Egy Hamlet-turné
2014/06/26 10:25
2215 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A Shakespeare’s Globe Theatre társulata egy 205 állomásos turné keretében Magyarországra is elhozta a Hamletet.

Hamlet: a kapocs

Amikor turnéról hallunk, sokunknak elsőre valószínűleg nem egy színházi előadás jut eszünkbe, hanem koncertek, látványos show-k és más efféle rendezvények. Most egy olyan színdarabról van szó, amelyik azért indult útjára 2014 tavaszán, hogy bő két év alatt bejárja az egész világot. A színdarab a Hamlet, valószínűleg a legismertebb drámai alkotások egyike. Nem kell irodalmárnak, még műkedvelőnek sem lennünk ahhoz, hogy ismerjük a Hamletet: több mind négy évszázados pályafutása során része lett a Föld különféle kultúráinak akkor is, ha ezek a kultúrkörök nagyon is különböznek egymástól. A Hamlet tehát egyfajta interkulturális kapocs – érthető, hogy a londoni Shakespeare’s Globe Theatre éppen ezt választotta a Bárd művei közül, hogy turnéra induljon vele.

images_24758

Egy évforduló és egy projekt

2014 Shakespeare születésének 450., halálának 400. évfordulója – ez ennek a grandiózus és példa nélküli színházi vállalkozásnak a közvetlen apropója. Emellett Dominic Dromgoole, a Globe művészi igazgatója felhívja a figyelmet arra , hogy Shakespeare művészetében mindig szerepet játszott a turnézás, az úton levés, új nézők („fresh ears”) megszólítása; 1608-ban, alig néhány évvel a darab megszületése után egy hajón adták elő, Jemen partjainál. Dromgoole, aki ennek az új produkciónak a rendezőjeként is részt vesz a projektben, szeretné minél több új nézővel megismertetni ezt a csodálatos, ikonikus, sokszínű darabot („this wonderful, iconic, multifarious play”). Azonban a szórakoztatás mellett a turné kutatási célokat is szolgál; a Globe már évek óta foglalkozik a közönségtől való adatgyűjtéssel, és a mostani projekt is azt célozza, hogy minél pontosabb képet kapjanak a shakespeare-i dráma globális hatásáról. A kutatás egy online kérdőív segítségével zajlik, amit bárki kitölthet, miután részt vett a Globe to Globe Hamlet valamelyik előadásán.

A Margitszigeten

A turné 21. állomása Magyarország volt: 2014. június 21-én a társulat a budapesti Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lépett fel szép számú közönség előtt. Az alkalom több szempontból is különleges volt: egyrészt a már a helyszín megközelítése sem történhet hagyományos keretek között: a víztorony köré épített – és nemrég felújított – színpad és nézőtér tulajdonképpen egy park közepén található; másrészt szabadtéri előadásról volt szó, ami az általában zárt térben játszott színházi darabok tekintetében merőben szokatlan (még akkor is, ha maga a Globe is nyitott tetejű építmény – de mégiscsak erősen zárt struktúra). Ráadásul a színpad hatalmas: mintegy háromszor ráférne a Hamlet tulajdonképpeni puritán színpada, amely a tér közepén lett felépítve. Szokatlan volt még a három kép- és szövegkivetítő is egy átlagos színházlátogató számára. A társulat azonban olyan dinamikus játékot adott elő, amelyik képes volt betölteni az a helyszínt, és a néző egy idő után már az időnként elvonuló repülők vagy mentőautók zajára sem nagyon figyelt.

Színészek és szerepek

A színpadkép tehát igen puritán volt, mindössze néhány paravánból, padokból és ládákból állt, amelyeket viszont nagy virtuozitással kezelt a tizenkét színész – akik összesen több mint két tucat szerepet adtak elő. A szerepösszevonások ráadásul az sokszor az orrunk előtt történtek, a színészek egy-egy köpeny fel- vagy levételével jelezték, hogy másik karaktert játszanak; mintha szándékosan rá akartak volna erősíteni a szerepösszevonások teremtette kapcsolatokra, illetve ki akarták volna emelni a karaktert, aki viszont sosem vett részt összevonásban – Hamletet. Ladi Emeruwa anglo-afrikai Hamlete rendkívül izgalmas választás volt, és nem csak az olyan a shakespeare-i szellemhez jól illeszkedő nyelvi poénok kedvéért, mint amikor Gertrudis arra kéri fiát, hogy ne legyen már annyira sötét a tekintete. Emeruwa-Hamlet maga volt az elidegenedés, aki éppen annyira kilóg a környezetésből, mint amennyire kényszerűen beleágyazott. Remekül működtek a darab további szereplői is, egy multikulturális társulat tagjai. Színész és szerep – két különböző koncepció, amelyek nincsenek egymáshoz tapadva. És ha számba vesszük, hogy a társulat nem kisebb nézőközönséget igyekszik megszólítani ezzel a turnéval, mint az egész színes világot, a játszók sokféleségét akár tekinthetjük szimbolikusnak is.

A magyarországi bemutató után Szlovákia, Csehország, Ciprus, Izland, majd az Egyesült Államok következik. Így járja be a Globe a glóbuszt.

További érdekes oldalak:

Kerek Roland cikke

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk