Célkitűzések és tematika
A műhelymunkák célja a köznevelés szereplőinek tájékoztatása, pedagógiai szakmai folyamatok támogatása, valamint információszolgáltatás és információcsere biztosítása.
A műhelymunka tematikája a köznevelési célok megvalósításához kapcsolódóan problémaorientált, az elméleti felvetések és a gyakorlati megoldási lehetőségek egyaránt megjelenítésre kerülnek. Az új fejlesztések, irányok és módszerek megismertetése segítséget nyújt ahhoz, hogy az intézmények megfelelően felkészülhessenek az új tartalmak fogadására, beépítésére.
Feladatok és fejlesztések az óvodai nevelésben
A sorozat következő állomását 2013. június 6-án 10.00-15.15 óráig rendezik meg Budapesten, elsősorban az óvodai nevelésben érintett szakemberek és fenntartók számára.
Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft-ben – a TÁMOP 3.1.1 II. szakaszában - zajló kutatás-fejlesztés az Alapprogram és a „20-as” Kormányrendelet módosításában megjelenő két kiemelt területen, az eredményes óvoda-iskola átmenet és a hátránycsökkentés lehetséges további tennivalóit készíti elő intézményi és rendszer szinten. Plenáris előadáson a jogalkotó segíti az Alapprogram változásainak helyes értelmezését. Az ESZA konsrukciófelelőse tájékoztatást nyújt a 3.1.11-12/2 Óvodafejlesztési pályázatról.
A feladatok mellett a fejlesztésk is előtérbe kerülnek. A délutáni szekcióüléseken a résztvevők közreműködésére is számítanak: kötelező elemekkel bővült a gyermeki fejlődés nyomon követésének gyakorlata, az erkölcsi nevelés sokoldalú, konkrét óvodai lehetőségéről és tapasztalatairól is lesz szó, valamint az Educatioban zajló óvodai kutatás-fejlesztés tanulságai, várható/remélt következményei témákban várják az érdeklődő óvodapedagógusokat, vezetőket, a fenntartók munkatársait.
A műhelymunka helyszíne: Hotel Ében, 1148 Budapest, Nagy Lajos király útja 15-17.
Megközelíthetőség: A hotel az Örs vezér tértől (M2 metró végállomása) 200 méterre található. (Térkép)
A regisztráció ide kattintva érhető el.
A műhelymunka tervezett programja:
Feladatok és fejlesztések az óvodai nevelésben - Mit üzen az alappogram? | |
9.00–10.00 | REGISZTRÁCIÓ |
10.00–12.15 | PLENÁRIS ELŐADÁSOK |
10.00–10.15 | Köszöntő Schanda Tamás, osztályvezető, Közoktatási Osztály, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. |
10.15–11.00 | Mit üzen az Alapprogram? – Az óvodai nevelés tartalmi szabályozásának háttere Előadó: Paszkoszné Kulcsár Andrea, vezető-főtanácsos, EMMI |
11.00-11.50 | Az erkölcsi nevelés megalapozása, eszközei az óvodai nevelésben Az óvodapedagógus személyisége Előadó: Zilahi Józsefné, ny. főiskolai docens, Nyugat-magyarországi Egyetem, Pedagógiai Kar |
11.50-12.15 | Információk a TÁMOP-3.1.11-12/2 Óvodafejlesztési pályázatról Előadó: Nagy Gábor konstrukciófelelős |
12.15–13.00 | SZENDVICSEBÉD |
13.00–15.00 | SZEKCIÓK MUNKÁJA |
1. szekció A 22/2013. (III. 22.) EMMI rendelet óvodai vonatkozásai és feladatai Bevezető előadás: Körmöci Katalin ny. főiskolai mestertanár, főszerkesztő Az óvodapedagógusok információt kapnak a nyomon-követés jelentőségéről, eszköz jellegéről, az iskolára való alkalmasság vezetői döntésének jogszabályi összefüggéseiről. Milyen gyakran és milyen formában célszerű az értékelés? A szöveges és a jelöléses módszer előnyei, hátrányai, személyes tapasztalatok megosztása. Szülői aspektusok átbeszélése. Egy konkrét nyomon-követői táblázat kitöltése. | |
2. szekció Jó óvodai gyakorlatok - Új feladatok, régi jó megoldások az óvodai nevelésben (erkölcsi nevelés) Szekcióvezető: Vizy Boróka, óvodai munkatárs, Óvodafejlesztési Iroda, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.Bevezető előadás: Szerepi Imréné, óvodavezető, Fóti Gondviselés Óvoda Információk a fejlesztés alatt álló jógyakorlat-felületről, a fóti óvoda jó gyakorlatának bemutatása, az erkölcsi nevelés tapasztalatai, megjelenési formái, pedagógiai programba és a csoportnaplókba való dokumentálás gyakorlata. | |
3. szekció Az eredményes óvodai-iskola átmenet és a hátránycsökkentés kutatási háttere - Intézményi tapasztalatok és jó megoldások az Alapprogram szerint Szekcióvezető: Kozsdiné Mészáros Emese, óvodai munkatárs, Óvodafejlesztési Iroda, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Az Óvodafejlesztési Iroda szakmai vezetése alatt álló kutatás-fejlesztés eredményei, várható javaslatok a szabályozásra intézményi és rendszerszinten. Problémaorientált konzultáció. Témánként 1-1 kiemelkedő jó gyakorlat adaptálható elemeinek leírása. Az óvoda hátránycsökkentő szerepének megjelenése a napirendben. | |
15.00–15.15 | Szekció beszámolók |