A rendezvényen tíz általános iskola mutatta be jó gyakorlatait:
- Budapesti Városvédő Egyesület (Budapest)
- Waldorf Általános Iskolák (Budapest)
- Deák Diák Általános Iskola (Budapest)
- ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Budapest)
- Teleki-Wattay Művészeti Iskola (Pomáz)
- Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Budapest)
- Arany János Általános Iskola (Kosd)
- Piliscsabai Palánta Általános Iskola (Pilisvörösvár)
- Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Zeneművészeti és Táncművészeti Intézmény (Gyömrő)
- Tüskevár Általános Iskola, Szakiskola, Szakközépiskola és Gimnázium (Budapest)
A Budapesti Városvédő Egyesület a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés szellemében dolgozta ki jó gyakorlatait. A gyerekek játékos formában, állatfigurák segítségével ismerkedhetnek a szelektív hulladékgyűjtéssel. A kifejlesztett feladatok által fejlődnek a gyerekek szociális készségei, társas magatartásuk, kreativitásuk és szókincsük is bővül.
A Waldorf Pedagógiai Intézet nemcsak óvodáknak, hanem iskoláknak is szolgált jó példákkal. Támogató tevékenységeik a mozgás és a kézügyesség alakulását segítik, fejlesztik a gyerekek gondolkodását, emlékező és térbeli tájékozódó képességét. Az írást lassabban, de alaposabban tanítják a Waldorf iskolákban, hiszen képektől jutnak el a betűkig, amely biztosabb tudást nyújt, miközben örömmel tanul a gyermek. A számolás, mozgás, ritmus névre hallgató jó gyakorlat játékosan kapcsol össze különböző tevékenységeket, segítségével a matematika is vidámabban tanulható. A hagyományos iskolák az epochális oktatás gyakorlatát is átvehetik a Waldorf intézményektől. Ez a fajta tanítás a kulcskompetenciák fejlesztését segíti, önálló gondolkodásra és cselekvésre ösztönzi a gyerekeket, s igazodnak a diákok életkori sajátosságaihoz, egyedi igényeihez is. A szülőkkel való munka az együttműködéshez ad ötleteket, eszközöket.
A Deák Diák Általános Iskolában mindenki megmutathatja azt, amiben ő jó. Itt fontosnak tartják, hogy mindenkinek legyen valamilyen sikerélménye a tanulási környezetben. Céljuk, hogy az elveszett tanulási motiváció visszatérjen és meg is maradjon. A mestermunka módszere olvasóvá neveli a gyerekeket, önálló tanulásra motivál, segítségével a kisdiákok könnyebben beosztják idejüket, s az informatikai környezetet is elkezdik használni a tanulás során. A project alapú tanulásszervezés lényege, hogy a gyerekek megosszák egymással a feladatokat, képesek legyenek csoportmunkára, s hogy felelőssé váljanak saját teljesítményükért. A természetismereti tárgyak köré tervezett tevékenységek által valóságközeli tanulási helyzetekkel ismerkedhetnek meg a nebulók. Motivációt jelent a laptoppal támogatott óra is. Az IKT segítségével élvezetesebbek a tanórák, a gyerekek örömmel dolgoznak önállóan, tanulói laptopon.
Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium gyakorlatai a tevékenységközpontú pedagógiára és az IKT eszközökre épülnek. Műhelymunkáik során megtanítják a tanároknak az IKT eszközök hatékony alkalmazását. Ezen kívül a hospitálás és az óralátogatás jó gyakorlatai is elsajátíthatók az intézménytől.
A Teleki-Wattay Művészeti Iskola főként a művészeti, esztétikai kompetenciákat fejleszti. Az óvodásoknál és iskolásoknál egyaránt hatékony aranykulcs gyakorlat egy Grimm mesén és Papp Lajos magyar zeneszerző zongoraművein keresztül neveli zeneszeretővé, zenehallgatóvá, befogadóvá és értővé a gyerekeket. Az intézménytől reneszánsz táncok is megtanulhatók, az összművészeti kép névre hallgató jó példa során zenék hangulatát rajzolják le a gyerekek.
A Prizma Általános Iskola és Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény az integrált nevelést támogatja, ezért együttnevelési módszereket, mintákat kínálnak. Ebben az intézményben felmérik a gyerekek képességeit, hiányosságait, egyénre szabott oktatást kapnak, és biztosítják a tanulók fejlődésének nyomon követését. Kompetenciafejlesztő játékokat is alkalmaznak, valamint logopédiai szűrési eljárásra is van lehetőség.
Az Arany János Általános Iskola az ellenőrizhető tudás és a közösségépítés érdekében fejlesztette ki mintaszerű gyakorlatait: különböző alkotó-, kézműves tevékenységeket, vetélkedőket, ünnepekkel kapcsolatos programokat, produkciókat, valamint a telekunyhót, amely digitális könyvtárat, e-tanulási modelleket, internetet biztosít a gyerekek számára. Az öndifferenciáló tanulásfejlesztés eszközei az egymástól tanulást segítik páros- és csoportmunkákban.
A Piliscsabai Palánta Általános Iskola IKT eszközöket illeszt a tanórákba és olyan linkgyűjteményt kínál, melynek segítségével előre megtervezhető az óra, az ismeretszerzés, így a gyerekek akár otthonról is készülhetnek. Az IKT eszközök nagy motivációs erővel bírnak, hidat teremtenek az iskolai és az otthoni tevékenységek között. Gyorsabbá teszik a keresést és egyszerűbbé, tervezhetőbbé teszik a pedagógusok munkáját.
A Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Zeneművészeti és Táncművészeti Intézmény az óvoda-iskola átmenet problémáját igyekszik kezelni jó példáival. Nem írni és olvasni tanít, hanem az ezekhez szükséges képességeket, készségeket fejlesztik. Felmérik a gyerekek képességeit, fejlesztési tervet állítanak össze, s kiszűrik a hiányosságokat. A tantárgyakat fejlesztő hatású játékokkal kapcsolják össze, melyeket kis csoportokban játszanak a gyerekek.
A Tüskevár Általános Iskola, Szakiskola, Szakközépiskola és Gimnázium zömében sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozik. Fejlesztésükre relaxációt használnak. A figyelemzavarok kezelésére kiváló módszert örömmel adják tovább más intézményeknek is.
- További jó gyakorlatokról, azok részleteiről, átadásának és átvételének lehetőségeiről a Szolgáltatói kosár honlapján lehet tájékozódni.
- Tovább az óvodák jó gyakorlataihoz
- Tovább a középiskolák jó gyakorlataihoz