Mi az Edmodo?
Az Edmodo egy biztonságos, oktatásra szakosodott szociális hálózat; egy olyan virtuális osztályterem, amit tanárok, diákok és szülők is használhatnak. Szerkezete hasonlít a legismertebb közösségi hálózathoz. A nagy különbség abban van, hogy csak csoporton belül kommunikálhatnak, külső zavaró hatások – reklámok, zaklatók– nem nehezítik a munkát.
Kinek ajánlja a használatát?
Természetesen bármilyen szakos tanárnak.
A pedagógusok csoportokat (osztályokat) és alcsoportokat hozhatnak létre, házi feladatokat, segédanyagokat, felmérőket küldhetnek a diákoknak, osztályozhatják a diákok tevékenységét. Az Edmodo-t használva a tanárok egymással is tarthatják a kapcsolatot, ötleteket, módszereket, szemléltető eszközöket cserélhetnek egymással, közösségeket hozhatnak létre. A csoportokba bejelentkezett diákok az interneten keresztül hozzáférhetnek a tanárok által előkészített segédanyagokhoz, letölthetik házi feladatukat, elküldhetik tanáraiknak, ellenőrizhetik jegyeiket, és kapcsolatot tarthatnak a tanárokkal, és diáktársaikkal is. Minden diáknak egyedi kódja van, ami biztonságossá teszi a hálózat használatát. A szülők láthatják gyerekük jegyeit, a tanár által kijavított felmérőket, és kapcsolatba léphetnek a tanárral.
Miért tartja fontosnak az ilyen fajta ismeretközlést és együttműködést?
Munkám során gyakran szembesültem azzal, hogy a gyerekek szívesebben dolgoznak együtt digitális eszközök segítségével. Természetismeret, biológia, technika, és informatika tananyagokat dolgoztunk fel Prezi, Popplet és a Google drive segítségével, valamint közösen készítettünk blogot, és dolgoztunk közös táblán is. A tevékenységek részben iskolai órán, de nagyobb részt otthon történtek. Az órai munka leginkább az eszközök (szoftverek) megismerésével, a kezelésének megtanulásával kezdődtek, majd az otthoni kutató, közös munkával folytatódott. Preziben előkészítettem a tananyagokat a keretek megadásával, majd délután megbeszélt időpontban találkoztunk a virtuális térben. Így közösen dolgoztunk fel tananyagokat. Technika órára 3-4 fős csoportok készítettek közös prezentációt, online gondolattérképet, így a tananyag színesen, változatosan lett feldolgozva. Informatika tantárgy keretében média, adatbiztonság projektben blogot készítettünk.
Hogyan kezdjük el a használatát?
A tanár az Edmodo használatát egy ingyenes regisztrálással kezdi, majd csatlakozása után létrehozhatja profilját. Itt kapcsolatba léphet ugyanazon a területen dolgozó kollégákkal, vagy meghívhatja őket közös munkára, e-mail címük segítségével.
Ezután nekiállhat a csoportok alkotásának a „Create a Group” gombbal.
Minden csoportnak nevet kell adni, be lehet állítani a csoport jellegét illetve évfolyamát is.
A csoportokon (osztályokon belül készíthetünk kisebb csoportokat is, a csoportmunka segítésére. A rendszer egy kódot generál minden egyes csoportnak, a diákok ezzel fognak csatlakozni a csoporthoz. A pedagógus csatlakozhat már létező csoporthoz is a „Join a Group” gomb segítségével, ebben az esetben viszont ismernie kell az adott csoport kódját.
A tanuló ezek után üzenetet tud küldeni a pedagógusnak, és a csoportjának, valamint fel tud tölteni állományokat a saját tárhelyére is. A diák akár saját szüleinek is adhat kódot (Parent Code), mellyel a szülő bármikor megtekintheti gyermeke munkáját.
A tanulói regisztráció pillanatok alatt elkészülhet, hiszen csak névre, felhasználónévre és a tanár által generált csoportkódra van ehhez szükség.
Ez a program még milyen lehetőséget ad a tanár számára?
A tanár rendelkezésére áll egy digitális tárhely, melyet egyenként maximum 200 Mb-os képpel, videoklippel vagy szöveggel tölthet fel. A könyvtár anyaga megosztható bármelyik csoporttal. A képek szerkesztéséhez felhasználhatja az Apps menüben levő szerkesztőt, és ugyaninnen lehívhatja a School Tube videomegosztót is.
Még milyen alkalmazásokat használhat a tanár?
A „Manage My Apps” gombra kattintva kategóriákba sorolva rengeteg hasznos kis alkalmazást találunk, melyeket kiválasztva beemelhetünk a saját alkalmazásaink közé:
A tanár az üzenőfalról (Home) üzeneteket küldhet az „Note” gombbal, házi feladatokat az „Assignment” gombbal és teszteket a ”Quiz” gombbal, az egész csoportnak egyszerre, vagy külön valamelyik diáknak, illetve közvélemény kutatást (Poll) végezhet.
Említette, hogy alkalmas a program ellenőrzésre és értékelésre is. Hogyan?
Igen, szerkeszthetünk teszteket is. Ezeknek a szerkesztésénél figyelembe kell vennünk a diákok válaszlehetőségeit, az Edmodo többségében zárt végű feladattípusokkal dolgozik, meg kell adnunk a helyes választ, így a teszt befejezésekor máris kiértékeli a feladatokat, és a tanuló meg is tekintheti a hibáit.
Milyen feladattípusok állnak rendelkezésre?
Feladattípusok:
- választás (Multiple choice- a nevével ellentétben egy helyes válasz!)
- logikai (True false),
- behelyettesítés („lyukas szöveg”- Fill in the blank)
- párosítós (Matching)
- rövid válasz (a diák fogalmazza meg- nyitott végű feladat)
Hogyan értékelünk?
Minden feladatnál beállíthatjuk a pontszámot, illetve az előzőleg elkészített, más feladatsorokban szereplő feladatokat is beemeelhetünk. (Load).
A diákok válaszait (a rövid válaszok kivételével) a rendszer automatikusan kijavítja, a rövid válaszokat a tanárnak kell értékelnie.
A legújabb változatba beépítették a „Randomize questons” opciót is, ami a tesztek kérdéseit random módon osztja ki a diákok között (keveri a feladatokat), és ezzel nehezebbé teszi a másolást. „A Show results” opció kijelölésével azt tudjuk beállítani, hogy a tanuló megtekintheti-e a teszt elküldése után részletesen az eredményeit.
A teszt elküldése után a program azonnal kiértékeli az eredményt, és a gyerekek (és a tanár is) azonnal megnézheti a hibákat is. A zöld számokkal jelölt feladatok hibátlanok, a kékkel jelöltekben hiba van.
A felmérők értékelése után a rendszer százalékos sikerarányt számít minden egyes kérdésre, valamint kiszámítja a csoport átlagát.
A Progress pont mit jelent?
A rendszer lementi a diákok eredményeit is: ezek az üzenőfalról elérhető „Progress” menüben találhatók. Ebben a menüben látható minden diák minden minősítése és a jegyeinek idő függvényében való változása. Mód van arra is, hogy a csoportok eredményeit Excel formátumba exportálhassuk.
A tanuló profil oldalán nyomon követhetjük a fejlődését is. (Progress) A legújabb változatban a csoportokat alcsoportokra oszthatjuk.
Ezeken kívül mire használható a program?
A tanár csatlakozhat különböző közösségekhez, csatlakozása után pedig ötleteket, képeket, szövegeket oszthat meg a csoport tagjaival. Újdonságnak számítanak az „Insights” és „Discover” gombok is. Az „Insights” gombra rákattintva a tanár látni fogja diákjainak „lelkiállapotát”, amit a rendszer hangulatjel formájában közöl. A „Discover” gomb segítségével egyszerűen lehet keresni a témánkhoz szükséges állományokat.
Tovább fejleszthető a program?
Igen, 2015 nyarától két újabb lehetőség került a programba: összekapcsolódhatunk a Google Drive fiókunkkal, illetve a Microsoft Office segítségével online készíthetünk Word dokumentumokat, Excel táblázatokat, illetve PowerPoint bemutatókat, melyeket le is lehet tölteni.
Kérem, röviden foglalja össze a program tapasztalatait, előnyeit!
Az online kollaboráció során tanulóim nemcsak könnyebben és érdekesebben tanulták meg a tananyagot, hanem erőteljesen fejlődött szociális és IKT kompetenciájuk is, hiszen a tanulás közös, megosztott tevékenység lett, mindenki számára jól használható tananyagokat hoztak létre, miközben segítették egymást tanácsokkal, ötletekkel. Természetesen a munka során fontos volt a tanári irányítás, segítségnyújtás is, amely egyre inkább mentoráló, folyamattá változott át.
Nagyon köszönöm, hogy megosztotta velünk a véleményét, biztos vagyok abban, hogy többen kedvet kaptak a program használatához.
Az interjút készítette: Németh Zoltánné eTwinning nagykövet