében számos érdekes és meghökkentő történetet jegyeztek fel az évek során.

300px-Blackjack_game_example

Szerencsejáték Las Vegasban

Az ötvenes években E. O. Thorp amerikai matematikus Las Vegasba ment nyaralni, és ahogyan ez természetes is ebben a városban, ellátogatott egy kaszinóba. 

Huszonegyezni (Black Jack)  kezdett, és bár élvezte a játékot, nagyon sokat veszített. Természetesen a veszteségek után  már másként szemlélte a játékot, és elkezdte figyelni hogyan játsszák a kaszinóban a játékot. Már az akkori szabályok is nagyon szigorúak voltak, különösen szigorú előírások vonatkoztak a bankosokra. A bankosok voltak azok az alkalmazottak a kaszinóban, akik a játékot vezették, lebonyolították. Az egyik szabály az volt, hogy ha a lapok értéke elérte a 17-et, a bankos nem kérhetett új lapot. Ez a szabály mutatta a kaszinó óvatos stratégiáját. Thorp másik fontos megfigyelése volt az, hogy az egyes játszmák után nem keverték meg a lapokat, így a már játékon kívül került lapokból a jó megfigyelő képes volt következtetni a pakliban bennmaradó lapok kihúzásának valószínűségére. (Ez feltételes valószínűség!) A megfigyelés alapján és a bank stratégiájának ismeretében a játékos rugalmasan alakíthatta saját stratégiáját, mikor emelje a tétet, mikor kér még lapot.

Színre lép a matematikus

Thorp hazatérve a megszerzett információk birtokában kutatásba kezdett. Számítógép segítségével kidolgozott egy olyan, könnyen fejben tartható játékrendszert, amely néhány százaléknyi előny megszerzését eredményezte a kaszinóval szemben. 1960-ban a módszert ismertette is egy előadáson, amely nagy feltűnést keltett az érdeklődők körében. Az előadás után megkereste Thorp-ot egy tehetős befektető és felajánlott százezer dollár tőkét a módszer hatékonyságának kipróbálására.

A módszer tesztje a kaszinóban

Thorp élt ezzel a nem mindennapi lehetőséggel és elment játszani egy kaszinóba. Módszerének sikerességét bizonyította az, hogy két óra alatt nyert tizenhétezer dollárt. Ahogy azt a filmekben már láthattuk, ilyenkor a kaszinó tulajdonosa nem engedi játszani a túl sokat nyerő játékost. Így járt a merész matematikus is, aki más kaszinókban próbálkozott módszerének további tesztelésével. Híre azonban megelőzte őt, és mindenhol akadályokat gördítettek útjába, nem engedték játszani. Ekkor álruhát, és maszkot öltött, de rögtön elárulta a sikeres szisztémát az, hogy sokszor, és sokat nyert. Többé nem játszhatott…

150px-Beat_the_Dealer_by_Ed_Thorp

Üsd a bankot!

Thorp nemes bosszúja nem maradt el. 1965-ben megírta az Üsd a bankot! című könyvét, melyben részletesen bemutatta módszerét az érdeklődőknek és a szerencsejátékosoknak. A kaszinók belátták, hogy vagy sorozatos veszteségek várnak rájuk, vagy folyamatos konfliktusok a szerencséjüket próbálókkal. Így kénytelenek voltak a játék szabályait megváltoztatni.

A legfontosabb változtatás az volt, hogy minden játék után újra megkeverték a kártyalapokat!

További érdekes oldalak: 

Zsigó Zsolt cikke

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó oldalak

Scientix A természettudományos oktatás közössége
All you need is code Minden a kódolás tanulásáról
A National Geographic A National Geographic honlapja.
Interpress Magazin Az IPM honlapja archívummal
Világtudomány.hu A magyar és nemzetközi tudományos élet hírei
Űr világ Asztronautikai hírportál