Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
1. A mű keletkezési körülményeinek számbavétele
2. Források, kapcsolatok, intertextualitás
3. A cím vizsgálata
4. A téma megjelölése - cselekmény, történet
5. A mű kompozíciója
• Az epikai mű öt fő szerkezeti egységének meghatározása
• A mű szerkezete (könyvek, fejezetek, részek)
• A cselekmény összefoglaló ismertetése
• A fabula (kötött motívumok) és szüzsé (szabad motívumok) meghatározása
6. Az elbeszélő és az elbeszélt mű viszonya
7. Az írói ábrázolás sajátosságai - a mű stílusa (korstílus jegyei, elbeszélés módja)
8. A tér és az idő szerepe az elbeszélt műben
9. A fő- és mellékszereplők jellemének és cselekedeteinek vizsgálata (szereplőcsoportok)
10. Az írói üzenet, a mű eszmei mondanivalójának összefoglalása
11. A mű hatása a befogadóra (lehetséges olvasatok, a befogadói élmény)
(Diószegi Endre - Fábián Márton Tanári segédkönyve alapján)
A novellaelemzés szempontjai
A novellaelemzés szempontjai
1. A novella műfaji sajátosságainak számbavétele
A novella: kisepikai műfaj, mely egy, esetleg néhány hős életének történeti léptékkel nem mérhető, szubjektíven fontos mozzanatát beszéli el. A belső történések többnyire fontosabb szerepet kapnak, mint a külső események. Rendszerint egy cselekményszálon futnak az események, s általában a tér és idő egysége jellemzi. Fontos eleme a sorsfordulat: e köré épül a cselekmény.
2. Novellatípusok:
• Anekdotikus novella (a narráció és a fabula a meghatározó, időbeli és okozati sor a történet, előre haladó cselekmény)
• Leíró novella (alig van cselekménye, tárgyiasított belső történés)
• Metaforikus novella (a fabulában szerepel csodás elem)
• Esszé-novella: nem az informatív, hanem a reflektív réteg a fontos
3. Téma: töredékszerű
• Főmotívum
• Sorsfordulat
• Döntő pillanat
4. Prózatechnikai eljárások
• Narráció
• Leíró-láttató szövegrészek
• Dialógusok
• Tónus-hangulati elemek
• Nyelvi szint (szövegszerkezet, mondatrend, szintagmatikus szerkezet)
5. Motivációs hálózat
• Főmotívumok
• Mellékmotívumok
• Háttérmotívumok
6. Szereplők
• A főhős és az esetleges mellékszereplők jelleme, cselekedetei, a szereplők viszonya
• Az alkotás értékrendje
(Diószegi Endre - Fábián Márton Tanári segédkönyve alapján)
Mikszáth Kálmán novellisztikájának újszerűsége
Mikszáth Kálmán novellisztikájának újszerűsége
1. Bevezetés:
• a novella születése: Boccaccio (reneszánsz)
- "novello"= újdonság
- a polgárság szórakoztatása, okítása
• novella a XIX. században: Gogol, Csehov
2. Mikszáth novellisztikájának újszerűsége
a) Parasztábrázolás
Egyszerű nép ábrázolása (lásd: Petőfi, Arany - népiesség) de: nem idealizált figurák!
Megszabadul a korábbi kliséktől (túlzott idill, didaxis, szentimentalizmus), és hitelességre törekszik. Túllép a felületes népismereten, és mélységükben próbálja ábrázolni figuráit.
Mikszáth novelláit együttérzés jellemzi.
b) Lélekábrázolás
Palóc hősei látszólag durvák, vadnak is tűnhetnek, azonban igen mély érzelemvilágot hordozó emberek.
Emberi melegséggel írja le őket. Bensőséges, otthonias hangulatot hordoznak a Mikszáth-novellák.
c) Tájábrázolás
A táj, "görbeország", melyben hősei élnek, épp oly fontos, mint az események, melyeknek hátteréül szolgál => miliő, tájfestés
Hősei rousseau-i értelemben vett "természetes" emberek.
d) Nyelve
Igen közvetlen, anekdotázós a narrátor stílusa. Ebből is fakad a novellák otthonias, melegséges hangulata.
e) Balladai elemek
A reális, hétköznapi elemek mellett babonás elemeket is igen szép számban hordoznak Mikszáth novellái (sejtetés, balladai homály, misztikum, babonák, sejtelmek, kihagyásos szerkesztés)