A feladat megoldása
A feladat megoldásához azt kell felhasználnunk, hogy ha két húr egyenlő hosszúságú, akkor a kör középpontjától ugyanolyan távolságra haladnak, amiből pedig következik, hogy a kör középpontja körüli forgatással egymásba vihetők. Ha a két húr ráadásul merőleges egymásra, akkor a forgatás szöge 90°. Ezek alapján a feladat megoldása a következő lehet; forgassuk el az adott bázispontot (az ábrán ez a P pont) az O pont körül 90°-kal mindkét irányba. A forgatások eredményeként az ábrán P1-gyel és P2-vel jelölt pontokat kapjuk. A keresett húrok illeszkednek a P1P, illetve a P2P pontokra (ld. ábra, illetve a letölthető szerkesztésben a Húrok szerkesztése nevű fólia). Itt jegyezzük meg, hogy a szakasz hosszának kiíratásához a "@s" jelsorozatot kell megadnunk a szakasz címkéjeként.
A fenti feladat megoldásának egyszerűsége még nem feltétlenül igényelné dinamikus geometriai módszerek alkalmazását, de a feladat szövegében feltett további kérdések megválaszolásához hasznos eszköz lehet az interaktivitás, illetve az Euklides-be beépített Objektumgravitáció funkciója. Az Objektumgravitáció segítségével érhetjük el, hogy egy mozgó bázispont ideiglenesen illeszkedjen egy alakzatra (ez lehet pont, egyenes, kör, vagy kúpszelet). Ha e funkció be van kapcsolva, és a P bázispontot a körvonal közelébe mozgatjuk, akkor a P pont "ráugrik" a körvonalra, és láthatjuk, hogy a szerkesztés ebben az esetben is helyes lesz. Sőt, ha a bázispont a körvonal külső pontjává válik, a szerkesztés azokban az esetekben is helyes eredményt ad, legalább is mindaddig, amíg a pontból a körhöz húzott két érintő hajlásszöge nagyobb, mint 90°. Véleményünk szerint hasznos lehet, ha ezt a határhelyzetet a diákok a program segítségével fedezik fel, és fogalmazzák meg.
A P pont helyzetének mozgatásával az is látható, hogy a szerkesztés nem működik, amennyiben a P pont egybeesik a kör középpontjával. Könnyen végiggondolható, hogy ebben az esetben a feladatnak végtelen sok megoldása van, hiszen bármely egymásra merőleges átmérőpár megfelel a feltételeknek. Ezek megszerkesztését a Speciális eset nevű fólián végeztük el. A merőleges átmérők megjeleníthetők animációval is, ha az S pontot végigfuttatjuk a körvonalon. Javasoljuk, hogy az animációt készíttessük el a diákokkal. (Euklides-fájl)
Javasolt évfolyam: 8-10. évfolyam.