Ha az embernek alkotni támad kedve, számtalan eszköz közül választhat. Ha csak kihúzod a fiókodat, bizonyára ott sorakoznak benn a zsírkréták, színes- és grafitceruzák, tollak, a vízfesték és néhány tubus tempera is. S ha az eszközt kiválasztottad is, még mindig rengeteg lehetőség áll előtted. Mit is rajzolj vagy fess a papírra? Jó lenne megörökíteni a cicátokat, amint kényelmesen elnyújtózik a pokrócon, vagy a szobád egyik sarkát, esetleg csodálatos hegyeket is rajzolhatsz, vagy bármit, ami csak megszületik a fejedben. Nos, itt, a Rajziskolában igyekszünk végigvenni ezeket a lehetőségeket, és bemutatni, mi is kellhet ahhoz, hogy az alkotásod igazán művészire sikeredjen.
Vessük is bele magunkat rögtön a közepébe! Első alkalommal a grafitceruzát vesszük a kezünkbe, és - mivel félő, hogy a cicus nem fog annyi ideig nyugton maradni, amíg lerajzoljuk - valami megbízhatóbb alanyt választunk a képünknek. Ez pedig mi más is lehetne, mint egy mosolygós alma és valami csinos üveg a konyhából! Ha ügyesen elrendezzük őket egy széken, aminek a támlájára még egy anyagdarabot (vagy akár egy kardigánt) is helyezünk, már be is állítottuk a csendéletünket, amit megörökíthetünk.
Mielőtt azonban nekikezdenénk, érdemes egy pillantást vetni a ceruzánkra. Ugyanis nagyon sokféle grafitceruza létezik, vannak egészen kemény hegyűek, amik szinte kiszakítják a papírt, és vannak olyan puhák is, amik csak úgy omlanak, siklanak a papíron. A kemény bélésű ceruzákat H betűvel jelölik, a puhákat pedig B-vel (a ceruza végén találhatod a betűket). A legkeményebb a 10H, a legpuhább a 10B, a kettő közötti "arany középutat" a HB jelzésű ceruza jelenti. Ezt azért fontos tudni, mert egy kemény ceruzával egészen másmilyen érzés rajzolni, mint egy puhábbal, sőt, az eredmény is egész másképpen fest! Nézd csak az alábbi képet! A papíron baloldalt egy 4H-s ceruzával, középen egy HB-ssel, jobb oldalon pedig egy 4B-s ceruzával firkantottunk a papírra:
A rajzoláshoz érdemesebb egy puhább típusú ceruzát használni (például egy 4B-set).
Nos, tehát már megvan, hogy mit rajzolunk le, s hogy mivel. Vegyük hát elő a papírt! Egy ilyen beállításhoz érdemes hosszában tartani, és úgy rajzolni rá. Először halvány, könnyed vonalakkal rajzoljuk meg az üveg és az alma körvonalait! Hogy az üveg ne sikeredjen csáléra, a legjobb, ha a legelején húzol egy függőleges vonalat, ami az üveg tengelye lesz. Aztán az üveg száját, középső részét és a legalját rajzolod meg, amik ellipszis alakúak lesznek, hiszen a kör alakú formát most oldalról látjuk. Az ellipszisek megrajzolásához is használj segédvonalakat, rajzold meg a vízszintes átlót hozzá! Majd aztán később kiradírozhatod őket. Ha megvannak az ellipszisek, már csak az üveg körvonalát kell megrajzolni. Az almával valamivel könnyebb a helyzet, hiszen csak a körvonalát kell a papírra vetni.
Így elkészült a csendélet vázlata. Most egy kis lelket kell önteni belé, hogy sokkal valószerűbbnek látsszon. Ezt pedig az árnyékolás segítségével lehet elérni. Figyeld meg alaposan, hogy az üvegen melyik része árnyékos, és melyik világosabb! Mivel a mi beállításunkat balról, és kicsit felülről éri a fény, ezért az üveg jobb oldala és az alja az árnyékosabb, fölfelé és balra haladva világosabb, a legvilágosabb rész pedig bal oldalon, a nyakán van. Miután ezt megfigyeltük, neki is láthatunk a satírozásnak! (A segédvonalakat előtte radírozd ki!)
Ami pedig az almát illeti, szintén a tetején csillog a fény, alul pedig egészen árnyékos. Meg még egy helyen: ahol a szára kinő. Itt ugyanis egy olyan kis medrecske van, ahová kevesebb fény jut be. A satírozás legyen egészen fokozatos, úgy lesz igazán élethű a formák kereksége!
Már majdnem készen is vagyunk, már csak az van hátra, hogy a kompozíciónkat térbe helyezzük, azaz meg kell rajzolnunk a hátteret is. Itt ugyanúgy meg kell figyelni az anyagon a fény és az árnyék játékát. Hunyoríts, úgy gyakran könnyebb megfigyelni, melyek a háttér legsötétebb részei, és hol futnak az árnyékvonalak az anyag esése miatt. Ha megfigyelted, itt is először vázold csak fel a sötétítendő helyeket, aztán dolgozd ki alaposabban! A háttér esetében egy kicsit visszafogottabban satírozz, különben teljesen egybe fog olvadni a háttér az előtérben lévő üveggel meg az almával, és alig lehet majd kivenni, mi is van a képen.
A mi rajzunk ilyenre sikeredett. És a tied?
Várunk jövő héten is itt, a rajziskolában. Addig is szerezz be néhány zsírkrétát!