Projektünk témája a viselkedéskultúra volt, így a „Tudni illik, mi illik” címet kapta.
Elsőként kerületünkben a Csicsergő Óvoda vezetője, Nagyné Szabó Etelka hallott a 2012-es e3: eTwinning együttműködése – evolúció című pályázatról, melynek keretében szakmai fejlődés és támogatás mellett dolgozhatta ki a csapat az eTwinninges projektötletét. A projektötletből a több hónapos közös munka során kész projektterv lett, és készen állt a megvalósításra, melyhez sikerült a lengyelországi eTwinning konferencián izlandi, török és portugál partnereket találni.
Az eTwinning egyik legfőbb érdeme, hogy új távlatokat nyit más kultúrák megismerésében, valamint az infokommunikációs eszközök szélesebb körű alkalmazásában.
A pályázat mind az óvodapedagógusok, mind a gyermekek, mind pedig az intézmény szempontjából rendkívül hasznosnak bizonyult.
A Csicsergő Óvoda gyermekeinek a projekt keretein belül lehetőségük nyílt arra, hogy interaktív foglalkozások révén sajátítsák el a helyes viselkedési formákat az élet számos területén, mint például a köszönés, bemutatkozás, étkezési szokások, közlekedési szabályok, segítségnyújtás a rászorulóknak, stb.
Ezenkívül – ami talán a projekt legfőbb érdemének tekinthető – az eTwinning egyszerre tette lehetővé a helyes viselkedéskultúra elsajátítását, valamint más európai kultúrák megismerését, és mindez a modern technikai eszközök alkalmazása mellett történt.
A Csicsergő Óvoda dolgozói hisznek abban, hogy a különböző európai kultúrák megismeréséből a gyerekek már kis korban is igen sokat profitálhatnak, hiszen erősíti bennük az újdonságokra való fogékonyságot, a másság elfogadását, illetve az európai értékek elsajátítását.
Az idegen kultúrák megismerésén túl, a Csicsergő Óvoda remekül be tudta építeni a projekt megvalósításába a hazai hagyományokról, nevezetességekről, ételekről, találmányokról és kulturális örökségekről való tájékozódást is.
A tapasztalaton alapuló tanulás és interaktív foglalkozásokat illetően a gyermekek a legjobban a közös sütést-főzést élvezték. Az óvodapedagógusokkal közösen elkészítettek egy-egy partnerországok legismertebb süteményét.
A gyermekek a partnerországok nyelvein és angolul (ami a projekt munkanyelve volt) is megtanulhatták az alapvető köszönési formákat, amely tudásukat a partneróvodák dolgozóival és gyermekeivel való internetes „online találkozás” alkalmával is kamatoztathatták.
Az együttműködés egyik végső célja egy, a partnerországokkal közös történet megírása és az egyes óvodákban való eljátszása volt. A történetnek tartalmaznia kellett a „Tudni illik, mi illik” címet érintő témákat az óvodások számára érthető szituációk által feldolgozva. Ezt a történetet a partnerországok pedagógusai közösen írták meg, erősítve ezzel együttműködésüket. A Csicsergő Óvoda gyermekei ezt a történetet a Csicsergő napi évzáró műsoruk keretében elő is adták, mellyel nagy sikert arattak, így a projekt megfelelően ösztönözte is az óvodásokat.
Az eTwinning a pedagógusok számára is új távlatokat nyitott az oktatás terén. Azon kívül, hogy javítja nyelvi- és kommunikációs készségeiket, a külföldi partnerek révén több szakmai tapasztalatot szerezhetnek, színesebbé és változatosabbá tehetik a tantervet, valamint szélesebb körben alkalmazhatják a modern technikai eszközöket az egyes foglalkozások során.
Az eTwinning nemcsak a személyek, hanem az egész intézmény számára sok előnnyel járt. A Csicsergő Óvodának a projekt lehetőséget nyújtott az európai integrációra, amely által az oktatás színvonala és az intézmény presztízse együtt növekedett.
Összességében tehát elmondható, hogy az eTwinning egy olyan európai kezdeményezés, melynek során a Csicsergő Óvoda olyan értékeket és módszereket sajátíthatott el, melyeket a gyermekek iskolás éveikben is kamatoztatni tudják.
Szépné Vinczencz Katalin
Csicsergő Óvoda, Budapest