Ős-idő
A természettel még nagyon szoros kapcsolatban élő emberőseink tevékenységei nagymértékben igazodtak az élőhelyükön található növény- és állatvilág évszakos ritmusához. A környezet változásának kiszolgáltatva olyan - valószínűsíthetően vallási - szertartások alakultak ki, melyeknek nyomait például barlangfalakon fedezte fel egy másik "időben" az utókor.
Totem-ős
A totemoszlopok, a nemzetség s ezáltal a család őseit megtestesítő sorozatban a megformált figurák az élők és megholtak kapcsolatát ábrázolják.
Az Idő diadalmenete (falikárpit, Brüsszel 1510-1520 között)
Az idő allegorikus alakját ábrázoló falikárpit. Tempus trónuson ül, jobb kezében pálmaág, felemelt baljában homokóra. A kárpit kompozíciója az ellenállhatatlan, mindent legyőző idő képzetét fogalmazza meg.
Mikor még nem volt képregény
Az isteni kezű fiú, Masaccio (1401-1428) annak ellenére, hogy mindössze 27 évet élt, forradalmasította kora festészetét. Nemcsak perspektivikus rajzával, emberalakjainak plasztikus ábrázolásával is meghökkentette kora közönségét. Adógaras című alkotásán bibliai történetet mesél el. Mintha egy reneszánsz képregényt néznénk. Balról jobbra, más időben játszódó jeleneteket rendez egymás mellé anélkül, hogy ez a mű kompozícióját megbontaná.
Művész-idő
Rembrandt (1606-69), a zseniális holland mester egész életében töretlen energiával és alkotókedvvel dolgozott. Fennmaradt műveinek gyűjteménye 650 olajfestményt, 2000 rajzot és 300 rézkarcot tesz ki.
Az élete során alkotott művek közül számos önarckép maradt fenn. Saját vonásainak időről időre való megfestésével dokumentálta az évek múlását.
Idő rombolta Utolsó vacsora
Leonardo da Vinci (1452-1519) 1482-ben Milánóban telepedett le, ahol megfestette az Utolsó Vacsora freskóját a Santa Maria delle Grazie Refektóriumának falára. Leonardo mester szeretett kísérletezni, és olyan technikát alkalmazott a kép alapozása és felfestése során, amit az idő nem igazolt. A rossz minőségű falon mára a kép csak a restaurátorok áldozatos és folyamatos munkájának köszönhetően látszik. Az idő múlásával valószínűleg örökre eltűnik majd.
"Memento mori!"
Hans Holbein (1497-1543) reneszánsz német festő képén fiatal, egészséges férfiak pózolnak bele az örökkévalóságba. Körülöttük számtalan apró jelkép. Olyan üzenetek, amelyeket a mai szemlélő már csak dekorációs elemeknek lát - a mi időnkben már nem divat szimbólumokkal üzenni. Egy furcsaság mégis feltűnhet az alapos szemlélőnek: maszat a kép alján? Nem. Ha egy bizonyos szögből nézzük a képet, egy koponyát ismerhetünk fel az eddig "hibának" tűnő képrészletben.
Egy tál gyümölcs
Csendéletfestők kedvenc témája a gyümölcsöskosár, amely igazán ártalmatlan témának tetszik. Hogyan emlékeztet minket, nézőket mégis véges földi létünkre?
Michelangelo Caravaggio (1573-1610), a hányatott sorsú festőművész egyházi megrendelései teljesítése közben időt szakított arra is, hogy néhány túlérett gyümölcs ábrázolásával rávilágítson a természet örök körforgására.
Korszak-alkotó
Modern világunk egyik leghatásosabb művésze a spanyol Pablo Picasso (1881-1973) volt. Az emberi léptékben szép kort megélő képzőművészről azonban mégsem lehet múlt időben beszélni. Az általa használt motívumok, egy-egy jelképpé váló műve, vagy amikor nevét ismert autómárka típusának oldalán látjuk viszont, rengeteg fennmaradt fotó - mind hozzásegítenek minket ahhoz, hogy egyedülálló személyét ne felejthessük el.