Pedagógia

Az ENABLE program pilot szakasza lezárult

Az ENABLE program pilot szakasza lezárult

Hazánkban az Oktatási Hivatal Sulinet osztálya koordinálja a nemzetközi ENABLE antibullying program hazai adaptációs munkáit. A pilot program hatékonyságának kvantitatív értékelése az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának segítségével jelenleg is zajlik, az eredmények folyamatosan publikálásra kerülnek.

6 éve
Milyen a jövő osztályterme?

Milyen a jövő osztályterme?

A jövő osztályterméről gondolkodva mindenkinek más és más jut az eszébe. Vannak, akik a technológiát vagy a digitális eszközöket helyezik középpontba, mások a különböző térbeli elrendezésekben látják a jövőt. Az is lehet, hogy a virtuális téré lesz a főszerep. Sok a kérdés, noha már léteznek konkrét elképzelések és ’minta tantermek’, ilyen például a brüsszeli Jövő Osztályterme.

6 éve
Jegyzetelj okosan! – a Cornell-módszer

Jegyzetelj okosan! – a Cornell-módszer

A jó jegyzet a tanulás alapja. A tanulmányaink során rengeteget jegyzetelünk, memorizálunk és természetesen felejtünk. Mindenkinek más a módszere, valaki színez, valaki keretez, és van olyan is, aki szóról szóra leír mindent. Természetesen ’tuti’ módszer nincs, de ha mégis szeretnél valami újat kipróbálni, akkor olvass tovább!

5 éve
A kategória cikkei
Érvelési hibák suliban

Érvelési hibák suliban

Iskolai érvelési szituációkban nem árt, ha olykor résen vagyunk.
10 éve
Védőnők az iskolában

Védőnők az iskolában

Az iskolai védőnőkről mindenki tudja, hogy vannak, néha kérnek egy-egy dolgot, teszik a dolgukat, de a tapasztalataikról, munkájukról keveset kérdezzük őket. Pedig hasznos lenne megismernünk őket, hisz fontos feladataik vannak. Szabó Ildikó 12 éve dolgozik védőnőként, jelenleg 3 általános és 1 középiskola tartozik hozzá. Készséggel mesélt munkájáról.
10 éve
Mennyi az annyi?

Mennyi az annyi?

Nagy megkönnyebbüléssel vesszük észre, ha úgy látjuk, hogy nevelésünk eredményes volt, vagyis gyermekünk jól tanul. Sokat is tanul, de eredménye így lesz, így viheti majd valamire.
10 éve
Gyermekvédelem az iskolában

Gyermekvédelem az iskolában

Természetes, hogy sok szülő aggódik, hogy minden rendben van-e csemetéjével az iskolában. Vajon tényleg jó kezekben, biztonságban van? Odafigyelnek-e rá, törődnek-e vele? Ám abba nem sokat gondolunk bele, hogy sokszor a pedagógus is felteszi magának a kérdést a gyerekkel kapcsolatosan az otthoni életét illetően.
10 éve
Szociális integráció az iskolákban

Szociális integráció az iskolákban

Amikor a szülő iskolát választ gyermeke számára, több pontot figyelembe véve mérlegel. Merthogy mérlegelhet, megvan hozzá a joga, szabad iskolaválasztás van, nem feltétlenül a körzetéhez tartozó iskolába íratja gyermekét. Az iskola legyen jól felszerelt, a pedagógusok legyenek a gyermekekkel jól bánóak, és egyáltalán nem utolsó sorban a szülő körülnéz, hogy milyen gyerekek is járnak a kiválasztott intézménybe. Ha az odajáró gyerekek jól öltözöttek, tiszták, szüleik jól szituáltak, minden rendben, jó helyen lesz a saját gyermekünk is. Ha viszont több, ránézésre is szociálisan hátrányosabb helyzetű gyerek jár a kiválasztott helyre, a szülő elgondolkodik, mérlegelni kezd, talán másik iskolát választ.
10 éve
Sajátos nevelési igényű gyerekek tanítása

Sajátos nevelési igényű gyerekek tanítása

A szülő várakozással teli izgalmakkal készül gyermeke világrajövetelére, elképzelik milyen lesz, néha talán azt is, hogy mennyire sikeres pályát fog befutni. Amikor azonban a világrajövetel után nem sokkal kiderül, hogy a gyermek sérült, embert próbáló hónapok, évek következnek. Ha a sokk után sikerül elfogadniuk a helyzetet, jöhet az utánajárás, hogy milyen pluszt kell nyújtaniuk gyermeküknek. Minden gyerek a saját, egyéni módján fejlődik. Néhányuk később éri el a fejlődés megfelelő szakaszát. Előfordul, hogy a késés a normál fejlődés változatán belül van, de a felzárkózáshoz segítségre van szüksége.
10 éve
Tanulási nehézségek segítése

Tanulási nehézségek segítése

Nem megy a matek a gyereknek. Vagy éppen a magyar. Hiába ül mellette órákat, hiába a szülői segítségnyújtási szándék, nem tudja megtanulni. Bizony, sok szülő számára ismerős a szituáció, és sajnos gyakran vagyunk tanácstalanok is. Megpróbálunk egy kis segítséget adni.
10 éve
Az iskolapszichológus

Az iskolapszichológus

Az új Köznevelési Törvény szerint 2013 szeptemberétől az iskolákban kötelező az iskolapszichológus alkalmazása. Az 500 főnél kisebb létszámú iskolákban fél, az 500 főnél nagyobbakban teljes munkaidős pszichológus dolgozik. Eltelt több mint egy év, lassan megszokja mindenki (szülő, pedagógus, diák) jelenlétüket, munkájukat. Veres Réka iskolapszichológussal beszélgettünk a tapasztalatokról.
10 éve
„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

Felgördül a függöny, csak a színpadi fények világítanak, és a diákok csillogó szemmel jelennek meg, hogy egy kicsit más világot varázsoljanak ide a közönségnek. A varázslást azonban kemény próbafolyamat előzi meg, amely, ha lehet ilyet mondani, az előadással együtt az egyik legjótékonyabb, leghatásosabb nevelési eszköz is egyben.
10 éve
A nevelési tanácsadó

A nevelési tanácsadó

A szülők többsége nemigen informált arról, hogy az iskolai nevelési tanácsadók mivel is foglalkoznak igazán. Legtöbbjük akkor kerül kapcsolatba velük, ha gyermekével valamilyen probléma adódik. Elsőre pedig idegenkedni kezd tőle. Bernáth Anita sok éve dolgozik a XIX. kerületben a Nevelési Tanácsadóban, mint nyelv-és beszédfejlesztő pedagógus. Vele próbáljuk meg bemutatni iskolai tevékenységüket.
10 éve

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten