2014-ben a Nemzeti Minősítést megnyert projektek közül 10 projekt jelentkezett a Nemzeti Versenyre. Úgy gondoljuk, hogy ezek a projektek jó példaként szolgálhatnak minden eTwinningező pedagógus számára, így az előző évhez hasonlóan szeretnénk egy cikksorozat keretében közölni a projektekben dolgozó pedagógusok projektbemutatóit.
Az alábbiakban a XIII. kerületi Ady Endre Gimnázium pedagógusa, Sallai Zoltán mutatja be az Európai Minősített eTwinning Projekt minősítést elnyert Biodiversity conservation the only path to our survival című projektjét.
2011-ben az eTwinning görögországi irodája meghívott 80 pedagógust, nemzeti irodák képviselőit és szakembereket, hogy részt vegyenek a partnerkereső szemináriumon és közösen projekteket alakítsanak a biológia és biodiverzitás témakörében. Erre a találkozóra a hazai eTwinning verseny jutalmaként utazhattam ki egy környezeti neveléssel foglalkozó központba a Kleitoria városába. A találkozó rendkívül jó alkalom olyan kollégákkal megismerkedni személyesen, akik a formális tanítási módszereken kívül új utakat keresnek a munkájukban. A szeminárium eredményeként lengyel és görög iskolákkal kezdtünk eTwinning együttműködést erdei terepgyakorlatok témában.
A következő évet követően a partnerinkkel Budapesten egy partnertalálkozót szerveztünk, amelyre szlovák és egy török tanár érkezett, a többi partnerrel pedig Skype-on léptünk kapcsolatba. 2013-ban beadtuk egy Comenius pályázatot a biológiai sokféleségről „Biodiversity conservation the only path to our survival”. Twinspace felületet nyitottunk az elkezdett projektnek, mert a felgyorsult eseményeket követően, a tanévben előrehaladva a hét országnak rengeteg dokumentációs anyaga halmozódott fel.
Az együttműködés egyik kitűzött célja a természetvédelemre, a fajok sokféleségének megőrzésére irányuló, országhatárokon átívelő törekvés tudatosítása, a másik pedig az interkulturális kapcsolatok építése. 2013. októberben izgalmas pillant érkezett el, mert személyesen találkozott hét ország egy-egy középiskolájának igazgatója, a koordinátorok, biológia illetve angol tanárok és diákok. Az országok, iskolák bemutatkozásakor a hét különböző patakból, folyóból, tóból és tengerből hozott vizet öntöttük össze, mely iskoláink törekvésének egységét szimbolizálta. Szakmai programjaink a biodiverzitás jegyében zajlottak.
A budai hegyekben egy kirándulás során, és a gyermekvasút speciálisan erdőismereti foglalkozásra kialakított kocsijának segítségével ismerkedhettünk hazai erdeink növény- és állatvilágával. Meghívott biológus beszélt a biológiai sokféleség kutatásáról, majd minden résztvevő mikroszkópok segítségével tanulmányozhatta élő vizeink egy- és többsejtű moszatfajait, s állatait az egysejtűektől a piócákig. Ellátogattunk a Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárságára, ahol Illés Zoltán államtitkár fogadta a projekt résztvevőit. Beszélt a magyarországi természetvédelem helyzetéről, nemzetközi kitekintést is nyújtva. Az iskola legközelebbi természetes környezetében, a Rákos-patak partján, az érzékszerveinken való érzékelés sokféleségére irányítottuk a figyelmet, játékos feladatokkal. Vendégeink is bemutatták a kultúrájukat. Az órák közti szünetekben egy-egy ország zenéje, tánca, kvíz kérdései hívták fel az adys diákok figyelmét az iskolában zajló nemzetközi projekttalálkozóra. Környezettudatosan kerékpáros városnézést szerveztünk 42 fő részvételével Városligettől a Margitszigetig kerekezett keresztül a városon.
A tanév során hasonló a biológiai sokféleségről szervezett szakmai találkozókon és kulturális programokban vehettünk részt Kassán, Ankarában, Bacauban, a Duna-deltában. Ezeken a helyszíneken színvonalas műhelyfoglalkozásokat szerveztek, tanösvényeket, botanikus kerteket, természetvédelmi területeket, természettudományi múzeumot, génbankot látogathattunk. Kiemelném ezek közül Európa legkiterjedtebb, biodiverztitás szempontjából legjelentősebb rezervátumát a Duna-deltát. A projekt nagyon fontos része az interkulturális programelemek megléte: közös táncok, együtt éneklések, ételkóstolók.
A választott projekttémánkban nagyon izgalmas lehetőségek voltak tanítási órák és az órán kívüli programok színesítésére és a diákok motiválására. A tanév során találkozókon kívül rendkívül sok együttműködést erősítő, diákokat bevonó tevékenységet valósítottunk meg: préselt növénygyűjtemény, naptár, 7 nyelvű biodiverzitás szótár, kollázs, glogster, stb. Kiemelném a Skype kapcsolatot, ahol karácsonyi szokásainkat mutattuk be és egy másik alkalommal a biodiverzitás fontosságáról beszélgettünk.
Az iskolai együttműködések egyik célja, hogy ösztönözzék a diákokat az idegen nyelvek tanulására, és támogassák az elsajátított nyelv aktív használatát. A diákjainknak a külföldiekkel való kommunikációja, hogy az élő nyelvet használhatták életre szóló élmény volt. Egy tanulónk így fogalmazta meg: „Amit a román vendéglátóimtól kaptam, a legszebb életérzés, hogy sokkal jobb adni, mint kapni. Tényleg mindent megtettek, hogy jól érezzem magam. ...illetve a szeretet nyelve mindig közös!”
Biztatok mindenkit, hogy bátran vegyen részt ezeken a versenyeken, nem csak a győzelem miatt, hanem mert láthatja a sok lelkes diákot, kollégát, a gazdag projekttevékenységeket. Nem utolsó szempont, hogy a diákjaink kipróbálhassák magukat a prezentációban, hogy kommunikációs készségeik fejlődhessenek, és ott látva a diákcsapatot összegezhetjük magunkban, hogy megérte az erőfeszítés.
Sallai Zoltán dráma, etika tanár
Ady Endre Gimnázium XIII. ker.