Az iskolakészültség pedagógiai szempontú vizsgálata
Tankötelezettség:
- Legkorábban abban a naptári évben, amikor a 6. életévét, legkésőbb akkor, amikor a 8. életévét betöltötte.
- Máj. 31-ig kell betölteni a 6-ot
- A szülő kérésére (és bizottság döntése alapján) mehet akkor is, ha dec. 31-ig tölti be a 6-ot.
- Szülő kérésére és szakvélemény alapján akkor maradhat 8 éves koráig, ha aug. 31. után született.
- 18 éves korig tart
- SNI – meghosszabbítható annak a tanévnek a végéig, amelyben 20. életévét betölti.
Az iskola igazgatója dönt:
- A tankötelezettség kezdetéről – óvoda v. nevelési tanácsadó véleménye alapján o SNI – tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság v. országos szakértői stb. bizottság véleménye alapján
- A tankötelezettség meghosszabbításáról a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság v. országos ~ véleménye alapján
- Magántanulói jogviszony – ha az ig., gyámhatóság v. gyermekjóléti szolgálat hátrányosnak tartja, akkor értesíteni kell a jegyzőt. hátrányos helyzetű tanuló esetén az igazgatónak döntéséhez be kell szerezni a
- gyermekjóléti szolgálat véleményét.
Különleges gondozáshoz való jog. (30.§)
- SNI gyermeknek joga, hogy állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai gondozásban részesüljön, Különleges gondozás szakértői vélemény alapján történik – korai fejlesztés és gondozás, óvodai ill. iskolai nevelés, fejlesztő felkészítés keretében
- SNI gyermekek óvodai, iskolai és kollégiumi nevelése e célra létrehozott gyógypedagógiai intézményekben, tagozatokon, osztályokban, csoportokban vagy a többi gyermekkel közösen történik
- A tagozatot, osztályt, csoportot stb. a fogyatékosság típusának megfelelően kell létrehozni.
- A gyógypedagógiai célú intézményeknek rendelkeznie kell azokkal a személyi és tárgyi feltételekkel, amelyek szükségesek az SNI gyerekek ellátásához.
- A nevelési intézményt a szülő választja ki a tanulási képességet vizsgáló ill. az országos szakértői és rehab. Tevékenységet végző biz. Szakértői véleménye alapján.
- A jegyző kötelezheti a szülőt, hogy jelenjen meg a bizottság előtt, ill. h. egy bizonyos iskolába írassa gyermekét.
- Ha a gyermeket egy adott intézmény nem tudja felvenni, akkor a szakértői bizottság kijelöl egy másikat. Ha ez sem megoldható, a bizottság dönt a fejlesztés módjáról.
- Ha a gyermek SNI miatt tankötelezettségét nem tudja teljesíteni = 5 éves korától fejlesztő képzés. A képzési kötelezettség a tankötelezettség végéig fennáll, és szükség esetén meghosszabbítható.
- Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyermek is rehabilitációs foglalkozásra jogosult – nev. Tanácsadás, óvidai v. iskolai nevelés keretein belül.
- SNI ill. beilleszkedési, tan., magatart. Nehézségekkel küzdő tanulót szakértői bizottság véleménye alapján (gyakorlati képzés kivételével) az igazg. Mentesíti egyes tantárgyakból ill. tananyagrészekből az értékelés alól.
- Ezekből egyéni foglalkozást kell szervezni, és a felzárkózást biztosítani kell.
- Alapműveltségi és érettségi vizsgán a tanuló az érintett tárgyak helyett másikat választhat; hosszabb felkészülési időt kaphat, használhat bizonyos eszközöket, szükség esetén írásbeli helyett szóbeli v. fordítva.
- Ha az óvodai/tanórai foglalkozás elsődleges célja az SNI-ből eredő hátrányok csökkentése, akkor szakképzett (gyógyped, konduktor) munkaerőre van szükség
- Ha nem ez az elsődleges cél, akkor pedagógus is elég, de az ő munkáját szakember segíti
- Gyógyped. Ellátást nyújtó középiskolában vezető lehet az is, akinek gyógyped. Képesítése van (betartva a középfokú intézményekre vonatkozó szabályokat!) /ez új a 2003-as módosításban/
A pedagógiai szakszolgálatok:
A szülő, a pedagógus és az intézmények munkáját segíti. Feladatai:
- Gyógyped. Tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás
- Feladata: SNI megállapításának időpontjától korai fejlesztés és gondozás a szülő bevonásával, szülő részére tanácsadás. 3 év felett akkor vehet részt ebben a gyermek, ha nem járhat óvodába.
- Fejlesztő felkészítés
- Feladata: Akik tankötelezettségüket SNI miatt nem tudják teljesíteni, fejlődéshez szükséges felkészítés biztosítása a szülő bevonásával és tanácsadással
- Tan. Képességeket vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység + országos szakértői és rehabilitációs tevékenység
- Feladata: fogyatékosság szűrése, javaslat ellátásra, ellátáshoz szükséges feltételek meglétének vizsgálata az intézményekben
- Nevelési tanácsadás
- Feladata: beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek problémáinak azonosítása, és kezelése a szülő ill. pedagógus bevonásával szakvélemény iskolakezdéshez
- Logopédiai ellátás
- Feladata: beszédindítás, beszédhibák javítása, nyelvi-komm. Zavarok javítása, dyslexia megelőzése és gyógyítása
- Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás
- Feladata: tanuló adottságainak és képességeinek szakszerű vizsgálata és iskolaválasztás ajánlása
- Konduktív pedagógiai ellátás
- Kp-i idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése, gondozása
- Gyógytestnevelés
- Spec. Eü. Testnevelési foglalkoztatás, ha iskolaorvos v. szakorvos ezt előírja. Magyarországon: játék helyett tanulás – kihangsúlyozva! - feladatok, kötelességek, felelősség
Az iskolaérettség (alkalmasság) jelei:
Fizikai alkalmasság:
- Bizonyos fizikai mutatók: 110 cm, 18 kg
- Jó erőnlét
- Első alakváltozás: hosszabb végtagok, pocak eltűnt (ha volt)
- Fogváltás
- Lateralizáció (kezesség) egyértelműsége
Pszichés alkalmasság:
- A gyerek szeretne iskolás lenni (ezt néha el is játssza)
- Kitartás (nem hagy félbe feladatokat), feladattudat
- Képes kapcsolatot teremteni és fenntartani kortársaival (fokozatosan ez kerül előtérbe)
- Képes kapcsolatot teremteni és fenntartani a felnőttekkel
- Nehézségek nélkül tud a csoportjába beilleszkedni
- Függetlenség, önellátás
- A teljesítmény igénye
Szükséges kognitív képességek
- képes tartósan (10-15 percig) lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével,
- könnyedén megtanul rövidebb versikéket, mondókákat,
- képes magát egyszerűbb összetett mondatokban kifejezni; nincs beszédhibája,
- némi gyakorlatot szerzett már finom motorikus mozgásokban, rajzol, színez, fest, gyurmázik
- bizonyos szintű mennyiségfogalom kialakult (jól használja a kisebb/nagyobb több/kevesebb fogalmát, igazodjon el az 1-10ig terjedõ számok között).
Alkalmatlanság:
- biológiai érés lassúbb: fáradékonyság, gátlási folyamatok lassú fejlődése, idegrendszeri labilitás
- nagyfokú mozgékonyságú
- figyelem elterelhető, szétszórt → emlékezeti zavarok
- pszichésen: önirányítás fejletlen – érzelmi és akarati téren
- nem tud alkalmazkodni az isk. követelményeihez (agresszív v. regresszív)
- nincs feladattudata
- csak nehezen kezd dolgozni, munkatempója lassú
- beilleszkedési zavarok, másokat is zavar
- tájékozatlan (nem tudja a szülei nevét, foglalkozását stb.)
- fejletlen beszédkészség, beszédhiba, szegényes szókincs
Aki alkalmatlan, későn érő, az még nem értelmi fogyatékos! Kezdeti iskolai kudarcok az egész iskolázásra kihathatnak! (ezért nem mindegy, mikor megy iskolába) Nálunk: visszatartás a leggyakoribb. Alkalmatlanság leggyakrabban szociális alkalmatlanságot, és nem értelmit jelent.