MOOC-evolúció a tanárképzésben
2017/06/15 10:36
2444 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Elkezdődött a nemzetközi TeachUP projekt, amelynek célja a MOOC-ok (Massive Open Online Course, Tömeges Nyílt Online Kurzus) lehetséges szerepének vizsgálata a pedagógusképzésben és pedagógus-továbbképzésben. A projektet a European Schoolnet koordinálja, a hazai megvalósító pedig az Oktatási Hivatal Sulinet Osztálya.

moc1

A projekt azt vizsgálja, hogy a szembeszökő gazdaságosságon túl mennyire hatékonyan alkalmazható a MOOC képzési forma a tanárképzésben. A projekt nem a digitális kompetenciák, hanem egyéb, általános tanári kompetenciák fejlesztését célozza meg.

Milyen a jó MOOC?

A tömeges nyílt online kurzusokkal kapcsolatban az egyik leggyakrabban említett kritika az, hogy a résztvevőknek nincs lehetőségük személyes interakcióra egy tanárral vagy tutorral. A több ezer résztvevő munkáját általában csupán technikai kérdésekben segítséget nyújtó adminisztrátor támogatja; szakmai, tartalmi segítséget azonban a résztvevők elsősorban a társaiktól remélhetnek. A más résztvevőktől érkező segítség vagy inspiráció jól szervezett kurzus esetén egyébiránt számottevő lehet. Mindazonáltal ez nem ugyanolyan tanulási élmény, mint egy hagyományos kurzus, ahol egy szakértő folyamatosan rendelkezésére áll a kislétszámú csoportnak. A TeachUp célja feltérképezni azokat a támogatási formákat, amelyek csökkenthetik ezt a hiányérzetet.

A MOOC-ok népszerűségüket a flexibilitásnak köszönhetik: a résztvevők bizonyos keretek között megválaszthatják, hogy mikor foglalkoznak a tanulással, így azt sokféle élethelyzethez tudják illeszteni. A rugalmasságnak azonban megvan a hátulütője is: nagy a lemorzsolódás, a résztvevők elkezdik a kurzusokat, de aztán nem tartanak ki 6-8 héten át. Ezért megjelentek az olyan kevesebb tartalmat felölelő képzési formák, mint az egészen rövid nano, vagy a kicsit hosszabb micro tanulási élmények.

Hasznos lehetne a MOOC a tanárképzésben?

Míg nemzetközi szinten sok tapasztalat áll rendelkezésre a MOOC-ok tanárképzésben történő alkalmazásáról, a magyarországi tanárok többségének még nem volt része ilyen tanulási élményben. A tapasztalatok szerint körükben az angol nyelvű MOOC-ok nem népszerűek; jellemzően kis számban végzik el például a European Schoolnet által hirdetett egyébként nagyon színvonalas kurzusokat a European Schoolnet Academy-n és a Teacher Academy-n. Feltehetőleg ennek az oka az idegennyelv-ismeret hiánya. Magyar nyelvű, pedagógiai tárgyú MOOC-ra volt már néhány kísérlet, de a kínálat elég szűkös. A résztvevők pedig általában nem tapasztalják meg a világnyelvek esetében megszokott ezres nagyságrendű résztvevőszámot; bár ez talán kevésbé a szervezők hibája, mint a nyelvet beszélők számából adódó sajátosság.  Mindenképpen igaz azonban, hogy a magyar nyelvű, pedagógiai témájú MOOC-ban rejlő lehetőségeket nem aknáztuk még ki teljesen.  

moc2 A TeachUp projekt során most két célcsoport, tanárszakos hallgatók és gyakorló pedagógusok számára készülnek online kurzusok, amelyek többek között magyar nyelven is elérhetőek lesznek, így az eddig szűkös kínálat is gyarapodni fog.

A TeachUP célja, hogy a tanárképzésben és tanár-továbbképzésben aktív szereplők között párbeszéd kezdődjön az online képzési formák lehetséges szerepéről nemzeti és nemzetközi szinten is, így számos értékes tapasztalat juthat el a képzéseket kínálókhoz.

Az érdeklődők többféle módon is figyelemmel kísérhetik az online képzésekkel kapcsolatos munkát. Elérhető a TeachUp projekt honlapja, ahol hírlevélre is érdemes feliratkozni. De megtalálható a projekt a Facebookon és a Twitteren is: #TeachUP_eu.

Csatlakozz hozzánk!

Őket ajánljuk

Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten
eBiztonság Minősítés Minősítő rendszer a biztonságos iskolákért
ENABLE program Program tantestületeknek a bullying ellen