Az ENABLE egy iskolákban alkalmazható program, amelynek célja az online és offline jelentkező bántalmazás és agresszív megnyilvánulások csökkentése a 11-14 éves fiatalok körében. A programot és annak eszközeit egy nemzetközi, European Schoolnet által koordinált projekt során dolgozták ki 2015-2016-ban. Az Oktatási Hivatal most az eszközök és a módszertan adaptációját és kismintás kipróbálását végzi, hogy a későbbiek során akár minden olyan iskolába eljuthasson a program, amelyik ezt szeretné.
Mi a bullying?
Bullyingnak azt a szándékos, ismétlődő viselkedést nevezzük, amelynek célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat/kárt okozzon egy nem provokáló, magát megvédeni nem tudó diáknak. A bullying gyakran egyfajta erőfitogtatás, amellyel a bántalmazó hatalmi helyzetbe akar kerülni vagy a meglévő hatalmi helyzetét akarja demonstrálni, illetve elismerést akar kikényszeríteni. A bántalmazás a fiatalok körében online és offline egyaránt jelentkezhet, és sajnos gyakori jelenség, így időről időre hazánkban is sajtónyilvánosságot kap.
A kommunikációs eszközök fejlődésével az iskolaudvarokról az online felületekre is áttevődtek az iskolai konfliktusok. Az online és a „hagyományos”, offline bántalmazás között vannak különbségek, ám gyakori, hogy szereplői ugyanannak az iskolai kortárs közösségnek a tagjai. Ez azt is jelenti, hogy az iskolapszichológus, a tanárok és a tanulók tehetnek együtt mind az online, mind az offline megnyilvánuló bullying csökkentéséért, és kialakulhat egy jobb iskolai légkör.
Hogyan zajlik a kipróbálás?
A 2017/2018-as tanév során iskolánként általában két osztályban tartanak foglalkozásokat, és további osztályok töltik be a beavatkozás nélküli kontrollcsoport szerepét. A foglalkozások megtartására iskolapszichológusokat és gyakorló pedagógusokat, sok esetben osztályfőnököket készítenek fel.
A megvalósítás során az iskolák két fő lehetőség közül választhatnak.
- Az egyik lehetőség az ún. SEL (Social Emotional Learning, szociális és érzelmi tanulás) modul, amelyben a foglalkozások a saját és mások érzelmeinek felismerésére, megértésére helyezik a hangsúlyt.
- A másik lehetőség az anti-bullying modul, amelyben az osztálytermi foglalkozások kifejezetten a bántalmazás jelenségéről szólnak.
Az intézmények a felkészítő képzés során kapnak segítséget a számukra megfelelő foglalkozássorozat kiválasztásában.
A tapasztalatokról személyesen is beszámolnak a megvalósítók, illetve kérdőívek is segítik az adatgyűjtést. A tapasztalatok alapján fogják elnyerni végleges formájukat a program eszközei. Remélhetőleg 2018 nyarán kerülhet sor a képzők képzésére, ami után nagyobb számú iskolát lehet majd felkészíteni és bevonni a programba.
További információ az ENABLE honlapon és a Sulineten.