Mondana pár szót a European Schoolnet (EUN) szervezetéről?
Az EUN egy a különböző országok oktatási minisztériumai által létrehozott szervezet, melynek magyar részét a Sulinet programiroda képviseli. A szervezet céljai között szerepel az európai szintű együttműködések támogatása, így például a tanárok közötti együttműködés is. Fontos, hogy az EUN szeretné elősegíteni az információs-kommunikációs technológiák használatát mind a tanárok, mind pedig a diákok körében.
Hogyan segíthet az EUN a Sulinetnek?
Az EUN elsősorban úgy segíthet a Sulinet programirodának, hogy megismerteti az európai tagszervezetekkel, hogy milyen munka folyik Magyarországon. Ha meglátogatják az EUN honlapját, ott ez nagyon szépen nyomon követhető. Itt egyébként a szervezet eddigi tapasztalataiból kiindulva sok ajánlást, segítséget is találhatnak az érdeklődők arra nézve, hogy például hogyan lehet az információs kommunikációs technológiák használatát erősíteni az iskolákban. S ugyanitt megismerhetik a különböző tagországokban folyó munkákat, illetve a különböző tagszervezeteket is.
Milyen benyomásai vannak a magyar oktatásról?
Természetesen azzal, hogy eltöltöttem pár napot Magyarországon, sokkal összetettebb képet kaptam, mint a látogatásom előtt. Nagyon jó kép alakult ki bennem az itt végzett munkáról, és nagyon jó benyomásokat szereztem az elmúlt napokban.
Mit gondol, milyen területeken kellene nagyobb haladást elérnünk?
Az eddigi előadások, illetve bemutatók során azt hiányoltam, hogy nem tudom, hogy hogyan veszik rá a magyar tanárokat, diákokat, iskolákat arra, hogy európai társaikkal dolgozzanak. Magyarország nagyjából olyan helyzetben van ma, mint az én hazám, Svédország volt tíz évvel ezelőtt. Akkor nekünk a legfontosabb problémánk az volt, hogy hogyan integráljuk az új, európai oktatási dimenziót az iskoláinkba. Mert akár tetszik, akár nem, egy közösség tagjai vagyunk, így meg kell ismernünk egymást, tanulnunk kell egymástól, s közösen kell létrehoznunk a számunkra fontos tartalmakat. Így a későbbiek során például majd mindenki megismerheti, hogy milyen munka folyik az önök országában.
Mind az információs-kommunikációs technológiák, mind pedig az oktatás állandóan változnak. Mit gondol, az EUN merre tart?
Az egyik legfontosabb kihívás, amit mindnyájunknak figyelembe kell vennünk, mint azt az elmúlt időszak bizonyítja: egyre több információ jut el tanárainkhoz az internet segítségével. Legyen itt szó új technológiákról, vagy egy egyszerű együttműködésről, mindenhez kell a számítógép, az internet. S a következő három-öt évben csak egyre több az információs-kommunikációs technológiát használó tananyagot fognak bemutatni az Önök iskoláiban is. Ezért nagyon fontos, hogy hogyan közvetítjük az új kihívásokat, illetve, hogy hogyan bírjuk együttműködésre a tanárokat. A következő fontos terület azoknak a tanároknak az elérése, akik még nem használják az új technológiákat. A kérdés az, hogy hogyan nyújthatunk nekik egy okot, ami miatt használnák ezeket az új módszereket, illetve, hogy hogyan tudnánk rávenni őket arra, hogy tovább képezzék magukat, hiszen az új technológiák segíthetik az oktatás minőségi fejlődését.
Mondana pár szót az eddigi pályafutásáról?
A hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején oktatási és kulturális miniszterként dolgoztam Svédországban, majd néhány évet eltöltöttem az Egyesült Államokban. Ez után a svéd oktatási minisztérium képviselője lettem Brüsszelben, majd miután Svédország csatlakozott az EU-hoz, én képviseltem hazámat az Oktatási és Kutatási Bizottságban. Ezután 2000-től kezdtem a EUN-nál dolgozni.
Milyen célokat tűzött ki maga elé, mint a European Schoolnet vezetője?
Az elsőszámú feladatunk, hogy az EUN tagok számára fontos célokat képviseljük.
Ez egyrészt jelenti a pedagógusok közti együttműködés elősegítését, másrészt az iskoláknak nyújtott lehetőségek, mint például az új technológiák, ismeretek bemutatását.
Illetve számunkra is fontos, hogy az iskolák között megfelelő legyen a kommunikáció, ennek kiépítése a következő 3-5 év nagy feladata.
Mit gondol, hogy tud az EUN kapcsolódni a világ többi országához, a fejlettekhez és a kevésbé fejlettekhez?
Szerintem fontos, hogy kapcsolódjunk a kevésbé fejlett régiókhoz is, így az ENSZ-el történt együttműködés következménye egy terv, amelyben szerepel a Global School Network létrehozása, és amely célja, hogy a világ különböző részein működő iskolalahálózatok között szorosabb együttműködés jöjjön létre.
Végül elmondhatjuk, az EUN célja, nemcsak hogy a tanároknak segítsen Európa megismerésében, és a közös információcserében, hanem hogy a világ többi részével való kapcsolódási pontokat is segítsen megtalálni, illetve megteremteni.