A meghívott vendégek kiválasztásakor a beszélgetés moderátora, Tóth Éva – eTwinning nagykövet, a Modern Iskola oktatási szakportál főszerkesztője az eTwinning Magyarországi Szolgáltató Ponttal együtt arra törekedett, hogy az oktatási paletta minél szélesebb skálája lefedésre kerüljön a közönség igényeit szolgálva, így nagy büszkeségünkre kiváló szakemberek vállalták el a részvételt:
- Bognár Amália – mesteroktató, Pannon Egyetem Humántudományi Kar, Digitális Módszertani Intézet
- Bolgár Bence – óraadó, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék, Mesterséges Intelligencia Csoport
- Horváth László – egyetemi adjunktus, ELTE Neveléstudományi Intézet, felsőoktatás- és Innovációkutató csoport
- eTwinning nagykövetek: Benedek Judit, Kiss Mónika, Skultéty Katalin
A moderátor által előre leegyeztett és megszerkesztett forgatókönyv alapján vezetett beszélgetés öt körben zajlott, melyekből az alábbiakban a teljesség igénye nélkül emeljük ki a legtanulságosabb gondolatokat. A beszélgetés teljes hosszában a cikk végén található YouTube videóban tekinthető meg.
A bemutatkozó, felvezető kör után vendégeinket arról kérdeztük, hogyan is kapcsolódik a szakmai gyakorlatuk a mesteréges intelligencia (MI) témaköréhez. Megnéztük, mennyire jelent mást a MI szó most, mint 1 évvel ezelőtt, mennyire jelent már meg a MI témája az újonnan indított hazai és nemzetközi projektekben vagy éppen hogy van jelen a gyógypedagógiai gyakorlatban.
A beszélgetés második körében arra fókuszáltunk, hogyan és mire használható a MI az oktatásban, tanár és diák szemmel egyaránt. Milyen lehetőségeket kínál a mesterséges intelligencia a személyre szabott oktatás terén? Milyen konkrét példái vannak olyan oktatási rendszereknek, amelyek már sikeresen alkalmazzák a mesterséges intelligenciát? Hogyan lehet a tanárokat felkészíteni a mesterséges intelligencia által kínált lehetőségek és kihívások kezelésére?
Természetesen nem telhet el úgy beszélgetés a MI témájában, hogy ne merülne fel a MI biztonságos felhasználásának kérdése valamint alkalmazásának etikai irányelvei. Milyen adatvédelmi intézkedéseket kell bevezetni a mesterséges intelligencia alkalmazása során az oktatásban? Mennyire kell ezt intézményi szinten szabályozni? Van esetleg a saját intézményetekben példa, hogy ez megjelenik például a házirendben? Mennyire kell/érdemes/lehet korlátok közé szorítani a diákok MI használatát? Honnan jöhet ki „jól” egy ilyen helyzetből a pedagógus? Milyen hatással lehet a mesterséges intelligencia az oktatási eredményekre és a diákok motivációjára?
A kerekasztal zárásaként a jövőbe tekintettünk – mindannyiunkat foglalkoztat a kérdés, hogy milyen területeken és módon változhat meg az oktatás a mesterséges intelligencia továbbfejlődésével. Mennyire mélyítheti tovább ez a digitális szakadékot? Hogyan alakulhat az oktatás jövője a mesterséges intelligencia és az emberi tanítók közötti optimális együttműködés révén?
A kerekasztal-beszélgetés videófelvétele >>
Készítette: Tóth Éva eTwinning nagykövet