Az életrajzi helyzet valóban bonyolult. Liszt Ferenc (1811-1886) magyar földön született, a soknemzetiségű Magyarország állampolgáraként, német anyanyelvű szülőktől, de csupán korai gyermekéveit töltötte szülőföldjén.
Liszt sokat vitatott nemzeti hovatartozásáról saját maga mondta ki a döntő szót: „engedtessék meg nekem, hogy a magyar nyelvben való sajnálatos tudatlanságom ellenére születésemtől a sírig szívemben és érzéseimben magyar maradjak, és ennek megfelelően odaadóan elő kívánjam mozdítani a magyar zenekultúra ügyét.” A mindenfajta szűk látókörű nacionalizmustól mentes Bartók Béla is tömören és vitathatatlanul fogalmazta meg: „Liszt Ferenc magyarnak mondta magát: mindenkinek, magyarnak nem-magyarnak egyaránt kötelessége ezt a kijelentést tudomásul venni és abba belenyugodni.” De ugyanő ezt is írja „…ez a kérdés művészi, esztétikai szempontból teljesen mellékes , mert aki igazán nagyot tud alkotni, azt egyformán tisztelet illeti az egész világ részéről, akármiféle származású legyen is. Súlya ennek a kérdésnek csakis érzelmi, történeti vagy politikai szempontból van „
Liszt egyénisége sokoldalú hatással volt mind a kortársakra, mind pedig az utókorra. Már 1848 előtt zongoraművészetével, majd kompozícióival, dirigensi és tanítási munkásságával a 19. századi európai zene legnagyobb hatósugarú személyiségévé lett. Liszt nevéhez fűződik az „újnémet iskola”-ként ismerté vált zeneszerzési irány, amit Liszt és weimari köre képviselt (J. Raff, P. Corenlius, H. v. Bülow, J. Reubke). Liszt hívta életre a szimfonikus költemény műfaját, ami a weimari körön kívülálló szerzők sorában is követőkre talált. (B. Smetana, C. Frank, C. Saint-Seans.) A Chopin és Liszt által elindított nemzeti jellegű kompozíciós törekvések folytatói lettek az új orosz „ötök” is. Liszt szellemének kisugárzása elhat Bartók Béla zsenijéig.
Liszt Ferenc a zongoraművész
Liszt zongoraművészetének legendás híre ma is él még, tanítványainak tanítványai és a múlt század zeni életének sajtóbeszámolói hirdetik e káprázatos hangszerjátszó készséget, amely Liszt zongoraműveiben – a lejegyzés minden pontossága ellenére – csak halvány megközelítése lehet az egykorú előadás magával ragadó nagyszerűségének. Különös, nem mindennapi pályát járt be: csodagyermekként, majd kibomló virtuozitása teljében a fényes párizsi szalonok hőse volt, és aki a világtól visszavonultan, magányosan fejezte be dicsőséges életét, a bayreuthi Wagner-ünnepségek árnyékában; aki élete nagy fordulópontján elhatározta, visszavonul a hangversenypódiumról, hogy a „jövő zenéjét” műveiben hirdesse, ám véglegesen sohasem tudott elbúcsúzni sem hangszerétől, sem a nyilvánosságtól; akinek útja a nyugat-magyarországi Doborjáról vezetett a franciaországi fővárosig, de az alkotói ihletet az aprócska Weimarban vélte megtalálni, utolsó érett korszakában pedig Budapest és Róma váltakozó klímáival cserélgette weimari otthonának légkörét.
Fontosabb művei:
- Faust szimfónia. Dante szimfónia
- Szimfónikus költemények (Les preludes, Mazeppa, Hungaria, Prometheus stb )
- Zongoraversenyek: Esz-dúr, A-dúr, Haláltánc
- Oratóriumok: Szent Erzsébet legenda, Krisztus, Requiem
- Magyar rapszódiák
- B-A-C-H preludium és fuga orgonára
- Magyar történelmi arcképek zongorára
- h-moll szonáta zongorára
- Zarándokévek zongora-ciklus
Szélpál Szilveszter
nyugalmazott zeneiskolaigazgató