A konferencia közel kétszáz részvevőjét - eTwinning nagyköveteket szerte Európából és a Nemzeti Szolgáltatópontok képviselőit - a konferencia nyitónapjának plenáris ülésén Donatella Nucci, az olaszországi NSS vezetője köszöntötte.
Giovanni Biondi, az INDIRE elnöke, korábbi oktatási miniszter nyitóbeszédében hangsúlyozta, hogy mennyire fontos az eTwinning összekapcsolása más, már létező hálózatokkal, hiszen mindegyiknek az a célja, hogy új iskolamodellt hozzon létre.
Az European Schoolnet (eTwinning Központi Szolgáltatópont) részéről felszólaló Santi Scimeca az eTwinningről, mint új nyelvről beszélt, amelyet sokan még nem értenek, épp ezért a nagykövetek segítségét kérte.
Eugenio Rivière, az Oktatásügyi és Kulturális Főigazgatóság munkatársa előadásában arról beszélt, hogy az eTwinning program központi szerepet fog betölteni az Erasmus+ programban, az Európai Unió új oktatási, képzési, ifjúsági és sportprogramjában. Kifejtette véleményét, mely szerint az eTwinning program „egy tanári közösség, amelynek tagjai közös munkával tevékenykednek diákjaik érdekében”, emellett megerősítette, hogy az eTwinning nagykövetek a jövőben is jelentős szerepet játszanak majd az eTwinning programban.
Az esemény keretein belül megrendezett műhelyek számos különböző témával foglalkoztak, többek között a következőkkel: Hogyan tervezzünk fordított eTwinning tanórát, Kommunikációs stratégiák eTwinning nagykövetek számára, Hogyan bonyolítsunk le egy online szemináriumot és még számos egyéb témával. A fordított tanóra olyan tanóra, amelynek a tananyagát a diákok – rendszerint otthon – online anyagokból ismerik meg, majd az iskolában végzik el az olyan tevékenységeket, amelyeket hagyományosan házi feladatként kellene megoldaniuk. A műhelyek teljes listája megtekinthető a konferencia weboldalán.
A műhelyek többségét maguk az eTwinning nagykövetek vezették le. A konferencia résztvevői foglalkoztak az eTwinning nagyköveti hálózatok sikereivel, és azzal, hogy milyen jövő elé néznek ezen hálózatok most, hogy az eTwinning program a következő szakaszába lép.
A párhuzamos szekciókban jó gyakorlatok rövid bemutatása is zajlott, azaz különböző országok eTwinning nagykövetei számoltak be röviden munkájukról. John Warwick (Egyesült Királyság) elmondta, hogy öt iskolai csapattal dolgozik együtt, iskolánként 3-4 tanárral, akik iskolavezetésük felkérésére vesznek részt az eTwinning programban. Segítséget nyújt ezeknek a csoportoknak partnerkeresésben, tréningeket tart számukra. Franciaország képviselője rövid összefoglalójában arról számolt be, hogy a nagykövetek saját TestvérTérben osztják meg egymással ötleteiket és tippeket adnak IKT eszközök használatához. Majd Kurt Schlegel, németországi eTwinning nagykövet, aki a közelmúltban zenék felhasználásával kapcsolatban az eTwinning tanári felületén oktatási eseményt vezetett, ismertette a learning lab-bal szerzett tapasztalatait. Tiina Sarisari (Finnország) beszélt egy nemzetközi projekteket támogató mentorhálózatról (http://schoolsgoingglobal.blogspot.fi).
A francia kollégák meséltek arról, hogyan hozták létre a Wikipedián az eTwinning szócikket, hogyan építették fel, milyen információt adtak hozzá, és biztattak mindenkit arra, hogy ezt egészítse ki mindenki a saját anyanyelvén.
Az ötletek megosztására, rendezvények szervezésére, dokumentálásra használható ingyenes web 2.0 együttműködési eszközök széles tárházát ismerhették meg és próbálhatták ki a résztvevők, amelyek a nagyköveti multiplikátori és a tanári munkában is jól használhatók. A http://www.edoceo.be/stb/thesocialtoolbox.htm oldalon valamennyi bemutatott szoftver elérhető.
Kora este helyi középiskolások vezetésével csoportos városnézésen vettek részt a nagykövetek Catania belvárosában, amelyet a hivatalos vacsora követett az Etna lejtőjén található Villa Athena étteremben.
A konferencia zárónapján plenáris ülésen számoltak be a workshopok vezetői a közös munkák eredményeiről. Az ezt követő kerekasztal-beszélgetésen az eTwinning és a nagykövetek jövőbeli szerepéről volt szó a 2014-ben induló Erasmus+ programban. Elhangzott, hogy az eTwinning teljes egészében integrálódni fog az Erasmus+ programba, a pályázati űrlapon szerepelni fog a tervezett használatára vonatkozó kérdés. Ugyanakkor továbbra sem lesz kötelező a használata, hiszen sikerének titka éppen a nem kötelező jellegében van. Az eTwinning nem pusztán egy IT-platform, ahogy az egyik felszólaló fogalmazott, hanem egy közösség. Más megközelítésben pedig nem csak egy program, hanem egy gondolkodásmód.
A konferencia sok szempontból nagyon hasznos volt: amellett, hogy a pedagógusok tárgyi ismeretei bővültek például a web 2.0 eszközökről, sokat tanulhattak más országokban tevékenykedő nagykövetek tapasztalataiból.
Európa-szerte jelenleg több mint 900 pedagógus tevékenykedik eTwinning Nagykövetként. A magyarországi eTwinning Nagykövetekről itt olvashat bővebben.