Az alkalmazással kisfilmeket, történeteket készíthetünk fényképeinkből. Egyre több tanítványunknak van digitális fényképezőgépe, ha megtanítjuk a használatát, akkor képeikből egész fotónovellákat tudnak összeállítani. Például a nyelvtanárok számára is igen jó eszköz lehet, ha a kiadott képsorhoz szöveget találtatnak ki, és a diákoknak szinkronizálniuk kell az általuk elkészített történetet.
A program használata
A program szinte vezeti a kezünket, hibázni gyakorlatilag lehetetlen. Emiatt ajánlható a program egész kis gyerekeknek is. Indítás után a következők közül választhatunk: készíthetünk új projektet, vagy szerkeszthetjük régebbi történetünket is. Ha új bemutatót kezdtünk, akkor ki kell választanunk a képeket, amelyeket egy időszalagra helyezünk el. Itt a már jól megszokott fogd és vidd módszerrel odébb tudjuk vonszolni őket, így át tudjuk rendezni a sorrendjüket. A program az álló képeknél fekete keretet tesz a fekvő tájolású képernyő miatt, ezt azonban szoftveresen végzett képkivágással módosíthatjuk. Javíthatjuk a színek szintjét, kiszűrhetjük a vörös szem-effektust is. E formázásokat a nagyobb programokhoz hasonlóan végezhetjük el. Például az alábbi, havas tájról készült képnél is nagyon hasznos ez a lehetőség.
Ha kiválasztottuk és a kívánt módon átalakítottuk a képeinket, továbbhaladhatunk, és adhatunk címet a történetnek, amit a szoftver az első képkockán helyez el, illetve minden képen elhelyezhetünk feliratot, ha úgy szeretnénk. A képtörténetünkhöz hozzámondhatunk szöveget, szerkeszthetjük az áttűnéseket az egyes képek között. Ez hasonlóan zajlik ahhoz, ahogy azt a PowerPoint diakockái között megszokhattuk. Az áttűnéseknél választhatjuk az előnézet megtekintését is. A következő lépesnél háttérzenét adhatunk hozzá a készülő vetítéshez, kiválaszthatjuk, hogy melyik zeneszámot szeretnénk, és melyik képkockától kezdje el. Ha jogtisztán szeretnénk zenét felhasználni, akkor ajánlom mindenki figyelmébe a Zene létrehozása gombot. Itt megadhatjuk a műfajt, a stílust, a zenekarokat, a hangulatot is, mindezt összekötve a megfelelő tempóval, intenzitással. A program "híres" művekhez hasonló dallamot állít elő, ami egyedi is lesz, és jogdíjat sem kell fizetnünk a "művészeknek".
A kész művet előnézetben megtekinthetjük, és ha kell, visszalépve módosíthatjuk. Miután kész, eldönthetjük, mi legyen a történetünkkel. A mentés különböző formátumokban történhet aszerint, hogy hol szeretnénk bemutatni a fotóinkat. Én a wmv számítógépes formátumot ajánlom, de nagyon fontos, hogy a projektet is mentsük el (wp3 formátum), hogy később is tudjuk módosítani, a történet újraszerkesztése nélkül. Meglepő lehet, de előfordulhat, hogy jobb minőségben alig több helyet foglal el a kész mű, mint kisebb felbontásban és rosszabb minőségben. A szoftver használata nagyon könnyű, gyorsan sikerélményhez juthatnak ennek köszönhetően a diákjaink, és velük együtt mi is.
Módszertani ajánló
tantárgy | informatika |
témakör | képfeldolgozás, multimédia |
évfolyam/korosztály | 5-12. évfolyam |
módszer | Egy alkalmazás bemutatása után annak önálló, felfedező használata. Alkalmas 2-2 fős munkára is. 9. évfolyamtól telepítéssel indulhat az óra. |
idő | 45 perc |
célok | A tanulók ismerjék meg egy egyszerű program kezelését, az áttünéseket és effektusokat. |
tanulási helyzet | Osztálykiránduláson, iskolai eseményen készült képekből összeállítunk egy bemutatót. |
szükséges | fejhallgató a zenei rész szerkesztéséhez és a lejátszáshoz |
szerző | Bedő Andrea |
cím | http://www.sulinet.hu/tart/cikk/ae/0/25898/1 |