Mit nevezünk kompetencia alapú képzésnek?
Kompetencia alapú képzésen az ismereteken alapuló, de a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazni képes tudást középpontba helyező oktatást értjük. Ez a tudás alapozza meg az egész életen át tartó tanulást, ez teszi képessé az egyént életcéljai megvalósítására, a változó körülményekhez való alkalmazkodásra.
Újszerű taneszközök
A kompetencia alapú oktatás bevezetéséhez, megvalósításához újszerű taneszközökre van szükség. Ezek a kompetencia alapú programcsomagok, melyek bevezetésével a készség -és képességfejlesztés kerülhet a magyar közoktatás középpontjába. A tanítási programok hosszú távon is mozgósítható, alkalmazásképes tudásra felkészítő taneszközök.
A fejlesztés kulcsfogalmai
Kreativitás/alkotókészség; differenciáltság; együttműködés; empátia; esélyegyenlőség; felelősségvállalás; kommunikáció; konfliktuskezelés; közösségi részvétel; kritikai gondolkodás; önállóság; önreflexió; problémamegoldás; társadalmi szolidaritás.
A háttér
Az utóbbi évek nemzetközi összehasonlításra alkalmat adó mérései, kutatásai azt jelzik, hogy az elsajátított tudás (ismeret) alkalmazásában a magyar gyerekek teljesítménye több területen is (szövegértés-szövegalkotás, matematika, életpálya-építés) elmarad a kívánatostól. Az évtizedek óta használatos pedagógiai, módszertani eszköztár a hatékonyság szempontjából egyre kevésbé igazolható. Az élethosszig tartó tanulás képességének és a sikeres életpálya építésének kialakításához nélkülözhetetlen a tudás újraértelmezése, és a "jó tanuló" hagyományos jellemzőitől eltérő vagy azokat kiegészítő más személyiségjegyek kialakítása, erősítése.
A kompetencia alapú tananyagok újdonsága…
- teljességre törekvő szemléletmód, komplexitás
- az ismeretszerzés és a képességfejlesztés arányának megváltoztatása,
- széles körű tudás birtoklása,
- a meglévő és az új ismeretekre való tudatos reflektálás,
- tanulási-tanítási stratégiák sokféleségének biztosítása,
- az együttműködés előtérbe kerülése
- hatékony felkészítés a felnőtt szerepekre, az élethosszig tartó tanulásra, az önálló és csoportos kreatív gondolkodásra és cselekvésre.
Mi gátolhatja a kompetencia alapú oktatás megvalósulását?
- Ha a pedagógusok, fenntartók, diákok és szülők idegenkednek a változástól.
- Ha a résztvevők nem motiváltak új módszerek megtanulására és alkalmazására.
- Ha a résztvevők nem együttműködőek.
- Ha a bevezetése nem fokozatosan, folyamatosan történik.
- Ha a résztvevők türelmetlenek, mert gyors és látványos eredményeket várnak el.
Milyen változások várhatók?
Változik a gyerekek…
- tapasztalata, élményvilága, időbeosztása, terhelése, táskájának tartalma, egymás közötti kapcsolata, önértékelése és önbecsülése, külső és belső motiváltsága.
Változik az óvodák és iskolák…
- légköre, hangulata, kapcsolata a szülőkkel és az intézményt körülvevő tágabb közösségekkel, valamint munkájukat segítő szakemberekkel.
Változik a pedagógusok…
- szemlélete, külső és belső motiváltsága, rugalmassága, módszertani kultúrája.