ContinueUP Fejlesztési napló #5 - A tanárképzési modul bemutatása
2025/01/17 16:23
95 megtekintés

A ContinueUP projektfejlesztési napló cikksorozat, a tanárképzők (ITE) és a tanár továbbképzés (CPD) oktatói, valamint a pedagógusok számára nyújt tájékoztatást a ContinueUP projekt fejlesztése során elért eredményekről. A sorozatban ismertetjük a munka során felmerült kihívásokat és azokra talált megoldásokat, értékelve a három ország ITE és CPD szolgáltatóinak részvételével zajló összetett, közös alkotási folyamatot.

cup5

Az tanárképzési (ITE) modul finomhangolása a bevezetés előtt

A ContinueUP fejlesztési naplójának ötödik részében a tanárképzési (ITE) modul tartalmát tekintjük át, a 2024 október végi indulás előtt ezek voltak az utolsó simítások.

A tanár és az élethosszig tartó tanulás

Az tanítás folamata állandóan mozgásban van, alakul, fejlődik, a különféle kutatások, az oktatástechnológia és a módszertanok fejlődésének köszönhetően. Ezzel párhuzamosan a diákok igényei is változnak, ami olyan készségeket tesz szükségessé, amelyek a tanári alkalmazkodóképességet és a rugalmasságot hangsúlyozzák. E változó igények kielégítéséhez elengedhetetlen, hogy a pedagógusok már a képzésük kezdetétől fogva kövessék az egész életen át tartó tanulás gondolkodásmódját. Meg kell ismerkedniük és barátkozniuk az önreflexió különféle stratégiáival és eszközeivel, és aktívan és önállóan kell keresniük a legújabb erőforrásokat és tanártársaik támogatását, pedagógiai gyakorlatuk fejlesztéséhez. A növekedési vagy fejlődő gondolkodásmóddal (Growth Mindset) -ami az úgy nevezett rögzített szemléletmód ellentéte- kapcsolatos kutatások alátámasztják, hogy a pedagógusok számára rendkívűl hasznos az önreflexió alkalmazása, amely nagyban javítja a tanítás hatékonyságát.

A tanárképzés (ITE) modulja ezért megerősíti a „tanár, mint élethosszig tartó tanuló” koncepciót. Arra ösztönzi a leendő tanárokat, hogy reflektáljanak tanári szerepükre és jövőbeli karrierjükre, miközben digitális eszközökkel és online platformokkal foglalkoznak szakmai fejlődésük megtervezéséhez. Ez a megközelítés a DigCompEdu keretrendszerben felvázoltak szerint a tanárjelöltek szakmai elkötelezettségi készségeit kívánja fejleszteni. A DigCompEdu szakmai elkötelezettségi területe különösen fontos, mivel a digitális eszközökkel történő szakmai fejlődés különböző aspektusait foglalja magában, például a digitális tanulási lehetőségek elérését, az online együttműködést, a szervezeti kommunikáció kezelését és az önreflexiót. Emellett egyfajta közös nyelvet is kínál, amely megkönnyíti a más európai szakmai fejlesztési kezdeményezésekkel való összehangolódást.

cup5-2

A tanárképző modul három fő témája

1. Etikai és biztonsági intézkedések az online tanulási környezetekben

A modul az online tanulási környezetek hasznosítását vizsgálja, hangsúlyozva a kapcsolódó biztonsági és etikai megfontolásokat, mivel ezek az elemek jelentősen befolyásolják a tanítást és a tanulást. Mind a tanárok, mind az iskoláik digitális lábnyomokat hoznak létre, amelyek hatással lehetnek a róluk kialakuló képre.

Következésképpen a pedagógusok számára kulcsfontosságú, hogy megértsék a digitális környezetekben rejlő potenciális kockázatokat, mind saját maguk, mind diákjaik számára, és stratégiákat alakítsanak ki és közösen fogadjanak el e kockázatok csökkentésére. A modul emellett kitér a szakmai digitális profil kialakításának fontosságára is, hogy ezzel is javuljanak a tanárok együttműködési és szakmai fejlődési lehetőségei.

2. Szakmai digitális kommunikáció és együttműködés

Az online platformok értékes lehetőségeket kínálnak az iskolák, sőt országok közötti együttműködésre. E lehetőségek kiaknázása érdekében a modul a hatékony online kommunikáció és tárgyalás jógyakorlataira összpontosít. A hallgatók virtuális találkozókon vesznek részt horvát, portugál és spanyol kollégákkal, ahol lehetőségük lesz interjút készíteni egymással és tapasztalatot cserélni. A modulban helyi és nemzetközi vitafórumok is helyet kapnak, amelyek az online együttműködési eszközök különböző aspektusait tárgyalják. A témák között szerepel majd a különböző érdekelt felek (például iskolavezetők, szülők, diákok és tanárok) közötti kommunikáció, az online platformok létrehozásával és használatával kapcsolatos megfontolások, valamint a szakmai együttműködéshez rendelkezésre álló eszközök.

3. Ön- és társreflexió a digitális tanulásban

A szakmai fejlődés központi eleme az ön- és társreflexió gyakorlata. Ez a modul megismerteti a résztvevőket a reflektív gyakorlat különböző modelljeivel és technikáival. A résztvevők számos reflexiós eszközt fedeznek fel, köztük a társak általi megfigyelést, az online naplókat, a digitális reflexiós alkalmazásokat és az önértékelési eszközöket, mint például a SELFIEforTEACHERS. A modul hipotetikus forgatókönyveket is bemutat, amelyek olyan gyakori kihívásokat szemléltetnek, mint az új módszerekkel, jógyakorlatokkal szembeni ellenállás, a digitális források hozzáférhetősége és a digitális etika. A tanárhallgatók reflektív gyakorlatokat végeznek, mérlegelik a különböző érdekelt felek különböző nézőpontjait, és csoportokban együttműködve dolgoznak ki lehetséges stratégiákat az egyes kihívások kezelésére.
A modul a kulcsfontosságú komponenseket azáltal integrálja, hogy a tanárhallgatókat egy átfogó cselekvési terv elkészítéséhez vezeti. A résztvevők különböző értékelési sablonokat fedeznek fel, megtanulnak reflektív tanulási naplót vezetni, és SWOT-elemzést készíteni. Értékelni fogják szakmai szükségleteiket, és meghatározzák a pedagógusként való fejlődésük lehetőségeit. Emellett felmérik a digitális eszközök használatának kockázatait és előnyeit a szakmai elkötelezettségük fokozása érdekében.

A kurzus végére a tanárhallgatók kifejlesztik az önreflexió és a szakmai együttműködés eszköztárát, és jártasak lesznek ezekben a gyakorlatokban. A modul azzal a fel/kéréssel zárul, hogy 2025 márciusában a ContinueUP MOOC-ra való beiratkozással továbbfejleszthessék szakmai fejlődésüket. Ez összekapcsolja őket az Európa-szerte dolgozó tanárok szélesebb online hálózatával.

A ContinueUP partnerei az ITE modul befejezése után is még mindig együttműködnek a MOOC tartalmának véglegesítésében, előkészítésében. A jövőbeli naplóbejegyzések a projekt ezen aspektusaira fognak összpontosítani.

Ismerje meg a projekt részleteit

Az ITE modul tanmenete angol nyelven.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten