Az erdei iskola környezetének megismerése
2005/03/11 16:02
1859 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az erdei iskola környezetének megismeréséhez válasszuk a megszokottól eltérő módszereket! Adjunk teret a gyerekek felfedező kedvének! A személyes élmény és tapasztalatszerzés fontosabb minden tankönyvízű magyarázatnál! Ehhez kínálunk néhány egyszerű módszert és ötletet.

Találd meg a kövedet

Minden tanuló keressen egy különleges követ. Ezután adjunk nekik három-négy percet, hogy megismerkedjenek a kövükkel, minden érzékszervüket használva. A köveket helyezzük egy kendőre vagy egy sima, üres felületre. A játékosok körülülik a kőkupacot és csukott szemmel mindenki próbálja megtalálni saját kavicsát, csak tapintás útján. Ha úgy gondolják, sikerült, akkor kinyithatják a szemüket és ellenőrizhetik, hogy jól választottak-e.

Mezítlábas séta

A természet megfigyelésének egyik módja a tapintás, a bőrön keresztüli érzékelés. A diákok húzzák le cipőjüket és zoknijukat. Tanítsuk meg őket a nesztelen járásra. Kis lépést tegyenek először: a külső talpélt tegyék le, majd lassan gördítsék befelé a lábukat a vízszintesig. Ekkor érezniük kell, hogy van-e alatta gally, száraz levél. Ha nincs, akkor lassan ránehezedhet a lábára. Ha kicsiket lépnek, könnyen megtartják az egyensúlyukat!

Az én különleges területem

Minden gyermek lehet egyedül a természetben! Találjon egy számára különleges területet! Tegyen egy mezítlábas sétát a területén, jegyezze le, mit tapasztalt! Adjon nevet a területnek! Keresse meg azt a pontot, ahonnan a legszebb a kilátás és rajzolja le! Keresse meg, honnan hallja legjobban a természet hangjait - jegyezze le az első 5 hangot, amit hallott, próbálja meg kitalálni, honnan eredhetnek a hangok! Forrás: Cornell Joseph - Deranja Michael - Journey to the heart of nature

Szeretnél, ha találna?

Játsszuk azt, hogy idegenek érkeztek bolygónkra, és van egy listájuk, amit meg kell figyelniük és magukkal vinniük az útra. Segítsünk nekik, hogy minél jellemzőbb mintát találhassanak! Forrás: Enviromental Games Guide - ww.kia.hu Légköri mintát, nylon zacskóban, búvóhelyet, emberi élet bizonyítékait, repülő élőlényekre utaló bizonyítékokat, valamit, ami ehető, valamit, ami iható, valamit, ami növekszik, valamit, ami már nem él, valamit, ami segíti a növények növekedését, valamit, ami kemény, valamit, ami lágy stb.

Érzékszerveink és a sötét

Szánjunk rá néhány percet, és igazán figyeljünk a sötétben, szagoljunk és érezzük a környezetet még akkor is, ha szemeink csukva vannak vagy be is kötjük őket! Életre kelnek-e az éjszaka apró neszei? Mit gondolsz, fel tudnál ismerni csupán érintés alapján egy fát, egy növényt? Forrás: Milord, Susan: The Kid's Nature Book. 365 Indoor-outdoor Activities and Experiences

Minden mindennel összefügg

Fogjuk meg egy hosszú fonal vagy spárga végét és kérjünk meg valakit, hogy nevezzen meg egy növényt. A gombolyagot gurítsuk tovább neki, majd tegyük fel a kérdést: "Melyik állat eszi meg azt a növényt?". Valaki válaszol, a gombolyag továbbmegy hozzá, de már az előző játékos is tartja a fonalat. A következő kérdés: "És ezt az állatot ki eszi meg?" - a gombolyag továbbhalad a válaszolóhoz, és így tovább addig, míg a helyi ökológiát egy háló jelképezi. Ezután említsünk valamilyen környezeti katasztrófát. Húzzuk meg a fonalat a hálónak azon a pontján, ahol ez rombolást végez. Ki más érzi még a rántást?

Képek forrása

  • www.kapuy.hu/kezdolap.htm
  • www.alpin.hu/alpindb/ images/utleirasok/Engadi...
  • www.boronahazak.hu/ hazak/hazak/

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten