Országos kompetenciamérés 2010
Varga Szilvia
2010/05/26 11:50
2274 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Idén május 26-án, szerdán kerül sor az Országos kompetenciamérésre. Az egységes feladatlapokat az ország valamennyi iskolájának 6., 8. és 10. osztályos tanulója kitölti. A felmérés nem az adott évfolyamok tananyagát, ismeretanyagát kéri számon, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok milyen mértékben tudják alkalmazni a megszerzett ismereteket a mindennapi életükhöz kapcsolódó szövegértési és matamatikai feladatokban.

A kompetenciamérésről

Az első kompetenciamérésre 2001 őszén került sor, az idei feladatok nyolcadjára vizsgálják meg országosan a 6.,8. és 10. évfolyamos tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását. A mérésben alkalmazott feladatok nem a tudástartalom elsajátításának mértékét mérik, a felmérés nem az adott tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok a közoktatásban addig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.

A szövegértéi képességek vizsgálata

A gyerekek két szövegértési feladatlapot kapnak, kitöltésükre kétszer 45 percet kapnak, természetesen 15 perces szünet közbeiktatásával. A tesztek a gyerekek életéhez, mindennapjaihoz kötődő szövegekhez (rövid történet, menetrend, szórólap) kapcsolódnak. A kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek/egészének értelmezését várják el a tanulóktól.

A matematikai eszköztudás vizsgálata

A tanulók két feladatlapot töltenek ki a gyerekek kétszer 45 perc alatt, a tesztek a matematika különböző területeit érintik (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége), de nem matematikai példamegoldások. A kérdések a gyerekek mindennapjaihoz kötődnek, megoldásuk elsősorban matematikai problémamegoldást igényel.

Szülői résztvétel a mérésben

A feladatlapokkal együtt a diákok kapnak egy Családi háttér kérdőívet, melyet hazavihetnek,a szülőkkel együtt tölthetenek ki, és csak másnap kell leadniuk. A háttérkérdőív vizsgálata legalább annyira fontos, mint a feladatlapoké, hiszen adataik összegzése adja az iskola munkájának értékelésekor az ún. „hozzáadott értéket”. Ennek alapján számítható ki az intézményi értékelésekor, hogy az iskola a tanulók háttérkörülményei szerint elvárható eredményhez viszonyítva jobban vagy rosszabbul teljesít-e. 

Mérési eredmények

A kérdőívek, feladatlapok elkészítését, továbbá a beérkezett adatok rögzítését, az iskoláknak szóló jelentés elkészítését az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztálya végzi. Az eredményeket a mérést követő tavasszal hozzák nyilvánosságra.
A diákok a méréssel egyidejűleg megkapják a mérési azonosító számukat, mely végigkíséri őket a kompetenciamérések során, így a kétévenként mérési eredmények összehasonlíthatóak és a gyerekek fejlődése nyomon követhető. 

A kompetenciamérésről további információ olvasható, valamint a korábbi évek mérési eredményei megtekinthetők az Oktatási Hivatal és a Országos Kompetenciamérés honlapjain.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten