3. Mikszáth Kálmán egy szabadon választott prózai művének elemző bemutatása
Kormos Edit
2004/05/10 14:51
19272 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A prózai tétel lehetséges kidolgozását találhatod itt.

Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai

Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai


1. A mű keletkezési körülményeinek számbavétele

2. Források, kapcsolatok, intertextualitás

3. A cím vizsgálata

4. A téma megjelölése - cselekmény, történet

5. A mű kompozíciója
• Az epikai mű öt fő szerkezeti egységének meghatározása
• A mű szerkezete (könyvek, fejezetek, részek)
• A cselekmény összefoglaló ismertetése
• A fabula (kötött motívumok) és szüzsé (szabad motívumok) meghatározása

6. Az elbeszélő és az elbeszélt mű viszonya

7. Az írói ábrázolás sajátosságai - a mű stílusa (korstílus jegyei, elbeszélés módja)

8. A tér és az idő szerepe az elbeszélt műben

9. A fő- és mellékszereplők jellemének és cselekedeteinek vizsgálata (szereplőcsoportok)

10. Az írói üzenet, a mű eszmei mondanivalójának összefoglalása

11. A mű hatása a befogadóra (lehetséges olvasatok, a befogadói élmény)

(Diószegi Endre - Fábián Márton Tanári segédkönyve alapján)

A novellaelemzés szempontjai

A novellaelemzés szempontjai


1. A novella műfaji sajátosságainak számbavétele

A novella: kisepikai műfaj, mely egy, esetleg néhány hős életének történeti léptékkel nem mérhető, szubjektíven fontos mozzanatát beszéli el. A belső történések többnyire fontosabb szerepet kapnak, mint a külső események. Rendszerint egy cselekményszálon futnak az események, s általában a tér és idő egysége jellemzi. Fontos eleme a sorsfordulat: e köré épül a cselekmény.

2. Novellatípusok:

Anekdotikus novella (a narráció és a fabula a meghatározó, időbeli és okozati sor a történet, előre haladó cselekmény)
Leíró novella (alig van cselekménye, tárgyiasított belső történés)
Metaforikus novella (a fabulában szerepel csodás elem)
Esszé-novella: nem az informatív, hanem a reflektív réteg a fontos

3. Téma: töredékszerű

• Főmotívum
• Sorsfordulat
• Döntő pillanat

4. Prózatechnikai eljárások

• Narráció
• Leíró-láttató szövegrészek
• Dialógusok
• Tónus-hangulati elemek
• Nyelvi szint (szövegszerkezet, mondatrend, szintagmatikus szerkezet)

5. Motivációs hálózat

• Főmotívumok
• Mellékmotívumok
• Háttérmotívumok

6. Szereplők

• A főhős és az esetleges mellékszereplők jelleme, cselekedetei, a szereplők viszonya
• Az alkotás értékrendje

(Diószegi Endre - Fábián Márton Tanári segédkönyve alapján)

Mikszáth Kálmán novellisztikájának újszerűsége

Mikszáth Kálmán novellisztikájának újszerűsége


1. Bevezetés
:

• a novella születése: Boccaccio (reneszánsz)

- "novello"= újdonság
- a polgárság szórakoztatása, okítása

• novella a XIX. században: Gogol, Csehov

2. Mikszáth novellisztikájának újszerűsége

a) Parasztábrázolás

Egyszerű nép ábrázolása (lásd: Petőfi, Arany - népiesség) de: nem idealizált figurák!

Megszabadul a korábbi kliséktől (túlzott idill, didaxis, szentimentalizmus), és hitelességre törekszik. Túllép a felületes népismereten, és mélységükben próbálja ábrázolni figuráit.

Mikszáth novelláit együttérzés jellemzi.

b) Lélekábrázolás

Palóc hősei látszólag durvák, vadnak is tűnhetnek, azonban igen mély érzelemvilágot hordozó emberek.

Emberi melegséggel írja le őket. Bensőséges, otthonias hangulatot hordoznak a Mikszáth-novellák.

c) Tájábrázolás

A táj, "görbeország", melyben hősei élnek, épp oly fontos, mint az események, melyeknek hátteréül szolgál => miliő, tájfestés

Hősei rousseau-i értelemben vett "természetes" emberek.

d) Nyelve

Igen közvetlen, anekdotázós a narrátor stílusa. Ebből is fakad a novellák otthonias, melegséges hangulata.

e) Balladai elemek

A reális, hétköznapi elemek mellett babonás elemeket is igen szép számban hordoznak Mikszáth novellái (sejtetés, balladai homály, misztikum, babonák, sejtelmek, kihagyásos szerkesztés)

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten