A Code.org oldalon olyan tartalmakat találunk, amelyek már alsó tagozatos kortól lépésről lépésre vezetnek be a programozás rejtelmeibe. A tartalmak általában rövid rejtvények, amelyeknek a megoldása logikus gondolkodást, térorientációt, geometriai ismereteket igényel. A programozás blokkok segítségével történik, de megjeleníthető az azok mögött rejlő JavaScript is. A Code.org birodalomban a népszerű, Kódolás Órájára szánt egy órás tartalmak mellett van 20 órás tanfolyam, sőt egy négy évfolyamra kidolgozott teljes tananyag, melynek a végén már igencsak összetett kódokkal dolgoznak a tanulók. A tananyagnak részei olyan offline foglalkozások is, amelyek kódolással kapcsolatos komplex fogalmakkal vagy módszerekkel ismertetnek meg.
A 2013-ban alapított nonprofit cég mára a támogatók között tudhat számos nemzetközi szoftverfejlesztő céget. A legnagyobb pénzügyi támogatást nyújtók között szerepel például a Google, a Microsoft, a Facebook, a Twitter, az Amazon, a Nintendo, a LinkedIn, és számos magánszemély is, például Bill Gates. A szoftveripar képviselői azonban nem csak pénzügyi támogatást nyújtanak.
Dolgozóik, vezetőik megjelennek a tananyagok részét képező videó bevezetőkben, és elmagyaráznak a gyerekeknek egy-egy fogalmat, módszert. Általában elmondják, hogy mivel foglalkoznak, ezáltal modellként, példaként szolgálhatnak a gyerekek számára. A Rovio Entertainment megengedte az Angry Birds figurák használatát, a Walt Disneynek köszönhetően pedig programozhatunk a Jégkorszak szereplőivel, a Jégvarázsból ismert Annával és Elsával, vagy éppen a legújabb Csillagok Háborúja epizód lényeivel. Az ismerős karakterek otthonossá és menővé teszik ezt a virtuális közeget a gyerekek számára. Mondhatnánk, hogy számító módon leendő munkavállalóikat látják ezek a cégek a kódolással próbálkozó tanulókban, és ezért támogatják ezt a kezdeményezést, de talán ebben semmi kivetnivaló nincs. Mindannyian leendő munkavállalókat látunk minden tanulóban, és ezért áldozunk az oktatásra többet vagy kevesebbet.
A partnerek között ott találunk megannyi digitális tananyagfejlesztő – illetve szolgáltató céget, akik szakmai támogatást nyújtanak az oldal számára, illetve kölcsönösen népszerűsítik egymás tartalmait, ilyenek például a Kodu, a Lightbot, a Khan Academy, az MIT App inventor vagy a Scratch.
A cégek mellett számos magánszemélyt is sikerül megszólítania az oldalnak, akik az adományok mellett önkéntes munkával is hozzájárulnak az oldal fejlődéséhez, népszerűsítéséhez. Az oldal fordításában bárki segédkezhet; több, mint 60 nyelvre készül az oldal fordítása folyamatosan, önkéntesek segítségével. A fordítók jelentősen hozzájárulnak a program terjesztéséhez nemzetközi szinten, hiszen az alsó tagozatosoktól nem várható el a tartalmak idegen nyelven történő használata. Magyar nyelvre az oldal 52%-a van lefordítva jelenleg, ami már élvezetes használatot tesz lehetővé: legtöbbször a kevéssé használt illetve a nagyon friss tartalmak nincsenek lefordítva. A fordításban közreműködni az alábbi linken lehet: Crowdin
A Code.org legújabb törekvése az individualizált segítségnyújtás, és ebben is elsősorban önkéntesek segítségére számít. Az oldal automatikusan kigyűjti a tanulók által megoldás közben elkövetett tipikus hibákat, és az önkéntesek ezeknek a hibáknak a természetéhez igazodó visszajelzést, segítséget írnak. Így aztán a „rossz válasz” típusú üzenetek egyre sokszínűbbé válnak az oldalon és egyre konkrétabb segítséget nyújtanak a helytelen megoldást benyújtó tanulóknak. Természetesen ezzel a fordítók munkája is folyamatosan gyarapszik. Az individualizált segítségnyújtás célja, hogy a hibát vétő tanulók maguktól rá tudjanak jönni a hiba okára, és így ne keseredjenek el; illetve hogy valóban igaz legyen az az állítás, hogy egy tanár akár előképzettség nélkül is megtarthat egy Code.org-os tanórát, mivel váratlan kérdésekre nem kell számítania.
Az oldal egy másik igen szimpatikus és népszerű vonása, hogy tudatosan törekszik a kódolás elterjesztésére a lányok és az Egyesült Államokban élő etnikai kisebbségek, elsősorban feketék és latin származású tanulók körében; ezekek a céloknak az elérését indikátorokkal mérik. A videó magyarázatokban szereplő felnőtt példaképeket például úgy megválasztják meg, hogy gyakran szerepeljenek közöttük nők vagy felismerhetően valamely etnikai kisebbséghez tartozók. Igyekeznek célzott megkeresésekkel terjeszteni a programot olyan tankerületekben, amelyekben a kisebbséghez tartozó tanulók aránya magasabb. Az oktató játékok nem „fiúsak”: nem kell lőni, verekedni, versenyautót irányítani. A karakterek nemek szempontjából gyakran semleges állatkák vagy robotok. Az újabb játékok közül a Jégvarázsban két női főhősünk van, Anna és Elsa, akiknek a segítségével gyönyörű jégábrákat rajzolhatunk, a Minecraft játéknak az elején pedig egy fiú és egy lány karakter közül választhatunk. A lány karakter, Alex (mi Magyarországon inkább Szandrának neveznénk) nem visel rózsaszínt és masnija sincs, lány mivoltát hosszú haja jelzi. És végül, ami nem hiányozhat az amerikai típusú esélyegyenlőségből: lehet kapni „Kódolj, mint egy lány” feliratú pólót is!
Miben rejlik a titok? Valóban világméretű ez az összeesküvés a kódolás érdekében: multinacionális szoftvercégek és megannyi magánszemély is mellette áll. A program inkluzív, határokon átívelő, keresi a kapcsolatot a lányok és a kisebbségek felé. És amellett, hogy a Code.org egy nonprofit kezdeményezés, múlt évben a Kódolás Óráján még Barack Obama is részt vett, igaz, nem volt olyan ügyes benne, mint a gyerekek.