Rocktörténet 2.
2004/05/06 08:00
4207 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A hetvenes években a magyar rock is komoly változáson esett keresztül, s a következő évtized már külsőségeiben és mentalitásában is új stílusú zenészeket juttatott főszerephez. A magyar rock történetét tárgyaló írásunk 2. része nemcsak a zenéről szól.

A magyar rock története (folyt.)

A megtorpanás

A '70-es évek közepe tájékán az egész magyar rockzene megmerevedett. Alig jöttek létre új produkciók, a már létezõ együttesek diktálták a zenei irányzatokat. A korszakot legjobban az "elüzletiesedés" jellemezte. Ezek az évek kedveztek a nyugatról jövõ új stílusirányzatnak, a diszkónak. A magyar tehetségkutató versenyeken már döntő többségben az új irányzat képviselői nyertek. A diszkójelenség már a '70-es évek elejétől jelen volt, igazán nem tudott kibontakozni (nem úgy, mint a rock), a '80-as évekre le is csengett a korai szakasza, kevésbé jelentős előadókat felsorakoztatva (Kati és a Kerek Perec), a másik oldala a Neoton, amely külföldi mintákat másolva nemzetközileg is ismertté vált.

A kemény rock új képviselői tudták csak felkorbácsolni a hazai állóvizet.

Piramis

Som Lajos (basszusgitár) külföldről hazatérve (1976-77) zenészeket gyűjt maga köré.

Járja a klubokat, a legjobb zenészekkel tárgyal, majd megalapítja a Piramist. Az első felállásban a különlegesség a két billentyűs játéka volt. Első daluk rögtön felkerült a slágerlistákra. Az egyik billentyűst elveszítik, de új énekest szereznek a felbomló Generálból, Révész Sándort. Először nagyobb együttesek előzenekaraként működnek, majd egy jól sikerült koncertközvetítés után sikerül kitörniük. Koncertjeik hangulata újra a beat-korszakot idézi... Első lemezük hatalmas siker, nő a népszerűségük. A második lemez anyaga elsősorban a fiatalokat célozta meg, és őket is rosszul. A szupersztárság zsákutcájába tévedtek. A következő lemezeik sem elevenítették fel a régi hírnevet, a '80-as években a zenekar frontembere elhagyta társait, a többiek sem úszták meg botrányok nélkül (csempészés, alkoholizmus).

Korál

1978-ban mutatkozott be: Balázs Ferenc, Fischer László, Scholler Zsolt, Pados István (A megalakulás ötlete már '74-ben megszületett). Kezdetben nem alakult ki igazán a zenekar stílusa, leginkább a Deep Purple- re hasonlított. A következő év elején azonban már fény derült Balázs Ferenc (Fecó) zenei képességeire. 1979-84 között zsinórban hatszor az év legjobb billentyûsének választották. Fecó a pályafutását 16 évesen kezdte a Neotonban, majd később a Tauruszban, hard-rock számokat ugyanúgy írt, mint lírai balladákat. Zenei irányvonal: az orgona hangja a mérvadó, erre épül, ehhez viszonyul a többi szólam is.

A rock gyermekei

A '70-as évek végére megjelentek azok a fiatalok, akik szakítottak a régebbi öltözködéssel, szokásokkal, már egy új magatartásformát képviseltek, mely merőben eltért az eddigiektől. Későn jártak haza, szüleiknek nem engedelmeskedtek, utcákon és aluljárókban gyülekeztek, öltözködésükre a szakadt, lezser ruhadarabok volta jellemzőek, ezért nevezte el őket a kor felnőtt társadalma "csöveseknek", vagyis a "csöves generációnak". Terjedt a fiatalok körében az alkohol, a drog és a bûnözés. Mindezekért a zenészeket tették felelőssé, a bűnbak szerepét a kor jól menő zenekarai látták el: Piramis, P. Mobil, Beatrice, Mini, Hobo Blues Band.

Azonban a problémák gyökerei nem a zenéből indultak ki, hanem azok a társadalomban keresendők: a fiataloknak hiányoztak azok az emberek, akikben etalonra lelhettek volna, akiket példaképként kezelhettek volna, ezért nyúltak olyan "pótszerekhez", mint az alkohol, vagy a drog, és ezért nem fogadtak szót szüleiknek sem, mert nem bíztak meg bennük.

A zen éhez való kötődésük hátterében a dalok szövegei állnak, magyarán saját lelki problémáikat fedezik fel a dalokban, ez ragadja meg őket.

Ebben az időszakban azon t úl, hogy néhány zenészt jogtalanul elmarasztaltak, új együttesek is alakultak: Karthágó, V'Moto Rock, Korál, és sajnos olyan zenekarok tűntek el végleg, mint a Skorpió.

Edda

Vidéki (Miskolc) zenekar, sokáig a Piramis előzenekara, később - Som Lajos kapcsolatai révén - sikerül befutniuk. Lemezük jelenik meg, szerepelnek a TV-ben. A zenekar frontembere Pataky Attila. A zenekar tagjai többször cserélődtek, a zenekar egyik tagja elhunyt ('90-es évek). Sikerük titka: a legjobb elemeket ötvözni tudták (rock, blues, pop, stílus, karizmatikusság). Töretlen sikersorozatuk a '80-as évek elején megingott, hullámvölgybe kerültek, melyből sikerült kilépniük, azonban nyomott hagyott az együttesben.

Rockdömping

A '80-as évekre a hard-rock divattá vált, a tehetségkutató versenyeken a zenekarok 90%-a bőrruhákban jelent meg és utánzatokat adtak elő. A zene piacorientált lett, csak rockzene szólt mindenhonnan, méghozzá a '70-es évek mondanivalóját próbálták meg eladni, előkerültek régi felvételek, amelyek már senkinek sem kellettek. Új arcok nem jelentek meg, gyengébb próbálkozások láttak napvilágot (kivétel az East).

Rockvég

A megváltozott társadalmi helyzetben a rockhoz való viszonyulás is megváltozott. A '70-es évek koncertlátogató közönsége a '80-as évekre családot alapított, egyetemre ment, munkába állt, egyszóval felnőtt. Már ritkábban hozta lázba egy-egy új lemez vagy koncert. A mostani fiatalok érdeklődése megváltozott. Minden jel arra engedett következtetni, hogy megérkezett egy újabb szubkultúra, a punk és az új hullám.

Szerzõ: Vass Károly

Forrás:
Sebők J ános: Magya-rock, Zenemûkiadó, Bp., 1984

Kapcsolódó linkek

Europeana Európa digitális archívuma
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Europeana tanár szemmel Ötletek az Europeana tartalmak felhasználásához

Tartalmak a Tudásbázisban

Irodalom 10. osztály Epika, líra és dráma a felvilágosodás korában
20. századi magyar írók Móra Ferenc, Illés Gyula, Márai Sándor...
A reneszánsz művészet Művészettörténet
Rajz és vizuális kultúra Képek tartalma és formanyelve

Csoportot ajánlunk