Tanárközpontú mesterséges intelligencia – egy kerekasztal tanulságai
2024/01/11 08:00
631 megtekintés

Az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Pont (Oktatási Hivatal) 2023. november 24-25-én ‒ immár hatodik alkalommal ‒ rendezte meg az eTrend Konferenciát, idén Budapesten - a köznevelésben és szakképzésben tanító pedagógusoknak, oktatóknak. A konferencia témája: Oktatás és innováció ‒ az eTwinning kreatív alkalmazása. A konferencia egyik legjobban várt eseménye a mesterséges intelligencia témája köré szervezett kerekasztal-beszélgetés volt.

tanarkozpontu1 A meghívott vendégek kiválasztásakor a beszélgetés moderátora, Tóth Éva – eTwinning nagykövet, a Modern Iskola oktatási szakportál főszerkesztője az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Ponttal együtt arra törekedett, hogy az oktatási paletta minél szélesebb skálája lefedésre kerüljön a közönség igényeit szolgálva, így nagy büszkeségünkre kiváló szakemberek vállalták el a részvételt:

  • Bognár Amália – mesteroktató, Pannon Egyetem Humántudományi Kar, Digitális Módszertani Intézet
  • Bolgár Bence – óraadó, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék, Mesterséges Intelligencia Csoport
  • Horváth László – egyetemi adjunktus, ELTE Neveléstudományi Intézet, felsőoktatás- és Innovációkutató csoport
  • eTwinning nagykövetek: Benedek Judit, Kiss Mónika, Skultéty Katalin

A moderátor által előre leegyeztett és megszerkesztett forgatókönyv alapján vezetett beszélgetés öt körben zajlott, melyekből az alábbiakban a teljesség igénye nélkül emeljük ki a legtanulságosabb gondolatokat. A beszélgetés teljes hosszában a cikk végén található YouTube videóban tekinthető meg.

A bemutatkozó, felvezető kör után vendégeinket arról kérdeztük, hogyan is kapcsolódik a szakmai gyakorlatuk a mesteréges intelligencia (MI) témaköréhez. Megnéztük, mennyire jelent mást a MI szó most, mint 1 évvel ezelőtt, mennyire jelent már meg a MI témája az újonnan indított hazai és nemzetközi projektekben vagy éppen hogy van jelen a gyógypedagógiai gyakorlatban.

tanarkozpontu2

A beszélgetés második körében arra fókuszáltunk, hogyan és mire használható a MI az oktatásban, tanár és diák szemmel egyaránt. Milyen lehetőségeket kínál a mesterséges intelligencia a személyre szabott oktatás terén? Milyen konkrét példái vannak olyan oktatási rendszereknek, amelyek már sikeresen alkalmazzák a mesterséges intelligenciát? Hogyan lehet a tanárokat felkészíteni a mesterséges intelligencia által kínált lehetőségek és kihívások kezelésére?

Természetesen nem telhet el úgy beszélgetés a MI témájában, hogy ne merülne fel a MI biztonságos felhasználásának kérdése valamint alkalmazásának etikai irányelvei. Milyen adatvédelmi intézkedéseket kell bevezetni a mesterséges intelligencia alkalmazása során az oktatásban? Mennyire kell ezt intézményi szinten szabályozni? Van esetleg a saját intézményetekben példa, hogy ez megjelenik például a házirendben? Mennyire kell/érdemes/lehet korlátok közé szorítani a diákok MI használatát? Honnan jöhet ki „jól” egy ilyen helyzetből a pedagógus? Milyen hatással lehet a mesterséges intelligencia az oktatási eredményekre és a diákok motivációjára?

A kerekasztal zárásaként a jövőbe tekintettünk – mindannyiunkat foglalkoztat a kérdés, hogy milyen területeken és módon változhat meg az oktatás a mesterséges intelligencia továbbfejlődésével. Mennyire mélyítheti tovább ez a digitális szakadékot? Hogyan alakulhat az oktatás jövője a mesterséges intelligencia és az emberi tanítók közötti optimális együttműködés révén?

tanarkozpontu3

A kerekasztal-beszélgetés videófelvétele >>

Készítette: Tóth Éva eTwinning nagykövet

forrás: eTwinning.hu

eTwinning info

Bemutatkoznak az eTwinning nagykövetek Az eTwinning program magyarországi képviseletében nyolc nagykövet segíti az érdeklődők munkáját.
eTwinning Nagykövetek csoport a Közösségben Moderált csoport a szakmai közönség számára.
eTwinning HelpDesk A csoport célja, hogy szakmai, technikai segítséget nyújtson az eTwinning program résztvevőinek.
e3 A projekt célja egy eTwinning Pedagógiai Műhely létrehozása, ahol a résztvevők egy projektötlet kidolgozásán munkálkodnak.

Untitled Document

Info és elérhetőségek