Gyakorlatilag reménytelen vállalkozás manapság már egy 5-6 éves kisgyereket eltiltani a számítógéptől, ha azt látja, hogy a szülei vagy az idősebb testvére azt nap mint nap használja, főleg ha több órán keresztül: levelezik, csetel, barátaival oszt meg képeket, filmet néz, zenét hallgat, és főleg ha játszik. A másik játékánál nincs vonzóbb, ezt mindenki tudja.
A nemzeti alaptanterv kisiskolás korra már előír bizonyos elsajátítandó ismereteket ezen a területen, de ez a korábban is felmerülő igények miatt esetleg már későn kerül elő.
Az első és legfontosabb, hogy időben korlátozzuk, hogy mennyit és mikor használhatja a gépet – és innentől kezdve a gép alatt értsünk okostelefont, táblagépet, hordozható vagy asztali számítógépet egyaránt - a kisgyermek, és kezdetben mindenképpen legyen mellette egy idősebb és géphasználatban járatos személy, aki segít elsajátítania gép kezelését, elsősorban az egér vagy az érintőképernyő használatát. Az életkori sajátosságok alapján 15-20 percnél tovább úgy sem fogja lekötni a gépen egy játék, ha ennél többet szeretné használni egy nap a gyermek, akkor inkább több alkalmat biztosítsunk a számára, és így magunk is pihenhetünk legalább 1-2 óránként egy kicsit.
Játszani is engedd!
Az első ismerkedést célszerű olyan játékkal kezdeni, ami egyszerű kiválasztásokat igényel, egy-két helyre történő kattintással vagy érintéssel irányítható, azaz nem kíván többirányú figyelmet. Mivel kezdetben az idősebb személynek célszerű folyamatosan figyelnie a kisgyermek tevékenységét, célszerű kétszemélyes játékot választani vagy olyat, amely közös gondolkodást is igényelhet. Nem kell itt másra gondolni, mint a már ősjátéknak számító Pongra, vagy éppen bármely ládatologatós játék változatra.
Az egy kicsit nagyobbakat már az Angry Birds valamelyik szezonja is lekötheti, vagy e család Go autóversenyes változata, de bármely ezekhez hasonló játék is, amikor már pontokért és az idővel folyik a küzdelem. Ezek a játékok a finommozgások fejlesztését segítik a billentyűk használatával a beviteli eszközök pontos pozícionálását igényelve, vagy éppen a vezérlő mozgását szabályozva.
A Tetrishez hasonló játékok a finommozgások mellett a koncentráló képességet is segítik erősödni. Ilyen játék lehet a sokak számára népszerű Flow Free is, amely azonos színű pontok összekötését célozza meg, úgy, hogy az összekötések nem metszhetik egymást.
Ezek a játékok azért is érdekesek, mert nagyon sok szinten játszhatóak, így a különböző képességekhez is képesek igazodni, más-más életkorban is játszhatók.
Mozi a gépen
A játék mellett általában a mozizás a géphez kapcsolódó tevékenység. A videó megosztókon számtalan mesefilm és rajzfilm sorozat érhető el, ezek 1-2 perctől általában 20-30-ig terjedő részekben találhatók meg. Napi fél, maximum egy óra mesenézés még nem okoz függőséget, főleg ha következetesek vagyunk ezen a téren, és nem elektromos gyermekcsősznek használjuk a mesenézést, hanem magunk is részt veszünk ebben a tevékenységükben, az esetleges kérdésekre válaszolunk, megbeszéljük a látottakat. A gépen való filmnézésnek egy óriási előnye van a hagyományos tévézéssel szemben: bármikor megállítható és visszatekerhető, egy rész többször is lejátszható.
A fantázia szülte tartalmak mellett egyre több olyan mese is elérhető, ami valamely dolog játszva tanulását segíti. Ilyen például a Közlekedj okosan rajzfilmsorozat, amely kimondottan kisgyermekek számára készült retrórajzfilm, az életkori sajátosságoknak megfelelően tanítja meg az alapvető közlekedési szabályokat, amelyek néha az idősebbeknek is hasznosak lehetnek.
A videómegosztókkal már egy újabb területre kalandoztunk el, az internetre, ahol újabb szabályok megismerése teszi lehetővé a biztonságos munkát. Ezzel viszont már nem itt, hanem a cikkünk folytatásában foglalkozunk.
További érdekes oldalak:
Rozgonyi-Borus Ferenc cikke