Kérdezési technikák az osztályteremben
2016/08/12 08:00
4050 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Cikksorozatot indítottunk az osztálytermi kérdezésről. A megfelelő kérdezéstechnika fejleszti a magasabb rendű gondolkodási készségeket és segít a tananyag mélyebb megértésében is. Most összeszedtünk néhány tippet, amelyekkel tökéletesíthető a technika.

kerdezes-osztaly

Türelem

Tudatos várakozás, amíg a tanulók végiggondolják a választ (akár 15-30 másodpercig).

Teljes mozgósítás

Jelentkező és nem jelentkező tanulók felszólítása tervezett arányban

Nincs jelentkezés

A tanár választja ki a válaszadót a gondolkodási idő után, nincs jelentkezés.

Hívj fel egy barátot

A tanuló megnevezhet egy másik tanulót, aki javasol egy választ. Ezután a kérdezett tanulónak választ kell adnia.

Kosárlabda kérdezés

A tanár körbe mozgatja az ötleteket és válaszokat az osztályban. Mindig egy következő tanulót szólít fel, az előző tanuló véleményét beleépítve a kérdésbe.

Forró szék

Egy tanuló elfoglalja a forró széket, ahol több, a tanártól és a tanulóktól jövő kérdésre is válaszolnia kell.

A szakértő kabátja

Az egyik tanuló visel egy sálat/szalagot/kalapot, és megválaszolja az osztály kérdéseit.

Páros munka

Két tanuló közös álláspontra jut a válasszal kapcsolatban.

Belehallgatás

A specifikus kérdéseket a csoportos megbeszélések alatt tesszük fel, nem a plénum előtt.

5 kérdés

Ki, Mit, Hol, Mikor, Miért kérdésekre gyűjtenek a tanulók választ.

Nehezítés

Előre megírt kérdések feltétele, amelyek a Bloom taxonómia különböző szintjeit érintik. Kérdéseket az egyszerűbbtől az összetettebb gondolkodási készségeket megkívánók felé haladva tesszük fel.

Alapkérdés

Az alapkérdést az óra elején tesszük fel. Az alapkérdés annyira nyitott, amennyire csak lehet; gyakran etikai vetülete van. A tanulók csak az óra végén tudják megválaszolni minden addig gyűjtött ismeret birtokában.

Fókuszkérdés

Fókuszkérdések az alapkérdés megválaszolását segítik elő azáltal, hogy végigvezetik a tanulókat a gondolkodás lépésein.

Terjedelmes kérdés

A válasz nem lehet rövidebb, mint pl. 15 szó, vagy nem tartalmazhat bizonyos kifejezést. A válasznak teljes mondatot kell alkotnia.

Rövid kérdés

A kérdésre igen/nem válasz adható és tárgyi tudást ellenőriz. A kérdések gyorsan érkeznek.

Részleges válasz

Komplex, egész osztályt megmozgató kérdés esetén szándékosan olyan tanuló felszólítása, aki részleges választ ad és ezáltal a teljes csoport mozgósítása.

Kulcskérdések megfogalmazása

A tanár arra bátorítja a tanulókat, hogy fogalmazzák meg saját kulcskérdéseiket.

Ha érdekel a kérdezéstechnika, olvasd el a cikksorozatunk többi cikkét:

Forrás

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten