Legyél te is Cosmo lány! - módszertani javaslatok
2004/05/21 14:46
1123 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A női magazinok témája nagyszerűen alkalmazható arra, hogy rámutassunk néhány, a médiajelenségek mögött húzódó fontos társadalmi és gazdasági tényezőre. Sőt, a középiskolai tanórán alapozhatunk arra, hogy a diákok tudásanyagában látensen jelen vannak ezek az összefüggések. Érdemes kipróbálni, hogy pusztán kérdések feltevésével rávezetjük őket mindennapos megfigyeléseik tudatosítására, a mögöttes okok és a látható végeredmény összekapcsolására.

Az alábbiakban olyan otthon elvégezhető feladatokhoz adunk ötleteket, melyek saját kutatásra adnak lehetőséget. A feladatokat érdemes egy bevezető óra után kiadni, így a diákok már tudatosabban, értőbb szemmel vizsgálhatják a magazinokat. A mini kutatásokhoz elengedhetetlen, hogy legalább 5-6 lapszám legyen a csoportok birtokában.
1. Az egyik csoport a magazinok alapján állítsa össze a Cosmo vagy a JOY lány "személyleírását", és illusztrálják idézetekkel. Figyeljék meg, ellentmondásos-e ez a virtuális példakép, ha igen, próbáljanak magyarázatot találni ezekre az ellentmondásokra. Milyen gazdasági tényezők állhatnak a Cosmo lány és személyének ellentmondásai mögött?
2. A másik csoport foglalja össze a női magazinok "hitvallását" a párkapcsolatra vonatkozóan. Gyűjtsenek idézeteket, esetleg alkossanak szlogeneket, melyek kifejezik azt. (Itt is figyeljenek az ellentmondásokra.) Vizsgálják meg, milyen kontextusban beszélnek a magazinok a családról, a gyermekvállalásról.
3. A harmadik csoport térképezze fel a szépségmítosz jelenlétét a magazinokban. A birtokukban lévő lapok alapján adják meg a hirdetések átlagos arányát egy számon belül. Keressenek példákat arra, ahogyan a reklám burkoltan jelenik meg egy cikken belül. Írják le a magazinban megjelenő szépségideált. A cikkek, fotók, hirdetések alapján milyen arányban foglalkoznak a magazinban a szépséggel, a külsővel?
4. A negyedik csoport elemezze a közreadott olvasói leveleket. Milyen típusú levelek fordulnak elő a leggyakrabban? Milyen mértékben adnak teret a lapot ért negatív kritikának? Külön vizsgálják meg a "hónap levelét" - milyen tartalmú leveleket emelnek ki és jutalmaznak? Az olvasói levelek elemzése után mi a benyomásuk a magazinok olvasóiról, milyen szerepet tölt be a lap az életükben? Valódinak tartják-e a leveleket?
A csoportok végül a tanórán prezentálják kutatási eredményeiket az osztály előtt, a felmerült kérdésekre közösen kereshetünk társadalmi-gazdasági magyarázatokat.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten