A kurzus célkitűzése az volt, hogy lehetővé tegye a résztvevők számára, hogy elsajátítsák az ahhoz szükséges ismereteket, hogy online térben folytassanak közös munkát, és felfedezzék, hogyan alkalmazhatják ezeket az eszközöket iskoláikban tanterveikhez illeszkedve.
A tanfolyamot modulokra osztva lehetett elvégezni, mindegyiket más mentor vezette, így összesen 10 szakértővel volt lehetőség együtt dolgozni: mind más stílust képviselt, és különféle feladatokkal foglalkoztunk. A moderátorok segítőkészek és gyorsak voltak, minden feltett kérdésünkre készségesen válaszoltak, a feladatokból modulonként 60%-ot kellett teljesíteni a kurzus elvégzéséhez.
Az egyes modulok feladatai:
- Bemutatkozás
- ki vagyok én?
- alkossunk csapatot (nemzetközi csapatok jöttek létre, csapatonként nem volt két ugyanazon országból tanár)
- az eTwinning pedagógiai előnyei
- 1. modul
- téma: Online kommunikáció, hogyan segítsünk az új felhasználóknak, a partnerek ösztökélése, online viselkedés
- beadandó feladat:
- egy üzenet elemzése és javaslatok a javításra
- netikett: az online viselkedés szabályai
- 2. modul
- téma: Pedagógiai és technológia
- beadandó feladat:
- könnyebbé tette a pedagógiai munkát a technológia?
- egy online feladat bemutatása
- poszter készítése: tippek, trükkök a kollaborációhoz
- kollaboratív projektötlet beadása
- 3. modul
- téma: Szakmai együttműködés
- feladatok:
- az eTwinningezők által preferált kommunikációs és együttműködési módok
- strukturált vitafórum létrehozása egy Google dokumentumban
- chat megbeszélés adott szempontok alapján
- egy kollaboratív tevékenység bemutatása Powerpoint prezentációban
- részvétel egy online eseményen
- értékelés és az eTwinnning Live
- kérdőív készítése
- IKT eszközök használata értékelésre és visszajelzésre
- eTwinning tevékenység értékelése (társértékelés)
- 4. modul
- téma: Szakmai fejlődés
- feladatok:
- reflektálás a szakirodalomra
- az eTwinning Live nyújtotta szakmai fejlődés lehetőségeinek rövid elemzése; hiányterületek megjelölése
- szakmai fejlődést elősegítő tevékenység tervezése más eTwinningezők számára (Mi az, amivel hozzá tudok járulni mások szakmai fejlődéséhez?)
- két másik résztvevő munkájának értékelése megadott szempontok alapján
Tóth Éva szerint ahogy minden eddig elvégzett eTwinning kurzusnak, ennek az online kurzusnak is a sokrétűsége és gyakorlati haszna volt a legnagyobb előnye. Viszonylag kényes témákat is mert feszegetni, pl. hogyan bánjunk a projektpartnerekkel, akik újak vagy épp ösztökélésre szorulnak. Az elvégzendő tesztfeladatok szintén a valós életből vett problémákra fókuszáltak, és hibázás esetén újra teljesíthették őket. A beadandók érdekesek és gyakorlatiasak voltak, arra is kitértek, hogy egy projektpartnernek írt üzenet stílusa mennyire megfelelő.
Jó pár hét munkájának és rengeteg résztvevőnek az igazgatása nem könnyű feladat. A rengeteg résztvevő miatt, ha nem vigyáztak, könnyen elveszhettek a fórumok és üzenetek között. A Moodle felületen dolgoztak, melyet könnyű volt kezelni. Nagyszerű alkalom volt ez a pár hónap nem csak arra, hogy elmerüljenek az eTwinning nyújtotta lehetőségek világában, hanem hogy szakmailag fejlődjenek és motivált, szintén fejlődni akaró kollégákat ismerjenek meg szerte Európából.
Mindenkinek ajánlom, hogy bátran vegyen részt az eTwinning Learning Lab online kurzusain is, melyek általában 10 naposak és konkrétabb témákra fókuszálnak az idő rövidsége miatt – zárja gondolatait a tanárnő.
A kurzus mottója Konfuciusz híres mondása volt: „Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem.” Az online tanfolyam valamennyi modulja ezt az alapelvet követte – eleveníti fel Wölferné Bugovics Magdolna. Kezdő eTwinningezőként nagy lelkesedéssel dolgoztam az egyes feladatokon, élvezetem a tevékenykedtetés általi tanulást. A pozitív, bátorító légkör mindvégig jellemző volt, és a tapasztaltabb kollégák elhivatottsága, lendületessége magával ragadott engem is.
Különösen tetszettek a 3. modul feladatai, melyekben változatos munkaformákban tevékenykedtünk. Egy nyolcfős csoporttal létrehoztunk egy vitafórumot, ahol bejegyzéseket tettünk közzé egy korábban megtervezett projekttel kapcsolatosan.
A legmeghatározóbb élmény számomra egy Live Event megvalósítása volt. Előzetesen egy együttműködést igénylő feladatról kellett készítenünk egy prezentációt, amit egy projekt vagy tanórai tevékenység során valósítottunk meg. „Beszéljünk a karácsonyról” címmel regisztráltuk csoportunk élő eseményét, amely során megosztottuk egymással a tevékenységeinket. Az esemény előtt részletes tájékoztatót kaptunk az eTwinning Live online esemény felületéről, valamint az esemény során végrehajtandó feladatokról. Bár kétségeim voltak az online eseménnyel kapcsolatosan - hisz korábban már voltak negatív tapasztalataim az online eszközök használatát illetően -, az esemény házigazdája, egy tapasztalt olasz kolléganő készségesen segített az esetleges technikai problémák megoldásában, és rutinosan vezényelte le a programot. Kipróbáltuk a Live Event valamennyi funkcióját: megosztottuk egymással a prezentációinkat, képernyőnk megosztása során bemutattunk egy-egy általunk ismert hasznos weboldalt, chaten megvitattuk egy projekt továbbfejlesztési lehetőségeit, szavaztunk és egy közös rajzot is készítettünk a Whiteboard felületen:
Eredetileg egyórásra terveztük a programot, apró technikai nehézségek miatt hosszabb lett végül, de minden pillanatát élveztem. A kollégák figyelmessége, segítőkészsége, biztatása segített, hogy legyőzzem kezdeti lámpalázamat.
Tanóráinkon és jelenlegi projektjeink megvalósítása során mindketten igyekszünk beépíteni a kurzuson megismert módszereket, eszközöket. Örülünk, hogy részesei lehetünk ennek a kreatív és innovatív közösségnek. Köszönjük a lehetőséget, hogy részt vehettünk a Make eTwinning Live online tanfolyamon, és minden kollégának szeretettel ajánljuk, hogy kóstoljanak bele az eTwinning adta online lehetőségekbe!