A tanárképzés (ITE) és a tanár továbbképzés (CPD) jelenlegi kihívásainak kezelése
A pedagógusnak a gyorsan változó 21. századi társadalomban folyamatosan felül kell vizsgálnia, adaptálnia és fejlesztenie kell a tanítási gyakorlatát. A tanárrá válás ezért nem zárul le a tanári képesítés megszerzésével, hanem egy, a tanár egész pályafutása során tartó tanulási folyamat.
Ehhez egy új gondolkodásmódot kell elsajátítaniuk, amivel saját maguk irányítják a szakmai fejlődésüket, hajlandónak és képesnek kell lenniük ehhez a megfelelő tanulási, képzési lehetőségek megkeresésére és a kollégáikkal való hatékony együttműködésre. A tanári alapképzés (ITE) és a folyamatos szakmai továbbképzés (CPD) közötti átmenet, folytonosság ennek elengedhetetlen feltétele. Ez azonban a legtöbb európai országban továbbra is alulfejlett, a tanár- és a továbbképzések közötti kapcsolat korlátozott.
Ahhoz, hogy a tanárok sikeresek legyenek az állandóan változó környezetben, a tanárképzésnek fel kell készítenie a pedagógusokat a folyamatos tanulásra és együttműködésre. A legtöbb ITE-program azonban még mindig a tantárgyhoz kötődően tartalomcentrikus, valamint az általános és tantárgyi pedagógiára összpontosít, és kevés figyelmet fordít a tanárok szakmai tanulási és együttműködési képességének fejlesztésére. A továbbképzés pedig gyakran elszigetelt esemény, amely kevéssé kapcsolódik az alapképzéshez, és nem kimutatható a tanár karrierjének és tanulási útjának előrehaladásában.
Az alap- és a továbbképzés közötti szorosabb kapcsolat létfontosságú, mivel ez teszi lehetővé a tanárok számára, hogy mind egyénileg, mind szakmailag fejlődjenek egész pályafutásuk során. E kettő kombinációja biztosítja, hogy a pedagógus megfelelhessen az oktatási környezet változó követelményeinek, innovatív tanítási gyakorlatot folytathasson, ezáltal virágzó és dinamikus oktatási közeget teremtsen az iskolában.
Együttműködési hálózat létrehozása
E célok elérése érdekében a "ContinueUP" az ITE és a CPD szolgáltatók hálózatát hozza létre, akik közösen dolgoznak ki és valósítanak meg egy oktatási és képzési programot, amely egy blended formájú ITE-modulból és egy tömeges nyílt online kurzusból (MOOC) áll.
Fő célkitűzései a következők:
- A tanárok szakmai elkötelezettségének fejlesztése digitális eszközök segítségével.
- Az ITE és a továbbképzés közötti folytonosság és egyértelmű kapcsolatok kialakításának elősegítése.
- A tanárképzők körében a tapasztalatszerzés érdekében a mobilitás ösztönzése és együttműködési kultúra kialakítása.
- A minőség és a költséghatékonyság javítása az új ITE és CPD oktatási megoldások fejlesztése során.
- Szakpolitikai ajánlások megfogalmazása a nemzetközi tanártovábbképzések szélesebb körű elismerése érdekében.
"ContinueUP" projekt során három egyetem (a Zágrábi Egyetem, a Lisszaboni Egyetem és a madridi Rey Juan Carlos Egyetem), két oktatási minisztérium - Horvátország és Spanyolország (INTEF), két regionális továbbképzési szolgáltató Portugáliából (Madeira autonóm régió regionális oktatási, tudományos és technológiai minisztériuma és a CFAE Póvoa de Varzim), valamint a European Schoolnet (a projekt koordinátora) segítik a folyamatot.
Együttműködő hálózatként a "ContinueUP" együttesen képessé teszi az európai tanárokat arra, hogy jobb és felvilágosultabb jövőt teremtsenek az eljövendő generációk számára.