A kompetenciamérésről
Az első kompetenciamérésre 2001 őszén került sor, az idei feladatok nyolcadjára vizsgálják meg országosan a 6.,8. és 10. évfolyamos tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását. A mérésben alkalmazott feladatok nem a tudástartalom elsajátításának mértékét mérik, a felmérés nem az adott tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok a közoktatásban addig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.
A szövegértéi képességek vizsgálata
A gyerekek két szövegértési feladatlapot kapnak, kitöltésükre kétszer 45 percet kapnak, természetesen 15 perces szünet közbeiktatásával. A tesztek a gyerekek életéhez, mindennapjaihoz kötődő szövegekhez (rövid történet, menetrend, szórólap) kapcsolódnak. A kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek/egészének értelmezését várják el a tanulóktól.
A matematikai eszköztudás vizsgálata
A tanulók két feladatlapot töltenek ki a gyerekek kétszer 45 perc alatt, a tesztek a matematika különböző területeit érintik (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége), de nem matematikai példamegoldások. A kérdések a gyerekek mindennapjaihoz kötődnek, megoldásuk elsősorban matematikai problémamegoldást igényel.
Szülői résztvétel a mérésben
A feladatlapokkal együtt a diákok kapnak egy Családi háttér kérdőívet, melyet hazavihetnek,a szülőkkel együtt tölthetenek ki, és csak másnap kell leadniuk. A háttérkérdőív vizsgálata legalább annyira fontos, mint a feladatlapoké, hiszen adataik összegzése adja az iskola munkájának értékelésekor az ún. „hozzáadott értéket”. Ennek alapján számítható ki az intézményi értékelésekor, hogy az iskola a tanulók háttérkörülményei szerint elvárható eredményhez viszonyítva jobban vagy rosszabbul teljesít-e.
Mérési eredmények
A kérdőívek, feladatlapok elkészítését, továbbá a beérkezett adatok rögzítését, az iskoláknak szóló jelentés elkészítését az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztálya végzi. Az eredményeket a mérést követő tavasszal hozzák nyilvánosságra.
A diákok a méréssel egyidejűleg megkapják a mérési azonosító számukat, mely végigkíséri őket a kompetenciamérések során, így a kétévenként mérési eredmények összehasonlíthatóak és a gyerekek fejlődése nyomon követhető.
A kompetenciamérésről további információ olvasható, valamint a korábbi évek mérési eredményei megtekinthetők az Oktatási Hivatal és a Országos Kompetenciamérés honlapjain.