FCL, sulik, Portugália I.
FCL, sulik, Portugália II.
A következő és egyben utolsó állomás a portugál iskolák körében a CIEC (Integrated Science Education Centre), amely a Vila Nova da Barquinha iskolájának része, itt tanulnak a portugál általános iskolások, vagyis a 6-10 év közötti gyerekek.
VILA NOVA DA BARQUINHA ISKOLÁJA ÉS A CIEC
Vila Nova da Barquinha egy község Santarém kerületben, mely a fővárostól 125 km-re található. A falunak 3500 lakosa van, de a környék ennek a duplájával bír.
Az iskola, melyet meglátogatunk azért nagyon érdekes, mert itt egy Science Center (CIEC) is működik, ami egyben otthont ad a 6-10 éves diákok osztálytermeinek is.
2013-ban avatták fel a CIEC központot, mely egy szoros együttműködés eredménye: Vila Nova da Barquinha (a továbbiakban VBN) község, az iskolai közösség és az UA-CIDTFF között, mely egy didaktikai és technológiai kutatóközpont a tanárképzés területén. Az UA-CIDTFF 1994-ben jött létre az Aveiro Egyetemen, Portugáliában. Így elmondható a CIEC-ről, hogy együttműködik a szakpolitika, az egyetem és a helyi és iskolai közösség, azért, hogy egy jól működő, modern és élményközpontú oktatás valósuljon meg.
A CIEC ötvözi a formális és non-formális oktatás elemeit. Előbbi egy laboratórium keretein belül valósul meg, ahol csoportokat fogadnak nem pusztán az iskolából, hanem még az óvodából is, ahol a gyermekek kísérletezhetnek, továbbá ebben az épületben tanulnak és játszanak az alsós gyermekek.
A non-formális oktatást az interaktív kiállítói tér támogatja, mely kiemeli a helyi sajátosságokat. Van egy szoba, ahol vissza lehet utazni az időben, és le lehet játszani egy nagy képernyőn, hogy VBN területén mi volt pl. az őskorban vagy 100 éve.
Van egy tér, hol a textileket vizsgálhatnak a látogatók egy speciális nagyítóval, mely megmutatja a szövetek szerkezetét. Továbbá van egy tükörszoba és egy ’árnyék fényképező’, ez utóbbival itthon a Mobilis Interaktív Kiállítási Központközpontban is találkozhatunk. Továbbá csupa olyan tevékenységé a főszerep, mely az adott területen jellemző, így van egy szoba a hajózáshoz és van egy a repüléshez kapcsolódva, hiszen erre légi katonai központ volt a múltban.
Emellett az épület teret ad ’tudományos kávézáshoz’ is, melynek során meghívnak egy-egy tudóst, hogy beszéljen és mutassa be saját kutatási területét. Így próbálja a központ megköszönni a helyi lakosoknak a ráfordított munkát és belefektetett energiát.
Hangsúlyozzák, hogy a helyieknek nagyon fontos szerepük volt a központ létrehozásában, és a CIEC próbálja viszonozni ezt ezekkel a közösség számára nyitott programokkal.
Emellett akkreditált tréningeket tartanak itt tanároknak és tanárképzésben résztvevő hallgatóknak, továbbá PhD kutatóhelyek is vannak itt, hiszen a laboratóriumi részben folyamatos a gyerekek monitorozása.
Ebben az iskolában is rengeteg a tér és sok a fali dekoráció. Az alsós osztályokat úgy alakították ki, hogy az egy évfolyamban tanuló diákoknak van egy közös terük, ahol együtt dolgozhatnak, ha kijönnek a saját osztályteremből. Hasonló közös tereket
Finnországban is találhatunk, hiszen ők is fontos szerepet tulajdonítanak annak, hogy a gyerekek osztályok között is együttműködjenek egymással.
A látogatások során feltűnt, hogy mennyi hely van az iskolában, a tantermekben. A gyerekek kedvükre játszhatnak, rohangálhatnak és alkothatnak. Ez mindegyik iskolában jelen volt, továbbá az is, hogy sok hely van a mozgáshoz: külön játszóterek, kosárlabda és futballpálya. Noha fű nincs vagy csak elvétve a meleg miatt (október 2-án a látogatás napján 30 fok volt!), így műfüves pályákat hoztak létre a gyerekeknek.
Emellett az látható, hogy sok energiát fordítanak arra, hogy a diákok jól érezzék magukat az iskolában. Több helyen láttuk, hogy a gyerekek az óra elején relaxáltak, és szabadon ültek a földön, nem voltak padok közé szorítva. Ez a lehetőség a tanárok számára is adott, akik számára szintén van a Science Centerben egy tér, ahol összeülhetnek ötletelni.
A szabad terek, a könnyen alakítható tantermek láthatóan sokat adnak a diákoknak, mert megadja nekik a mozgásteret, de nem csak a térben, hanem a tananyagban is szabadabbak. Sok hasznos, gyakorlati és élményszerű dologgal várják őket az iskolában pl. modern konyha, média terem, amivel vonzóbbá és színesebbé teszik az oktatást. Az iskola olyan hely, ahová szívesen mennek a gyerekek, mert olyan dolgokat tanulhatnak, ami a későbbiekben hasznos számukra. Azt gondolom, ez mindenképp követendő példa.
Tóth Boglárka