Türelem | Tudatos várakozás, amíg a tanulók végiggondolják a választ (akár 15-30 másodpercig). |
Teljes mozgósítás | Jelentkező és nem jelentkező tanulók felszólítása tervezett arányban |
Nincs jelentkezés | A tanár választja ki a válaszadót a gondolkodási idő után, nincs jelentkezés. |
Hívj fel egy barátot | A tanuló megnevezhet egy másik tanulót, aki javasol egy választ. Ezután a kérdezett tanulónak választ kell adnia. |
Kosárlabda kérdezés | A tanár körbe mozgatja az ötleteket és válaszokat az osztályban. Mindig egy következő tanulót szólít fel, az előző tanuló véleményét beleépítve a kérdésbe. |
Forró szék | Egy tanuló elfoglalja a forró széket, ahol több, a tanártól és a tanulóktól jövő kérdésre is válaszolnia kell. |
A szakértő kabátja | Az egyik tanuló visel egy sálat/szalagot/kalapot, és megválaszolja az osztály kérdéseit. |
Páros munka | Két tanuló közös álláspontra jut a válasszal kapcsolatban. |
Belehallgatás | A specifikus kérdéseket a csoportos megbeszélések alatt tesszük fel, nem a plénum előtt. |
5 kérdés | Ki, Mit, Hol, Mikor, Miért kérdésekre gyűjtenek a tanulók választ. |
Nehezítés | Előre megírt kérdések feltétele, amelyek a Bloom taxonómia különböző szintjeit érintik. Kérdéseket az egyszerűbbtől az összetettebb gondolkodási készségeket megkívánók felé haladva tesszük fel. |
Alapkérdés | Az alapkérdést az óra elején tesszük fel. Az alapkérdés annyira nyitott, amennyire csak lehet; gyakran etikai vetülete van. A tanulók csak az óra végén tudják megválaszolni minden addig gyűjtött ismeret birtokában. |
Fókuszkérdés | Fókuszkérdések az alapkérdés megválaszolását segítik elő azáltal, hogy végigvezetik a tanulókat a gondolkodás lépésein. |
Terjedelmes kérdés | A válasz nem lehet rövidebb, mint pl. 15 szó, vagy nem tartalmazhat bizonyos kifejezést. A válasznak teljes mondatot kell alkotnia. |
Rövid kérdés | A kérdésre igen/nem válasz adható és tárgyi tudást ellenőriz. A kérdések gyorsan érkeznek. |
Részleges válasz | Komplex, egész osztályt megmozgató kérdés esetén szándékosan olyan tanuló felszólítása, aki részleges választ ad és ezáltal a teljes csoport mozgósítása. |
Kulcskérdések megfogalmazása | A tanár arra bátorítja a tanulókat, hogy fogalmazzák meg saját kulcskérdéseiket. |
Ha érdekel a kérdezéstechnika, olvasd el a cikksorozatunk többi cikkét: