2004. május 1-jén az Európai Unió történetében az eddigi legnagyobb mértékű tagállambővítésre került sor. A csatlakozó tíz ország: Ciprus, a Cseh Köztársaság, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Szlovákia és Szlovénia együttesen 75 millió lakossal növeli az Európai Unió népességét. Ezeken az országokon kívül három tagállamjelölt, Bulgária, Románia és Törökország még tárgyalásokat folytat a későbbi felvétel reményében. A csatlakozást követően egyik kiemelten fontos feladat az oktatás innovatív, uniós módszereinek, köztük az e-learning programnak a mielőbbi integrálása az új tagállamok oktatási rendszerébe. Ebből a célból tekinti át az információs és kommunikációs technológiák jelenlegi helyzetét az új és a leendő tagállamokban az eEurope+ közelmúltban publikált jelentése. A tanulmány általános következtetése, hogy a vizsgált országokban egyre nagyobb ütemben nő az internet felhasználóinak száma.
Ez annak ellenére így van, hogy az újonnan csatlakozott és a tagjelölt országokban a háztartások 66%-ában még nincs számítógép, és 81%-uk nem rendelkezik internetes kapcsolattal. A nehézségek ellenére ugyanis 2001 óta - ekkor fogadták el ezek az országok az eEurope+ tervét - közel 60%-kal nőtt az internetet használók száma, a 100 lakosra jutó korábbi 8,6 felhasználó pedig 13,9-re emelkedett. Az internethasználók százalékos aránya még most is messze elmarad az Európai Unió régebbi tagállamainak eredményeitől (az EU más országaiban átlagosan 29% volt a növekedés), de néhány ország, így Ciprus, a Cseh Köztársaság, Észtország és Málta megközelítik az uniós átlagot. 2001 óta a vizsgált országokban a PC-állomány száma egyenletesen nő, míg Cipruson, Máltán és Szlovéniában a növekedés megközelíti a uniós arányokat.