Amikor Katona József 1815-re elkészült művét, a Bánk bánt 1833-ban bemutatták Kassán, a közönség nemcsak a majd 1848. március 15-étől nemzeti drámánknak számító tragédiát láthatta, hanem egy népszerű európai vándortémának egyik mesteri feldolgozását is. A 13. század eleji magyarországi eseményekről egykorú évkönyvek, krónikák emlékeztek meg, amelyek sokféle változatban ábrázolták az eseményeket, hasonlítottak azonban abban, hogy kiemelték a királyné bűnösségét, másrészt hangsúlyozták az erkölcsi tanulságot és a rokonszenvet a Bánk-házaspár mellett. Katona drámájának kassai ősbemutatóját nem övezte általános kritikai figyelem; az irodalmi ízlés legfőbb formálói, például Kazinczy és Vörösmarty, nem vagy csak alig vettek tudomást róla. A közönség is vegyes érzelmekkel fogadta ezt a számára eladdig szokatlan darabot, amely rendkívül árnyalt magyarságképet közvetített, és mind a kérdésfelvetései, mind a főhős alakja meglehetősen összetett volt. A Bánk bán diadalmenete az 1840-es években kezdődik, majd miután 1858-tól kezdve egy évtizedig csak cenzúrázott változatban adhatták elő, értő kritikákkal Gyulai Pál és Arany János segít enyhíteni a mellőzöttségét.
A tétel kifejtése
Konfliktusos és középpontos. Katona Bánk bánja rendkívül összetett alkotás mind műfaji, mind tartalmi szempontból. Egy olyan ötfelvonásos (-szakaszos) műről van szó, amely tipikus konfliktusos drámaként indul (ebben Szophoklész Antigonéjának hagyományát követve), melyben a világrend, a harmónia felborul, és a főhős, Bánk nem tud létezni az új világrendben; ezért szembeszáll az új világrend letéteményesével, Gertrudis királynéval. Az új rend azonban nem egyértelműen az ő bukásának következménye: az ötödik felvonásban hazaérkezik Endre király, hogy az információhiány állapotában passzív középpontja legyen az eseményeknek; ez már a középpontos drámára jellemző (melynek egyik prototípusa Szophoklész Oidipusz királya). Bánk cselekvése tehát csak a negyedik felvonás végéig tart – igaz, az ötödik felvonásban bizonyos értelemben egyáltalán nem történik cselekvés, szinte csak az előzetes események végkifejlete bontakozik ki egyre terjedelmesebben, hatalmas feszültség közepette: a királyné halott, Petur bán is meghalt, sötét fináléként pedig Melindának, Bánk hitvesének a holttestét hozzák be a palotába. Bánk és a király lelkileg összeomlik. A büntetés, úgy tűnik, nem embertől adatik. De hogyan jutottunk el idáig? Vizsgáljuk meg Bánk nagyúr helyzetét az eseményekben!
Bánk kettős terhe. Az első szakasz fordulatos cselekménye igazi romantikus „bújócska”: mellékajtók, hátsó szobák, folyosók labirintusában zajlanak a baljós események, az elhangzó szavakat a jelenlévőkön kívül általában mások is hallják az ajtón túlról; az információ búvópatakként áramlik, olyan mellékutakon, amelyen Magyarország második embere – jelen pillanatban, a király távollétében, az első –, a bán kénytelen vidéki útjáról a báltól hangos palotába érkezni. Bánk eleve zaklatott a méltatlan körülmények miatt, ám amikor kiderül, hogy a főúri összeesküvés titkos jelszava felesége, Melinda neve, zaklatottsága gyötrődéssé erősödik. A konfliktus, Bánk kettős terhe az első felvonás végi nagymonológban válik teljesen világossá: „De hát Melinda! oh! hát a haza! / Itten Melindám, ottan a hazám – / A pártütés kiáltoz, a szerelmem / Tartóztat.” Szeretett hitvese gyanúba keveredik, a magyar főurak pedig a meráni királyné és pártfogói ellen szervezkednek: egy magán- és egy közéleti válság körvonalazódik. A főúr fegyelmezi gondolatait, és objektivitásra törekszik: „Szedd rendbe, lélek, magadat és szakaszd / Szét mindazon tündéri láncokat, / Melyekkel a királyi székhez és / A hitvesedhez, gyermekidhez, oly / Igen keményen meg valál kötözve!” Igyekszik tehát érzelemmentesen, részrehajlás nélkül, az ország vezetőjéhez méltóan szemlélni a szituációt. Így érkezik meg Petur bán házába, a „békételenek” közé a második felvonásban.
Az objektivitás kudarca azonban hamar kiderül: sikerül ugyan lecsitítania a forrongó urakat, a király nevében rendre intenie Peturt, a felvonás végén, Bánk belépőjével („Melinda”) megjelenő Bíberach hozta hír újra indulatossá teszi a nagyurat: a főúri gyűléssel egyidőben a királyné öccse, Ottó Melindával van a palotában. Az összetett politikai-nemzetiségi szituációt Bíberach teszi teljessé; II. Endre hívására a magyar főurak mellett az Adriai-tenger keleti partvidékéről származó merániak is pozícióba kerültek, Melinda maga, bátyjaival, Mikhál és Simon bánokkal együtt spanyol (bojóthi), Bíberach pedig „egy lézengő ritter”, opportunista, kóbor német lovag. Bíberach mindig a saját hasznát lesi, ezért hol az egyik, hol a másik fél pártjára áll.
Bánk és Melinda konfliktusa azzal a vitával jelenik meg előttünk, amelybe Bánk emblematikus „Hazudsz!” felkiáltásával kapcsolódunk be a harmadik felvonás elején. Melinda erényén valóban folt esett, noha akarata nélkül: Bíberach mesterkedésének köszönhetően Ottó tudatmódosító porok segítségével elaltatja a királynét és elcsábítja Bánk feleségét. Bánk leplezetlen undorral tekint kétségbeesett feleségére. A magánéleti tragédia itt újra összekapcsolódik a közéletivel. Bánkot ugyanis felkeresi az előző felvonásból már ismerős Tiborc, a jobbágy, aki huszonhat évvel azelőtt megvédte a későbbi bán és apja életét. Tőle értesül a nép nehéz helyzetéről.
A kettős teher görbe tükre. A negyedik felvonásra Gertrudis királyné jelleme is árnyalttá válik. A királyné viszonya öccsével, Ottóval, igen sajátos. Noha szeretné látni, hogy testvére sikeresen hajtja végre csábítási tervét, már az első felvonásban „biborunk / Bemocskolójá”-nak nevezi őt, aki ügyetlenségével veszélyt jelent a királyné (közéleti) pozíciójára is: „A célod nem; de a módjaid / Útálhatom.” – mondja Gertrudis Ottónak. Nehéz lenne erkölcsileg felmentenünk a királynét, de azt sem mondhatjuk, hogy maradéktalanul a velejéig romlottnak, alávalónak, sunyinak ábrázolt öccse mellett állna. Látjuk tehát, hogy a királynénak is dilemmát okoz magán- és közéleti szerepeinek összeegyeztetése, noha morálisan mindkét szempontból kifogásolható.
Amikor Bánk és Gertrudis a negyedik felvonásban szemtől szembe kerül egymással, mind Melinda, mind az ország esete ott vibrál kettejük konfliktusában. Ellentétük azonban csak akkor érheti el tetőpontját, amikor megjelenik Ottó: Bánk indulata erre új lendületet vesz, és átkot mond Ottó és így egyszersmind a királyné hazájára is: „Örökre átkozott légy, átkozott! / És átkozott a hely, melyben születtél!” A következő lépésként Gertrudis veszti el az önuralmát, és hazája védelmében emel tőrt Bánkra, aki azt ellene fordítja. Sötéten ironikus, hogy végeredményben a királynénak is a saját hazája védelmében kell vesznie, akárcsak Petur bánnak és (részben) Bánknak.
Végül az igazságszolgáltatás Endre király alakjában érkezik, aki azonban ugyanolyan cselekvésképtelen, mint Bánk. Büntetni sem képes; ahogy Solom mester mondja Bánkról: „Nézd, uram, e csüggedést! – Király, / A büntetés már ennek irgalom.”
A tétel összegző leírása
Bánk tragédiája egyszerre magánéleti és közéleti tragédia. A nagyúr összetett, romantikus alkat: olykor határozott és ellentmondást nem tűrő, olykor zavart, érzelemvezérelt. Mind hitvesével, mind az ideiglenesen rá bízott ország állapotával kapcsolatban nagyot változik az álláspontja, és ennek megfelelően cselekszik; azonban hiába törekszik racionális döntések meghozatalára, végül mégis érzelmei kerekednek felül.
Kerek Roland