Napról-napra mindinkább érezhető, hogy a digitális technológiák használata egyre nagyobb teret nyer az általános- és középfokú oktatásban. A legmodernebb eszközök nemcsak hatékonyabbá teszik a tanulást, hanem kedvet is csinálnak hozzá, hiszen élményekben gazdag környezetet nyújtanak a diákok számára. A digitális eszközök lehetőséget teremtenek továbbá számos együttműködési, kommunikációs, prezentációs kompetencia fejlesztésére, amelyek ma már a felsőoktatásban és a munkaerőpiacon nélkülözhetetlenek.
A nyitónapon elhangzott, hogy a számítógépes gondolkodás alapjainak elsajátítása ma már az általános műveltség része. Fontos, hogy tanítványaink értsék a digitális világ működését, el tudják képzelni az információs társadalom felszíne mögötti történéseket.
A második nap párhuzamosan folyó tematikus ülésekkel kezdődött. Én Anusca Ferrari és Katja Engelhardt előadását választottam, mely a számítógépes gondolkodásnak az iskolai tantervekbe történő integrációjáról és annak fontosságáról szólt. „Az olvasással, az írással és a matematikával azonos szintre kell emelni a számítógépes gondolkodást is, hogy teljes értékűvé váljon minden diák elemző képessége.” – hangsúlyozták az előadók Jeannette Wing elméletét.
Kiemelték, hogy az eTwinning tevékenységek lehetőséget biztosítanak arra, hogy erősítsék a tanulók problémamegoldó képességét. A közös projektek fejlesztik a diákok logikus, kritikai és kreatív gondolkodását is.
Nagyon nehéz volt hármat kiválasztani a 24 workshop közül, hiszen mindegyiknek rendkívül hasznos és érdekes volt a témája.
A MISSION TO MARS című előadást Dr. Sofoklis Sotiriou tartotta. Egy űrexpedícióhoz kapcsolódó történet elmeséléséről és annak eszközeiről volt szó, mely egy saját STEM (Science, Technology, Engineering and Math) projekt fejlesztését foglalja magába.
Aris Louvris előadásán a WEB WE WANT nevű weboldalt mutatta be, mely magyarul is elérhető: INTERNET, AHOGY MI SZERETNÉNK címmel. Segítséget nyújt a diákoknak abban, hogy milyen jogaik és kötelességeik vannak az online világban.
Megismerhetik mások véleményét a különböző online tevékenységekről. Arra ösztönzi a fiatalokat, hogy:
- gondolkodjanak saját maguk és kortársaik viselkedéséről
- jobban megértsék, milyen lehetőségeket nyújt az internet, és milyen kihívásokkal szembesülhetnek annak használata során
- olyan készségeket sajátítsanak el, melyekre jövőbeli életük és pályafutásuk során is szükségük lehet.
A harmadik workshop címe: CODING APPS FOR KIDS volt, melyet Kristi Rahn és Argo Ilves tartott. Az előadók célja az volt, hogy népszerűsítsék a tanárok körében a kódoláshoz kapcsolódó, gyerekeknek készült applikációkat és felkészítsék a résztvevőket az osztálytermi munkára.
Jó volt más országbeli kollégákkal beszélgetni, tapasztalatot cserélni, meghallgatni a véleményüket.
Az előadások mellett fakultatív programként lehetőség nyílt egy másfél órás buszos városnézésre is. A második nap estéjén pedig a résztvevők egy autentikus görög vacsora részesei lehettek a Cookoovaya nevű étteremben.
Bízom benne, hogy munkám során sikerül a digitális kompetencia jelentőségét hangsúlyozó eTwinning projekteket megvalósítani. Olyan kollégákkal tudtam kapcsolatot kiépíteni, akik velem együtt úgy gondolják, hogy napjainkban egyre fontosabb fejleszteni a gyerekek logikus gondolkodását , illetve a szabálykövető és a problémamegoldó képességét.
Adonyi Gabriella
Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskola