A genetika rohamosan fejlődik, egyre kevésbé kerülhető el, hogy mindennapjaink részévé váljon. A folyamat eredményeként szókincsünk számtalan genetikai terminussal bővül: klónozás, DNS-vizsgálat, öröklött hajlam stb. Ezekkel együtt egyre több olyan kérdés is felmerül, amelyekre nincsenek egyértelmű válaszok: terápiás klónozás, reproduktív klónozás, gének szabadalmaztatása, genetikailag módosított élőlények stb.
A középiskolának feladata az is, hogy képessé tegye a diákokat arra, hogy saját véleményt alakítsanak ki ezekben a kérdésekben. Az itt közölt foglalkozás ebben próbál segíteni. 16-18 éves diákokkal érdemes elvégezni, a fénymásoláson kívül más előkészületet nem igényel, hozzávetőlegesen 30 percet vesz igénybe.
1. Csoportalkotás (2')
Alakítsunk háromfős csoportokat az osztályban úgy, hogy a csoportok egyike se legyen egynemű (egy fiú és egy lány mindegyikben legyen). Ehhez bármilyen csoportalkotási módszert használhatunk, akár a diákokra is bízhatjuk, hogy megalakítsák a csoportokat.
2. Ismeretszerzés (10')
Adjunk minden csoportnak egy-egy példányt a dokumentum első 7 oldalából. Mindenki olvasson át két-két oldalt, a leghamarabb végző a hetediket. Ezután mindenki pár szóban foglalja össze a többieknek az olvasottakat.
3. Szerepjáték (10')
A csoportokból ketten egy fiatal házaspárt, a harmadik a Biztos Boldogság Egészségügyi Szolgáltató Társaság (BB) munkatársát alakítja. Adjuk át a levelet és megrendelőlapot a fiatal párnak. A BB munkatársának feladata, hogy minél több vizsgálat elvégzésére rábeszélje a párt.
4. Értékelés (3')
Adjuk oda az értékelőlapot a csoportoknak, amit közösen megvitatva töltsenek ki.
5. Megbeszélés (5')
A csoportokat hármasával összeültetve beszéljék meg, hogy miket írtak az értékelőlapra, mit gondolnak a lehetőségekről, hogyan viszonyultak a dologhoz, miről vitatkoztak a legtöbbet.