Mozgásfejlesztés az óvodában/iskolában
A mozgásfejlesztő foglalkozások anyaga az agyi funkciók serkentését állítja a középpontba Dr. Porkolábné Balogh Katalin programjának továbbfejlesztése alapján, melyet Dr. Tótszöllősyné Varga Tünde dolgozott ki.
Minden funkció (testséma, téri orientáció…) fejlesztése jelen van minden korcsoportban, csupán a nehézségi szintek, célok eltérők. Pl: a 3-5 éves gyermekeknél az alaklátás fejlesztése annyit tesz, hogy körformát futnak körül, az 5-7 éveseknél már hurokvonal követése a cél.
Lényeges szempontja a foglalkozásoknak, hogy a gyermekek térben mozognak (általában tornateremben), ahol észlelik saját helyüket, testük és a tárgyak viszonyát. Saját tapasztalatuk által szerzik meg az iskolához elengedhetetlen tudást! Kitüntetett szerepet kap még a verbális fejlesztés (beszéd észlelés, értés…), melyek sok esetben a mozgássorok ritmusát is adják (mondókák, énekek). Az irányok és testrészek nevei is mozgással egybekötve vésődnek be a leghatékonyabban, melyek a későbbiekben elengedhetetlenek az olvasás, írás megtanulásához.
A foglakozásokon a tornaterem eszköztára mellett használunk még nagy füles labdákat, szalagot, gördeszkát, nagy ejtőernyőt, pálcákat, lábnyomokat.
A mozgásprogram alkalmazható az óvodai prevencióban és iskolai intenzív fejlesztő és korrekciós módszerként egyaránt a 3-8 éves korosztály minden gyermeke számára személyre szabott tervezéssel.
Emellett a módszer mellett alkalmazzák még a Szenzoros Integrációs Terápia eszköztárát, melyet Anna Jean Ayres kaliforniai agykutató és pszichológus dolgozott ki. Módszerének lényege, hogy az idegrendszer megfelelő érettsége különböző egyensúlyi és érzékszervi ingerekkel érhető el. Fejlesztő eszközei a hinták, billenő lapok, matracok, egyensúlyi játékok.
A programunk menete az óvodákban/iskolákban
Októberben történik meg a gyerekek fejlettségének vizsgálata a gyermek által látogatott intézményben. A gyermekek általában a pedagógus vagy a szülő kérésére kerülnek hozzánk első szűrésre.
Megállapítják, hogy kiknek milyen fejlesztésre van szükségük és kialakítják a csoportokat.
A csoportlétszám 8-10 fő (különleges esetekben 3-4 fő), a gyerekek életkora nagyjából megegyező.
A csoportok általában hetente egyszer vesznek részt az órákon.
A szülők folyamatosan írásban értesülnek az órák menetéről az üzenőfüzeten keresztül.
Az órák mindig jókedvűen sok mozgással, játékkal telnek, ahol a gyerekek észrevétlenül is sokat tanulnak.
Félévkor kontroll vizsgálatot végznek, melyen megállapítják, hogy mely részképességek területén szükséges még a fejlesztés. Illetve esetlegesen új gyerekek is kerülhetnek a csoportba. Az év végi kontroll vizsgálat alapján nyári feladatokat adnak a gyerekeknek (ami csakis játékos, mozgásos feladatból áll).
Akiket várnak a csoportok
- mozgásfejlődésükben elmaradt gyermekek (ügyetlenebbnek, lassúbbnak mondott gyermekek)
- gyermekek mozgáskoordináció és/vagy egyensúlyzavarral
- hyperaktív gyermekek
- Figyelem és/vagy viselkedészavarral küzdő gyermekek
- Tanulási problémákkal, részképességzavarokkal küzdő gyermekek
- Beszédproblémás gyermekek
- Mozgássérült gyermekek
- Egyedi fejlődésmenetű gyermekek: autizmus, értelmi akadályozottság…
Bővebb információ itt található.