A European Schoolnet 2012-ben hozott létre egy inspiráló tanulási teret, melyet Future Classroom Lab-nek nevezett. Ez az osztályterem jó példaként szolgált, mintájára Európa szerte jöttek létre Future Classroom Lab-ek, azaz Jövő Osztálytermek. A tantermek mindegyike ugyanazt célt tűzte ki, hogy ösztönözze látogatóit arra, hogy újragondolják a pedagógia és a technológia szerepét továbbá a tervezés folyamatát az osztályteremben.
Hogy néz ki a brüsszeli Future Classroom Lab?
A Jövő Osztályterme hat tanulási teret foglal magába, melyek segítségével a látogatók megvizsgálhatják a 21. századi tanulás elemeit, a tanári és tanulói szerepeket s a növekvő és egyre nagyobb szerepet kapó technikai megoldásokat valamint ezek hatását a viselkedésre.
A Jövő Osztályterme hat tanulói térből áll:
- Present (Prezentálj!)
- Investigate (Vizsgálódj!)
- Create (Alkoss!)
- Exchange (Cserélj tapasztalatot!)
- Develop (Fejlődj!)
- Interact (Kapcsolódj!)
A hat különböző tér más és más tevékenységeket helyez középpontba – erre utal a zónák eltérő elnevezése is – melyeket különböző eszközök támogatnak.
1. Present (Prezentálj!)
A 21. századi diákoknak már egyre több eszközt kell ismerniük, hiszen a bemutatók készítése, a tudás átadása és az ötletek megosztása egyre színesebb és interaktívabb eszközökön keresztül történik.
A tér szerepe, hogy a tanulók:
- elsajátítsák, hogyan kommunikálhatnak és oszthatnak meg ötleteket egymással IKT eszközök segítségével,
- megtanuljanak kommunikálni a közönséggel, akik folyamatos visszajelzéseket nyújthatnak számukra,
- fejlesszék a társértékeléshez kapcsolódó készségeiket,
- megismerjék a tudásmegosztás minél több módját (eszközeit),
- megtanulják a közönség igényeihez alkalmazkodva kiválasztani a megfelelő eszközöket,
- megismerjék az érzést, hogy mit jelent kiállni és prezentálni egy nagyobb közönség előtt.
Felszereltség: HD projektor; mozgatható bútorok, válaszadói – visszajelző rendszer.
2. Investigate (Vizsgálódj!)
A Jövő Osztálytermében a tanulók megkapják a lehetőséget arra, hogy ne pusztán passzív figyelői, hanem aktív résztvevői legyenek a folyamatoknak. Ebben a zónában a tanárok kipróbálhatják a kutatás alapú oktatásban és a projektpedagógiában rejlő lehetőségeket, és ösztönözhetik tanulóikat arra, hogy a kritikai készségük fejlődjön.
A rugalmas, könnyen átrendezhető tér alkalmas arra, hogy pillanatok alatt csoportokat vagy párokat lehessen kialakítani vagy akár önálló munkavégzést támogató környezetet létrehozni.
A tér segít a tanulóknak abban, hogy:
- fejlődjön kritikai gondolkodásuk és problémamegoldó képességük,
- aktív kutatókká váljanak a tanulás során,
- tantárgyakat átívelő projektekben vehessenek részt,
- a felfedezés örömét átélve tanuljanak,
- a tudományt és tanulást a mindennapi élethez kössék.
Eszközök: adatgyűjtők, robotok, mikroszkópok, online vizsgálati eszközök, 3D-s modellek.
3. Create (Alkoss!)
Az oszályterem Create zónájában a diákok lehetőséget kapnak arra, hogy saját alkotásokat hozzanak létre: megtervezzék, majd kivitelezzék a terveiket.
Ebben a zónában a tanulók:
- az alkotás útján tanulnak, használhatják a fantáziájukat, újat alkothatnak,
- fejlett technológiát alkalmaznak,
- fejleszthetik ’soft skill’-jeiket (személyes, interperszonális készségeiket úgy mint felősségvállalás, vezetői készségek)
- önállóságot kapnak, saját maguk felelnek a munkájukért,
- a mindennapi élethez kapcsolódó, akár mindenki számára hasznos produktumokat hozhatnak létre.
Hasznos eszközök: bluebox technika; HD és digitális kamera; videószerkesztő szoftver; hangfelvevő készülék; podcastok, animációk és és streaming létrehozására alkalmas eszközök.
A brüsszeli osztályterem mindezek mellett tartalmaz 3D-s nyomtatót és 3D-s szkennert is.
4. Exchange (Cserélj tapasztalatot!)
A Jövő Osztályterme zónáiban nagy hangsúlyt fektettek a tervezők a tudásmegosztás fontosságára, arra, hogy a tanulók kollaboratívan tudjanak együtt dolgozni. Az együttműködés minőségét pedig a saját és közös felelősségvállalás továbbá a csoporton belüli döntések meghozatala határozza meg.
Az IKT eszközök segítenek abban, hogy egy minőségi kommunikáció és együttműködés alakuljon ki a diákok között, amelynek nem szab határt a tér. Vagyis a kommunikáció nem pusztán szemtől szemben vagy egy időben valósulhat meg, hanem virtuálisan, online térben, esetleg aszinkron módon.
A zóna a következőkre fókuszál:
- társas értékelés: a hatékony kommunikáció és a közös munka az egyik legfontosabb készség, amelyet a tanulók elsajátíthatnak; ezt kiterjesztve az iskolában pl. ha az idősebbek segítenek a fiatalabbaknak a diákok szociális készségeit is fejleszti.
- a csapatmunka: segít a gyerekeknek felismerni a közöttük lévő különbségeket.
- tanulás játszva: a digitális játékok és szimulációk még inkább bevonják a gyerekeket a tanulás folyamatába.
- online együttműködés, mely kiterjedhet az iskola utáni tevékenységekre, amely már nem áll tanári felügyelet alatt.
- ötletek gyűjtése: az ötletbörze egy remek lehetőség arra, hogy a tanulók használják a fantáziájukat és kreativitásukat.
Hasznos eszközök: interaktív táblák, kollaboratív tábla projektorral, gondolattérkép készítő szoftver, ötletbörzéhez kapcsolódó fal/tábla.
Az Exchange zóna a fent említett eszközökön kívül egy 360 fokos videófelvevőt is tartalmaz, melynek segítségével a tanárok felvétel készíthetnek az órájukról, majd ezt egy biztonságos online felületre feltöltve visszanézhetik és elemezhetik.
5. Develop (Fejlődj!)
Ez a zóna az informális tanulásnak és az önreflexiónak ad teret. A tanulók az iskolai munkát az otthonukban is folytatják, ahol jóval oldottabb légkörben dolgozhatnak. A tér segít abban, hogy ne a szokásos iskolai keretek között, hanem egy könnyedebb légkörben tanulhassanak a diákok, ezáltal fejlődjenek az önreflexió és metakogníció terén.
A tér szerepe, hogy a tanulók:
- otthonosabban érezzék magukat, és el tudjanak lazulni tanulás közben;
- motiváltabbak legyenek, és jobban ki tudják fejezni önmagukat pl. saját maguk határozzák meg a kutatási területüket;
- használhassák saját eszközeiket pl. számítógép, tablet, online források;
- elfogadják és megértsék az informális tanulás szerepét (tanulói naplók vezetése, portfóliók készítése);
- egy ’rejtett osztályteremben’ jól strukturáltan és önállóan tanulhassanak;
- játékok segítségével fejlődjenek a szünetekben vagy iskola után.
Hasznos eszközök, berendezések: informális bútorok, tanulói sarkok, hordozható eszközök, fejhallgatók, könyvek és e-könyv olvasók, játékok (analóg és digitális egyaránt).
A programozható katica kis kortól támogatja a kódolás módszertanának megismerését.
6. Interact (Kapcsolódj!)
Ez a zóna nem ugyanabban a térben helyezkedik el, külön van a többitől, hiszen a funkciója is más. Ebben a teremben a tanár a technológiát arra használja, hogy növelje a gyerekek közötti interakciót, de a hagyományos keretek között, hiszen az egyik legnagyobb kihívás az, amikor egy hagyományos teremben (padsoros elrendezés) kell a diákok érdeklődését felkelteni és rávenni őket arra, hogy együttműködjenek egymással.
A teremben a tanulók bevihetik saját eszközeiket, okostelefonjaikat, továbbá interaktív táblát és interaktív tananyagot alkalmazhatnak.
Az eredeti elrendezés padsoros, amely a hagyományos tantermi elrendezést hivatott megjeleníteni.
Az Interact zóna szerepe, hogy:
- megmutassa, hogy hogyan lehet átszervezni a teret a ’régi eszközökből’, így pl. patkó alakba vagy kis csoportokba rendezni a padokat;
- kimozdítsa a tanulókat a szemlélődő nézőpontból az aktív részvétel irányába (az IKT eszközök segítségével támogathatják saját tanulásukat);
- interaktív kapcsolatot alakítson ki a tananyaggal: az interaktív tábla és a változatos média elemekkel ellátott anyagok színesebbé teszik az oktatást, a saját eszközöket pedig fel lehet használni mint válaszadó rendszereket.
- egy-az-egyhez technológiával támogassa az oktatást pl. netbookok, tabletek, okostelefonok segítségével, melyek segítenek a személyre szabott oktatás kialakításában és a tanulók bevonásában.
- az ellenőrzéstől eljuttassa a tanulókat a kommunikációig: mostanra már számos szoftver biztosít lehetőséget a kommunikációra, együttműködésre, amelyet az osztályteremben is lehet használni, így a diákok a saját eszközeiket használva tanulhatnak.
Hasznos eszközök: interaktív tábla; tanulói válaszadó rendszer; mobil digitális eszközök: laptop, tablet, okostelefon; digitális osztálytermi rendszerek; nyílt oktatási segédanyagok az interaktív táblákhoz.
A brüsszeli Jövő Osztályterme egy jól felszerelt, könnyen átalakítható oktatási tér, ahol a tanárok és tanulók modern eszközöket próbálhatnak ki, és megismerhetik a legújabb oktatási trendeket. Megtapasztalhatják, milyen az, amikor a tér nem korlátoz, hanem támogat, és amikor a kreativitásnak semmi nem szab határt csak a képzelet.
Tóth Boglárka