A környezettudatos vásárlás
2003/02/24 00:00
2629 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
Magyarországon még nem terjedt el széles körben a környezettudatos vásárlás. Ennek többek között az is az oka, hogy kevés olyan áru kapható a boltokban, amely kiérdemelhetné a "zöld" jelzőt. Az Ökotárs Alapítvány felmérése azonban bizakodásra ad okot, a megkérdezettek 80 százaléka fontosnak tartja, hogy legyenek környezetbarát termékek az üzletek polcain.

Fogyassz zölden!

Napjainkra az emberek túlnyomó része egyre több és egyre gyarapodó mennyiségű terméket, árut tart birtokában. Az életszínvonal emelkedésével mind több és több tárgyat vásárolunk, vagy terméket fogyasztunk, szolgáltatást veszünk igénybe. Az áruk lettek a mércéi emberi kapcsolatainknak, gondoljunk csak a közeli Valentin napi ajándékvásárlási szokásokra, sok embernél a szeretet mértéke egyenes arányban áll az ajándék anyagi értékével. A végletekig túlzásba vitt fogyasztás nem csak kapcsolatainkra, hanem környezetünkre is komoly, ráadásul kártékony hatással van.

A környezet terhelése és a fogyasztás közötti szerves kapcsolat nagyvonalakban a következőképpen vázolható fel: a permanens (állandó, folytonos) vásárlás, az újabb és újabb termékek, javak beszerzése a régiek kidobásával jár, amely a hulladéktenger gyarapodásához vezet, ehhez járul még az új áruk előállításakor az ipari termeléssel járó környezetszennyezés. A fogyasztást tehát új utakra kell terelni, új fogyasztási szokásokat kell kialakítani a vásárlók milliárdos seregében. Ezért sok környezetvédő szervezet tűzte zászlajára a környezetbarát, zöld termékek népszerűsítését és a szükséglet szerinti fogyasztást.

Az Ökotárs Alapítvány által végzett felmérés, amelyet ugyan szűk körben - közel 200 megkérdezettel - végeztek el, érdekes eredményeket hozott. A kutatás célja az volt, hogy kiderítse, mindennapos bevásárlásaik során mennyire van jelen az emberek tudatában a környezetvédelmi érzékenység. Kellemes meglepetést okozott, hogy a válaszadók több mint 80 százaléka fontosnak tartaná a környezetbarát termékek jelenlétét a boltok polcain. A legtöbben élelmiszerek esetében választanák a "zöld" terméket, de az illatszerek és más kozmetikumok esetében is nagyon sokan tennék kosarukba az ilyen jellegű árucikket. Természetesen az ár továbbra is nagy szerepet játszik a vásárlásban, de a megkérdezettek 83 százaléka azt vallotta, hogy hajlandó lenne valamivel többet fizetni a környezetet nem károsító áruért. Persze sokkal többet fizetni senki nem akart, még a legtehetősebbek is csupán 10-20 százalékkal több pénzt adnának a zöld árucikkekért.

Azt, hogy melyik termék környezetbarát egyáltalán nem könnyű megállapítani. A felmérésre választ adók közül a legtöbben a tájékoztató címkék alapján próbálnak információhoz jutni az áruval kapcsolatban. Sokan fordulnak az eladókhoz tanácsért és szintén sokan az újságokból, a televízióból és a rádióból tájékozódnak. A válaszolók egyharmada az árucikk valamilyen hivatalos besorolását is figyelembe veszi. A reklámokkal szemben a legtöbb ember bizalmatlanságról tett tanúbizonyságot.

A környezetbarát termékek kiválasztásában segíthetnének a különféle védjegyek, amelyek közül a régebbi, de külföldi eredetűek - mint a Grüne Punkt és a Recycling - ismertebbek, mint a hazai, nemrég bevezetésre került "Cédrus" jelzés. Sokan még egyáltalán nem halottak róla és volt olyan is, akinek, bár tudomása volt a Cédrus létezéséről, mégsem ismerte fel az emblémát. Ezek szerint a cédrus logóra ráférne egy kis népszerűsítés.

Elvileg a fogyasztó dönti el, hogy milyen termékek kerülnek ki a gyárakból, választásaival befolyásolja a piacot. A gyakorlat azonban kissé másképp fest, a gyártók jóval felkészültebbek és hatékony eszközökkel rendelkeznek a vásárlók tömegének befolyásolására. A reklám - amelyben a környezetbarát kifejezéssel könnyen dobálóznak -, a termék ára és külalakja komoly befolyással bír az emberekre. Ezért születtek meg a fogyasztóvédelmi előírások és törvények, amelyek biztosítják, hogy kirívó esetek ne történjenek. Ám ezek nem alkalmasak arra, hogy a környezetvédelmi szempontokat szem előtt tartsák, alkalmazzák. A környezetet védő, tudatos fogyasztónak sokszor saját magának kell eligazodnia a vásárlás útvesztőiben.