A találkozó szervezője: a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány (a továbbiakban: FSZK)
Levezető elnök: Schmitsek Szilvia
Helyszín: Radisson SAS Béke Hotel 1067 Budapest, Teréz krt. 43.
Időpont: 2009. június 24. (szerda)
A délelőtti program 3 plenáris előadással kezdődött:
1. Dr. Mesterházi Zsuzsa, az FSZK kuratóriumának tagja
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány innovációs tevékenysége c. előadásában felhívta a jelenlévők figyelmét a ma oly fontos innováció (megújulási igény, alkotóerők mozgósítása, széles körben hasznosítható új termékek, eljárások) jelentőségére.
Az FSZK stratégiai célja a fogyatékosügyi innovációk tervezése, támogatása, kísérése, terjesztése.
Jelenleg az FSZK a következő területeken folytat innovatív tevékenységet:
- korai intervenció (ellátó-rendszer átvilágítása - TÁRKI kutatás, szűrővizsgálatok, korai fejlesztő intézmények, fejlesztés és terápia, személyes szolgáltatások, juttatások, jogosultságok)
- integrált nevelés - inklúzív iskola (egyéni képességek, optimális képzési kínálat, integrált oktatás elsődlegessége, tanulási elmaradások csökkentése, esélyek a munka világában, kutató-fejlesztő programok /HEFOP, TÁMOP/)
- Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények - EGYMI (a speciális iskolák alapján új intézményegységek, komplex szolgáltató rendszer, diagnosztikus és módszertani fejlesztések, modellszerű megoldások, nyitott szakmai műhelyek, segítő hálózat)
- szülősegítés (találkozók, képzések, önsegítő csoportok, pszichológiai, nevelési és jogi tanácsadás, baby-sitter szolgálat, kezdeményezések gyűjtése, támogatása, érdekvédelem)
- munkavállalás, munkavégzésre felkészítés (Munkahelyi Gyakorlat, Dobbantó, támogató szolgáltatások, rehabilitációs majorságok)
- akadálymentesítés (épített környezet: elérhetőség, tájékozódás, Közszolgáltatások: közlekedés, tájékoztatás, kommunikáció: jelnyelv, gesztusnyelv)
- életminőség (függő vagy autonóm élethelyzet, partneri viszony és tisztelet, kompetenciák fejlesztése, egyéni szükségletek,, szerepkörök kitágítása, jogok és védelem, részvétel és önrendelkezés)
2. Bognár Mária a Dobbantó program szakmai vezetője
A vezető röviden ismertette a Dobbantó program (bővebben itt) első évének legfontosabb eseményeit.
A program 2008. november 24-én indult. A program legfontosabb célja, hogy átfogó komplex támogatást nyújtson olyan szakiskolák részére, ahol előkészítő évfolyam indításával csökkenteni kívánják a fejlődés zavarai miatt nevelési, tanulási folyamatban akadályozott tanulók tankötelezettség előtti lemorzsolódását.
A programba bekapcsolódó intézmények helyzetelemzés során felmérték legfontosabb erősségüket (többféle segítő szakma jelenléte, több éves szakmai tapasztalat OKJ-s szakmák oktatásában, innovációra törekvés), illetve gyengeségeiket (SNI tanulók segítése nem eléggé átgondolt, sok a hiányzás, fegyelmezetlen magatartás, nehezen mozgósítható tanulók a felzárkóztató jellegű képzésben, hiányos kapcsolatrendszer).
Eddigi eredmények:
- jó munkakapcsolat az educoach-okkal , a változást segítő mentorokkal ,
- megkötött szerződések, átutalt támogatások,
- megkezdődtek az iskola átalakítási folyamata, beszerzések,
- szakmai anyagok.
2009-2010-ben további – a változási folyamatot támogató - szakmai anyagok jutnak el majd a programban résztvevő szakiskolákhoz.
3. Sinka Edit a TÁRKI TUDOK munkatársa és Cseh Györgyi a Qualitas T&G ügyvezetője
Az előadók bemutatták a Dobbantó program belső monitoringjának és szakmai értékelésének menetét, módszertanát.
A következő kérdésekre vár a program vezetése választ:
- a fejlesztés értékelése,
- intézményi bevezetés értékelése,
- az érintetteknek a fejlesztéssel kapcsolatos elvárásainak, igényeinek, javaslatainak alapján a fejlesztési és a bevezetési folyamat értékelése, az eredmények és erősítendő területek beazonosítása,
- következtetések és fejlesztési javaslatok megfogalmazása.
A program értékelése akciókutatás keretében többszöri adatfelvétel útján történik. Alkalmazott módszerek: interjú, internetes kérdőívek.
A délelőtti szekcióülések közül az dr. Rapos Nóra az ELTE PPK Neveléstudományi Intézet munkatársa Adaptív tanulásszervezés szekciójában a résztvevők megismerkedhettek a Megelőzés - Alkalmazás – Gondoskodás APS-OKI projekt 2003-2006 eredményeivel (bővebben itt).
A projekt általános célja hogy az általános iskolákat minden gyermek számára eredményes tanulás helyszínévé fejlessze, különös tekintettel a társadalmi kirekesztődés veszélyének kitett, hátrányos helyzetű diákokra oly módon, hogy e folyamatban együttesen vesznek részt az osztálytanítók, intézményvezetők és a helyi oktatásirányítás képviselői.
A program fő célkitűzései:
- a diákok tanulásának fejlesztése,
- a fejlesztés legfőbb motorja a pedagógus,
- a pedagógiai fejlesztés egysége az iskola.
A programban 18 általános iskola vett részt.
Az első évben a szükségletek felmérése, majd a második évben a tanulásszervezés megújítása (tanulási technikák, módszerek, fejlesztő értékelés, intézményiesítés) valósult meg.
Az adaptivitás olyan tanulásszervezés, amely a diákok szükségleteihez igazodik.
A program a diákok három alapszükségletére támaszkodik:
- kapcsolat (számítanak rá, megbecsülik, biztonságban van),
- kompetencia (annak a megtapasztalása, hogy meg tudok csinálni valamit, önbizalom),
- autonómia (saját tevékenységem szabályozása, utasítás és engedélyezés nélkül, kezdeményezés, befolyás, felelősség)
PÉLDÁK
Kapcsolat
- személyes figyelem a diákok iránt,
- hangos dicséret, a hibát csak az érintettnek jelezzük,
- ösztönzés a közös munkára,
- hagyni, hogy a diákok egymásnak magyarázzanak,
- legyen megfordítható a kommunikáció iránya.
Kompetencia
- engedjük a diákot a középpontba,
- értékelje a diák az órát,
- különböző tanulási stílusok,
- értékeljük és használjuk a diákok ötleteit,
- elegendő idő a tanulásra,
- a különböző tanulási stílusok figyelembe vétele.
Autonómia
- irányítás helyett ösztönzés,
- a diákokat ruházzuk fel felelősséggel,
- a tanulók maguk tervezzék a munkájukat
- maga választhass meg a feladatok sorrendjét,
- vegyenek részt az értékelési szempontok kialakításában, reflektálhassanak saját munkájukra.
A délutáni szekcióban többek között Bertalan Istvánné, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Ipari, Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium tanára osztotta meg a jelenlevőkkel a Job shadowing (bővebben itt) területén szerzett több éves tapasztalatait, amelyet a többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésében szerzett.
Bemutatta a projektmódszer előnyeit:
- kíváncsiság, érdeklődés felkeltése,
- önálló tanulási célok,
- felelősségvállalás a produktumért,
- megváltozik a tanulók tanuláshoz és a tudáshoz való viszonya,
- sikerek, közös élmények szerzése,
- az önbecsülés és az önismeret magasabb szintre emelkedése.
A projektmódszer szerepe a pályaorientációban:
- a lemorzsolódás csökkentése,
- az iskolai kudarcok csökkentése,
- személyiség- és magatartászavarok kezelése.
A megvalósítás menete:
- a tanulók képességfelmérése,
- tanár önismerete,
- üzemlátogatások (vállalkozók) szervezése,
- a látogatás előkészítése (információ szerzés könyvtár látogatás során, látogatási szempontok rögzítése),
- a látogatást megelőzően rövid ismertető az érintett szakmáról (milyen készségek szükségesek)
- a látogatást követően a tanár irányításával a tapasztalatok feldolgozása csoportosan (fotók, plakátok készítése)
Budapest, 2009. június 30.
Készítette: Verasztó Mihályné (Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Irodája)