Az tanárképzési (ITE) modul finomhangolása a bevezetés előtt
A ContinueUP fejlesztési naplójának ötödik részében a tanárképzési (ITE) modul tartalmát tekintjük át, a 2024 október végi indulás előtt ezek voltak az utolsó simítások.
A tanár és az élethosszig tartó tanulás
Az tanítás folamata állandóan mozgásban van, alakul, fejlődik, a különféle kutatások, az oktatástechnológia és a módszertanok fejlődésének köszönhetően. Ezzel párhuzamosan a diákok igényei is változnak, ami olyan készségeket tesz szükségessé, amelyek a tanári alkalmazkodóképességet és a rugalmasságot hangsúlyozzák. E változó igények kielégítéséhez elengedhetetlen, hogy a pedagógusok már a képzésük kezdetétől fogva kövessék az egész életen át tartó tanulás gondolkodásmódját. Meg kell ismerkedniük és barátkozniuk az önreflexió különféle stratégiáival és eszközeivel, és aktívan és önállóan kell keresniük a legújabb erőforrásokat és tanártársaik támogatását, pedagógiai gyakorlatuk fejlesztéséhez. A növekedési vagy fejlődő gondolkodásmóddal (Growth Mindset) -ami az úgy nevezett rögzített szemléletmód ellentéte- kapcsolatos kutatások alátámasztják, hogy a pedagógusok számára rendkívűl hasznos az önreflexió alkalmazása, amely nagyban javítja a tanítás hatékonyságát.
A tanárképzés (ITE) modulja ezért megerősíti a „tanár, mint élethosszig tartó tanuló” koncepciót. Arra ösztönzi a leendő tanárokat, hogy reflektáljanak tanári szerepükre és jövőbeli karrierjükre, miközben digitális eszközökkel és online platformokkal foglalkoznak szakmai fejlődésük megtervezéséhez. Ez a megközelítés a DigCompEdu keretrendszerben felvázoltak szerint a tanárjelöltek szakmai elkötelezettségi készségeit kívánja fejleszteni. A DigCompEdu szakmai elkötelezettségi területe különösen fontos, mivel a digitális eszközökkel történő szakmai fejlődés különböző aspektusait foglalja magában, például a digitális tanulási lehetőségek elérését, az online együttműködést, a szervezeti kommunikáció kezelését és az önreflexiót. Emellett egyfajta közös nyelvet is kínál, amely megkönnyíti a más európai szakmai fejlesztési kezdeményezésekkel való összehangolódást.
A tanárképző modul három fő témája
1. Etikai és biztonsági intézkedések az online tanulási környezetekben
A modul az online tanulási környezetek hasznosítását vizsgálja, hangsúlyozva a kapcsolódó biztonsági és etikai megfontolásokat, mivel ezek az elemek jelentősen befolyásolják a tanítást és a tanulást. Mind a tanárok, mind az iskoláik digitális lábnyomokat hoznak létre, amelyek hatással lehetnek a róluk kialakuló képre.
Következésképpen a pedagógusok számára kulcsfontosságú, hogy megértsék a digitális környezetekben rejlő potenciális kockázatokat, mind saját maguk, mind diákjaik számára, és stratégiákat alakítsanak ki és közösen fogadjanak el e kockázatok csökkentésére. A modul emellett kitér a szakmai digitális profil kialakításának fontosságára is, hogy ezzel is javuljanak a tanárok együttműködési és szakmai fejlődési lehetőségei.
2. Szakmai digitális kommunikáció és együttműködés
Az online platformok értékes lehetőségeket kínálnak az iskolák, sőt országok közötti együttműködésre. E lehetőségek kiaknázása érdekében a modul a hatékony online kommunikáció és tárgyalás jógyakorlataira összpontosít. A hallgatók virtuális találkozókon vesznek részt horvát, portugál és spanyol kollégákkal, ahol lehetőségük lesz interjút készíteni egymással és tapasztalatot cserélni. A modulban helyi és nemzetközi vitafórumok is helyet kapnak, amelyek az online együttműködési eszközök különböző aspektusait tárgyalják. A témák között szerepel majd a különböző érdekelt felek (például iskolavezetők, szülők, diákok és tanárok) közötti kommunikáció, az online platformok létrehozásával és használatával kapcsolatos megfontolások, valamint a szakmai együttműködéshez rendelkezésre álló eszközök.
3. Ön- és társreflexió a digitális tanulásban
A szakmai fejlődés központi eleme az ön- és társreflexió gyakorlata. Ez a modul megismerteti a résztvevőket a reflektív gyakorlat különböző modelljeivel és technikáival. A résztvevők számos reflexiós eszközt fedeznek fel, köztük a társak általi megfigyelést, az online naplókat, a digitális reflexiós alkalmazásokat és az önértékelési eszközöket, mint például a SELFIEforTEACHERS. A modul hipotetikus forgatókönyveket is bemutat, amelyek olyan gyakori kihívásokat szemléltetnek, mint az új módszerekkel, jógyakorlatokkal szembeni ellenállás, a digitális források hozzáférhetősége és a digitális etika. A tanárhallgatók reflektív gyakorlatokat végeznek, mérlegelik a különböző érdekelt felek különböző nézőpontjait, és csoportokban együttműködve dolgoznak ki lehetséges stratégiákat az egyes kihívások kezelésére.
A modul a kulcsfontosságú komponenseket azáltal integrálja, hogy a tanárhallgatókat egy átfogó cselekvési terv elkészítéséhez vezeti. A résztvevők különböző értékelési sablonokat fedeznek fel, megtanulnak reflektív tanulási naplót vezetni, és SWOT-elemzést készíteni. Értékelni fogják szakmai szükségleteiket, és meghatározzák a pedagógusként való fejlődésük lehetőségeit. Emellett felmérik a digitális eszközök használatának kockázatait és előnyeit a szakmai elkötelezettségük fokozása érdekében.
A kurzus végére a tanárhallgatók kifejlesztik az önreflexió és a szakmai együttműködés eszköztárát, és jártasak lesznek ezekben a gyakorlatokban. A modul azzal a fel/kéréssel zárul, hogy 2025 márciusában a ContinueUP MOOC-ra való beiratkozással továbbfejleszthessék szakmai fejlődésüket. Ez összekapcsolja őket az Európa-szerte dolgozó tanárok szélesebb online hálózatával.
A ContinueUP partnerei az ITE modul befejezése után is még mindig együttműködnek a MOOC tartalmának véglegesítésében, előkészítésében. A jövőbeli naplóbejegyzések a projekt ezen aspektusaira fognak összpontosítani.