A felhívásra jelentkezők feltöltött módszertani anyagait szakértők értékelik, melyek közül a legjobbnak ítélt ötletek díjazásban részesülnek. A Digitális Pedagógus Díjat elnyerőknek szakmai kiadványainkban és az április 26-án, Budapesten megrendezésre kerülő Digitális pedagógus konferencia 2014 szekcióiban is lehetőséget adnak a bemutatkozásra.
A Tempus Közalapítvány az Európai Bizottság támogatásával megvalósított KÚT: Közösségi Út a Tanuláshoz című programsorozat keretében 2012 novemberében hozta létre a Digitális Módszertárat, az IKT eszközök kreatív használatát bemutató módszertani ötletek bemutatása, adaptálása céljából. A Digitális Módszertárban lévő ötletek keresését többféle szűrési kategória segíti, továbbá lehetőség van az ötletek megosztására, kommentelésére is. Az egyes ötletekről, a feltöltött óravázlatokról, segédanyagokról, hasznos linkekről az oldalra történő egyszerű regisztrációt követően kaphatnak képet a látogatók. A Digitális Módszertár elérhetősége:
www.digitalismodszertar.tka.hu
A felhívás 2014. február 5 - március 10. között meghirdetett második körének célja újszerű, a gyakorlatban kipróbált módszertani ötletek gyűjtése és bemutatása, a Módszertár széleskörű megismertetése, valamint a díjazásra kerülő ötletek bemutatása a Digitális pedagógus konferencia 2014 rendezvényen. A közoktatás módszertani megújulása érdekében idén a tudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematika (STEM) területekhez kapcsolódóan beérkező legjobb módszertani ötleteket egy külön kategóriában díjazzák.
A felhívás céljai
A Digitális Módszertár a közoktatás terén, a gyakorlatban hasznosítható ötleteket és eszközöket kíván összegyűjteni és bemutatni, a következő átfogó célokra építve:
- tudásmegosztás
- digitális kultúra erősítése, tudatosítása
- digitális kompetenciák fejlesztése
- a közösségi tanulás és a jó gyakorlatok megosztásának összekapcsolása az IKT eszközeivel
- új tanulási formák és csatornák kialakítása
- az ötletek felhasználása, adaptálása a napi gyakorlatba
Kiknek szól a felhívás?
A felhívásra minden olyan közoktatásban dolgozó pedagógus vagy szakmai munkaközösség jelentkezését várják, akik számára fontos:
- a digitális kultúra fejlesztése
- a pedagógiai szemléletváltás előmozdítása
- a tudásmegosztás, a közösségi tanulás és az egymástól való tanulás támogatása
- a saját eredmények, jó gyakorlatok bemutatása
- a digitális nemzedék megszólítása újszerű, saját ötleten alapuló, tanórai kontextusba vagy tanórán kívüli tevékenységekbe ágyazott módszertani gyakorlatokon keresztül.
Mivel lehet jelentkezni?
A Digitális Módszertárba jelentkezni olyan, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentum (pl. óravázlat, tematikus terv, projektterv) bemutatásával lehet, amely elsődlegesen az IKT (kiemelten a web2-es) eszközök kreatív használatát mutatja be, tanórákon vagy tanórán kívüli tevékenységekben is hasznosítható, kapcsolódik a fent felsorolt célokhoz, épít a digitális nemzedék valós tanulási szükségleteire, valamint megfelel az alábbi értékelési szempontoknak:
- a jelentkező(k) által önállóan kidolgozott és kipróbált, saját módszertani ötletet mutat be
- újszerű módon dolgozza fel a témát
- az interaktivitásra épít
- célja a pozitív tanulási attitűd kialakítása, erősítése
- ingyenes vagy bárki számára elérhető program/szoftver/platform felhasználását célozza meg
- felhasználóbarát (könnyen érthető, jól illusztrált, ésszerű terjedelmű) formában teszi közzé
- a módszertani ötletet a pedagógiai folyamatba ágyazottan mutatja be (kiemelve annak pedagógiai célját) egy téma feldolgozásán keresztül
- hiteles képet nyújt a módszer használatáról, annak előnyeiről, nehézségeiről
- megadja a módszertani ötlet célcsoportját, tanulásszervezési kereteit, technikai és pedagógiai hátterét, a szükséges IKT eszközöket
A felhívásra feltöltött ötletek közül előnyben részesül az, amely:
- korábban nem került publikálásra
- a felhasználhatóság szempontjából platformfüggetlen
- adaptálhatósága széles körű
- iránymutató összegzést tartalmaz a kipróbálás és alkalmazás tapasztalatairól
- javaslatot tesz az alternatív felhasználás formáira, lehetőségeire és esetleges korlátaira
- nagyobb egységek (tematikus terv, projektterv) feldolgozását célozza
- kiemelten kapcsolódik a STEM témák – a tudomány, a technológia, a mérnöktudomány és a matematika – valamelyikéhez
- fókuszál az alábbi pedagógiai célok valamelyikére:
- a kooperatív tanulás támogatása
- differenciált oktatás támogatása
- hatékony egyéni tanulási utak támogatása
- fejlesztő értékelés
- önálló tananyag-feldolgozás támogatása
- kulcskompetenciák fejlesztése
Ki nyerheti el a Digitális Pedagógus Díjat?
Díjazásban csak olyan módszertani ötlet részesülhet, amely megfelel a jelen felhívás feltételeinek és szempontjainak, illetve a felhívás megadott határidején belül (2014. február 5. – március 10.) kerül feltöltésre a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárába. Ugyanazon jelentkező több kidolgozott ötletet is feltölthet, de ugyanazon pedagógus / szakmai munkaközösség csak egyszer részesülhet díjazásban. A 2013-as felhívásra beküldött ötletekkel nem lehet újra jelentkezni. Azok az ötletek, amelyek 2013. november 30 – 2014. február 5. között kerültek a Módszertárba, automatikusan értékelésre kerülnek a jelen felhívás keretei között
A szakértők és a felhívás kiírója által legjobbnak ítélt ötletek kaphatnak díjat, melynek teljes keretösszege 800.000 Ft. A felhívás kiírója fenntartja a jogot arra, hogy a beérkezett módszertani anyagok mennyiségétől és minőségétől függően állapítsa meg a keretösszeg felhasználását és a díjak odaítélését. A díjat az ötletgazda saját pedagógiai céljainak továbbfejlesztésére fordíthatja további megkötések nélkül. Az értékelés során a kiemelkedő, díjazásra kerülő ötletekhez szakértői ajánlás készül, mely az online felületen publikussá válik. A felhívás eredményeit, illetve a legjobbnak ítélt ötleteket a Tempus Közalapítvány kiadványaiban és honlapján, a Digitális pedagógus konferencia 2014 rendezvényén, valamint a médiában is bemutatjuk.
Ütemezés:
- a felhívásra jelentkező ötletek fogadásának kezdete: 2014. február 5.
- jelentkezési határidő: 2014. március 10.
- az ötletek értékelése, a Digitális Pedagógus Díjak odaítélése és átadása (várhatóan 2014. április)
- a díjazottak bemutatkozása a Digitális pedagógus konferencia 2014 rendezvényén (Budapest, 2014. április 26.)
A jelentkező vállalja, hogy:
- az általa benyújtott, a feltöltéssel nyilvános adatbázisba kerülő anyagon harmadik személynek nincsen olyan joga, amely a felhívás kiírójának felhasználói jogát akadályozná vagy korlátozná
- az általa készített anyagot a felhívás kiírója további ellentételezés nélkül felhasználhatja elektronikus és nyomtatott kiadványok, prezentációk készítéséhez, illetve közzéteheti az interneten (az ötletgazda megnevezésével)
- az ötlet díjazása esetén a Tempus Közalapítvánnyal kötött szerződés értelmében eleget tesz a szerződésben foglaltaknak (a díj felhasználása, a Digitális pedagógus konferencia 2014 rendezvényén való részvétel)
- rendelkezésre áll a felhívás eredményeiről szóló tájékoztató tevékenységhez
- javaslatot tesz a továbbfejlesztési lehetőségekre az adaptálhatóság szempontjából
A Tempus Közalapítvány vállalja, hogy:
- a díjazottal szerződést köt, melyben biztosítja, hogy a díjat az ötletgazda saját pedagógiai céljainak továbbfejlesztésére fordíthatja további megkötések nélkül
- a díjazottak számára biztosítja a Tempus Közalapítvány kiadványaiban, honlapján, illetve a médiában való megjelenést
Hogyan lehet jelentkezni?
Jelentkezni 2014. február 5-től a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárának felületén, az itt elérhető on-line platformon az ötlet(ek) feltöltésével lehet (ÖTLET BEKÜLDÉSE gomb), mely egyúttal a pályázó adatainak, motivációjának, illetve a módszertani ötlet leírásának megadását és segédanyagainak (kép, videó, link, stb.) feltöltését is jelenti.
Jelentkezési határidő: 2014. március 10. (A honlap adatbázisában rögzített beérkezési határidő)
További információk itt: oktataskepzes.tka.hu/pages/content/index.php?page_id=1196