Ismerkedés a KórházSuli programmal
2016/04/18 08:00
1947 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A KórházSuli egy olyan önkéntes program, amelynek az a célja, hogy tartós kórházi ápolásra szoruló iskoláskorú gyerekek számára személyre szabott, interaktív tananyagot készítsünk, és ezt a kórházban fekvő diákokhoz eljuttassuk.

korhazsuli

Mi a KórházSuli?

A KórházSuli egy olyan önkéntes program, amelynek az a célja, hogy tartós kórházi ápolásra szoruló iskoláskorú gyerekek számára személyre szabott, interaktív tananyagot készítsünk, és ezt a kórházban fekvő diákokhoz eljuttassuk. A rendszerben középiskolás diákcsapatok fejlesztik a tananyagokat mentortanárok segítségével és felügyeletével. A fejlesztések az e-Studygroup nevű informatikai keretrendszerben készülnek. Az alábbiakban található a program részletes leírása, hogy mindenki, aki a programhoz csatlakozni szeretne, pontosan tudja, hogy mire vállalkozik.

Mi az a kórházpedagógia, és hol van ebben a rendszerben a KórházSuli helye?

Aki megbetegszik, az nem tud iskolába menni – hogyan tovább a tanulással?

Kórházpedagógiai ellátás – Kórházsuli program

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. CXC. tv. két dolgot fogalmaz meg a betegség alatti tanulás jogáról:

4.§ köznevelési feladat „a gyermekgyógyüdülőkben, egészségügyi intézményekben, rehabilitációs tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek tankötelezettségéhez szükséges oktatás.” – nincs rendelkezés az ellátórendszerről, a hatáskörről, a feltételekről.

27.§. „a súlyos betegség miatt magántanulóként tanulmányokat folytatók egyéni foglalkozás keretében történő felkészítésére az iskolának tanulóként az osztályos heti időkeretén felül átlag heti tíz óra áll rendelkezésre. Az időkeret az egyes hetek és tanulók között átcsoportosítható. „

A legtöbb ember fejében először a következő kérdés fogalmazódik meg: hány gyereket érint ez évente Magyarországon? Pontos válasz nincs. Amit tudunk:

  • az ország több mint 20 városában van gyermekgyógyászati ellátás – ennek kevesebb, mint a felében dolgoznak kórházpedagógusok,
  • az országban kb. 50 kórházpedagógus dolgozik – a fele Budapesten,
  • Budapesten évente átlagosan 1500 tanuló kap kórházpedagógiai ellátást, ehhez adódnak hozzá a vidéki kórházakban gyógyuló ellátott és az ellátatlan gyerekek – tehát évente több- ezer gyerek érintett.

A magyarországi kórházpedagógiai rendszer megoldásra váló feladatai:

  • országos lefedettség, ezzel az esélyegyenlőség megteremtése,
  • érvényszerzés az otthoni lábadozás alatt is a betegség alatti tanuláshoz való jognak,
  • egységes rendszer kidolgozása az ország gyermekeket ellátó kórházaiban,
  • speciális képzés, továbbképzés a kórházpedagógusok számára,
  • magyar nyelvű kórházpedagógiai szakirodalom elkészítése.

A fenti tényekből jól látszik a KórházSuli program létjogosultsága, amely segítségével ugyan nem oldódnak meg a gondok, de a meglévő rendszer kiegészítéseként – például otthoni lábadozás alatti tanulás – nagyon jól alkalmazható.

Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) lehetősége a KórházSuli Program részeként

A törvény kimondja, hogy 2016. január 1-től az érettségi vizsga letételének szükséges előfeltétele az, hogy a diákok végezzenek 50 órányi önkéntes munkát az alábbi területek bármelyikén, lehetőleg minél többfélén:

  1. egészségügyi
  2. szociális és jótékonysági
  3. oktatási
  4. kulturális és közösségi
  5. környezet- és természetvédelmi
  6. polgári- és katasztrófavédelmi
  7. közös sport és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, idős emberekkel

A KórházSuli Program az 1.,2. és 3. pontnak is eleget tesz. Ennek megfelelően elszámolható iskolai közösségi szolgálatként a tananyagfejlesztő diákok munkája.

A programban résztvevő középiskolás diákok beteg gyerektársaikat segítik a tanulásban azzal, hogy személyre szabott tananyagot fejlesztenek a számukra. Minden fejlesztő diákcsapathoz tartozik egy mentortanár, aki felügyeli a gyerekek munkáját és van rálátása arra, hogy ki mennyit dolgozott egy-egy leckével. Miután elkészült a tananyag és a mentortanár is lektorálta a diákok munkáját, az elvégzett órákat az iskolai közösségi szolgálat dokumentálásának szabályai szerint el lehet számolni és bevezetni a gyerekek IKSZ-es naplójába. Az elvégzett és beírt órákat az iskola igazgatója, az osztályfőnök vagy az iskolai közösségi szolgálatért felelős koordinátor írhatja alá.

Kevés az olyan önkéntes munka, melynek elvégzése során a gyerekek miközben adnak és jót tesznek, rengeteget tanulnak is egyben. Elismerésünket a diákok felé kimutathatjuk azzal is, hogy dokumentáljuk az önkéntes munkájukat, ezzel is motiválva őket.

A folyamatról – avagy mi is történik pontosan a KórházSuli-ban az alábbiakban olvashat bővebben és csatlakozhat a programhoz: korhazsuli.hu

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten