A Metropolis filmelméleti és filmtörténeti folyóiratot 1996-ban alapította az ELTE Bölcsészettudományi Karán akkoriban formálódó Mozgóképelmélet és pedagógia program (ez azóta Filmelmélet és filmtörténet néven az ELTE-BTK önálló szakja lett) néhány hallgatója. A lap fennmaradását döntően alapítványi támogatások segítik.
A folyóirat (sajnos csak) negyedévente jelenik meg, s minden alkalommal valamilyen tematikus összeállítást közöl a filmelmélet (pl: Gilles Deleuze filmelmélete, kognitív filmelmélet, pszichoanalízis és filmelmélet, feminizmus és filmelmélet), illetve filmtörténet (pl: Szergej Mihajlovics Eisenstein, Jean-Luc Godard, Stanley Kubrick, Kelet-európai film a rendszerváltás után) köréből.
A szerkesztők a lap elsődleges feladatai közé sorolják a kortárs egyetemes és magyar filmelmélet eredményeinek ismertetését, ezen belül is kiemelten fontos feladatnak tartják a magyarul eddig nem hozzáférhető szakirodalom megjelentetését, különös tekintettel olyan szerzők munkáira, akik külföldön jól ismert szaktekintélyek, de Magyarországon még nem, vagy alig jelent meg írásuk (pl.: Jacques Aumont, Pascal Bonitzer, Edward Branigan, Noël Burch, David N. Rodowick, Marie-Claire Ropars, Kristin Thompson, Kaja Silverman, Laura Mulvey, Lev Manovich, Vivian Sobchack, Tomas Elsaesser stb.)
A Metropolis egyedülálló módon minden alkalommal a filmtörténet valamely kevéssé ismert vagy érdemtelenül elhanyagolt területeinek és korszakainak feltárásával, valamint a jelentős magyar és külföldi alkotók (elsősorban rendezők, operatőrök, pl: Tarr Béla, Derek Jarman, Szőts István, Jancsó Miklós, Atom Egoyan) életművének bemutatásával is foglalkozik, különös hangsúlyt fektetve az ún. "filmes középgeneráció" bemutatására. Egyedülálló módon, hiszen a magyarországi filmes könyv- és lapkiadás napjainkban sajnálatos módon mellőzi a monografikus igényű bemutatásokat, így a Metropolis ezen a területen is hiánypótló feladatot lát el. (Ezen hiányosság részleges pótlását tűzte ki célul az Osiris kiadó a Filmrendezőportrék 2003-as megjelentetésével.)
A szerkesztők számára a legnagyobb siker - amely a lap szakmai színvonalát talán a legjobban bizonyítja -, hogy összeállításai bekerültek a felsőoktatási (egyetemi és főiskolai) tananyagba, számos, a Metropolisban megjelent írás kötelező irodalmak és bibliográfiák állandó szereplőjévé vált. A lap igényes fóruma lett a magyar filmtudományi szakmának, de hasábjain nem csak filmkritikusok, hanem egyéb tudományos területek képviselői is szóhoz jutottak.
A szerzők között olvashatjuk többek között Báron Györgyöt, Bikácsy Gergelyt, Bíró Yvettet, Földényi F. Lászlót, Forgách Andrást, Gelencsér Gábort, Györffy Miklóst, Hirsch Tibort, Kovács András Bálintot, Rényi Andrást, Schubert Gusztávot, Szkárosi Endrét, Wilheim Andrást. Mindezek mellett a Metropolis hasábjain rendszeresen bemutatkozhatnak a fiatalabb kritikus generáció tagjai is.
- A Metropolis honlapján gazdag filmtudományi linkgyűjtemény, bibliográfiák, folyóiratok listája olvasható: http://emc.elte.hu/~metropolis/