Passió
2006/04/11 19:51
5016 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Amikor Zelter a Berliner Singakademie-vel éveken át fáradozott a mű előadása ügyében, voltaképp nem hitt abban, hogy az keresztülvihető; úgy vélte, hogy a közönség még nem érett meg rá. Ehhez a fiatal Mendelssohn lelkesültsége kellett.
J. S. Bach

A nekrológban felsorolt öt passióból csak kettő maradt fenn, a Máté- és a János passió, egynek pedig a szövege: a Márk passióé (egyetlen ismert példánya a második világháborúban elpusztult; a zene néhány részlete eredeti formájában fellelhető a BWV54 és 198 kantátákban, egy tétel pedig átdolgozott formában a Karácsonyi oratóriumba került). A további két passió elveszett. A nekrológ alighanem tévesen vette fel Bach művei közé a nem hiteles Lukács-passiót, annak az 1730 tájára datálható partitúrának alapján, amelyet Bach saját kezűleg másolt és látott el kiegészítésekkel. Ez annyit jelent, hogy csak egy passió eltűnésével kell számolnunk. A János- és Máté-passióra vonatkozó legújabb kutatás bizonyította, hogy néhány tételük egy Bach lipcsei korszakát megelőzően, valószínűleg a weimari periódusban írt passióból származik nevezetesen az "O Mensch bewein" kórus (mindkét passióban szerepel), valamint a János-passió három áriája: "Hímmel, reisse", "Zerschmettert mich" és "Ach windet euch nicht so".

Hilgenfeldt (1850) említi Bach egy 1717-ben keletkezett passióját, de nem utal adatának forrására. 1714 előtt Weimarban Bach átiratot készített Keiser Márk-passiójából, így megalapozott tény, hogy ebben az időszakban már érdeklődött a műfaj iránt. Lehetséges tehát, hogy a hiányzó ötödik passió valóban egy elveszett weimari mű. A három ismert passió a passió-oratórium ugyanazon - a historia hagyományában fogant - típusát képviseli, amelyben teljes egészében megmarad a bibliai szöveg (a szólisták - evangelista, Jézus, Pilátus stb. -, valamint a turba kórusok anyagában), és azt helyenként szabadon költött verseket megzenésítő kontemplatív, úgynevezett "madrigál" darabok, valamint korálok szakítják meg. Bach passióinak különleges vonása a rendkívül kifejező négyszólamú kóruskorálok szokatlan gyakorisága. Szöveg szempontjából az 1724-es János-passió nem egységes. A szöveg szabad költésű részei javarészt B. H. Brockes híres passió-költeményére (Der für die Sünde der Welt gemarterte und sterbende Jesus, 1712) és C. H. Postel János-passió librettójára (1700k) támaszkodnak.

A kettőskórust alkalmazó Máté-passió története nem ennyire bonyolult, bár nem is egészen egyszerű. E passió első előadásának időpontját sikerült megállapítani (1727); a forrásanyag hiányai miatt (az "O Mensch bewein" kezdetű szakasztól eltekintve, amelyet Bach 1736-ban vett át a János-passió második változatából) nem világos azonban, mely számok származtak egy korábbi, 1725-ben Picander szövegére írt passióból vagy passió-kantátából - amennyiben Bach valóban megzenésítette ezt a szöveget. A Máté-passió mindamellett, a Picander-féle librettóban gyökerezve, lényegében eleve egységes műként vázolódott fel. Az áriák és általában a "madrigál" darabok megnövekedett tere (különösen jellemző az arioso és ária társítása) nagyobb lélegzetű formálást engedett. Régi hagyományt követő különleges sajátosság a Jézus recitativóit mintegy holdudvarként övező vonóskíséret. Nyilvánvaló, hogy a Máté-passiót Bach olyan egységes műként tervezte meg, amilyenként a János- passiót nem; tanúskodnak erről a korálok közötti összefüggések, a hangnemi terv, a tételpárosítások.

A János-passiónak ehhez képest nincs szerkezeti középpontja (Smend, 1926). A Máté-passiót még legalább kétszer előadták: 1736-ban, a continuo-szólam szigorú megosztásával a két kórus között, az I. rész végén az egyszerű korál helyett az "O Mensch bewein" beillesztésével, és a "Komm süsses Kreuz" tételben a lant helyett viola da gamba alkalmazásával; és az 1740-es években, némi előadásmódbeli változtatással és kisebb revíziókkal. A Márk-passió ( 1731 ) fő részeit, vagyis "madrigál" darabjait tekintve paródia, fő forrásai a Gyászóda (BWV198 kantáta) és a Leopold halálára írt Gyászzene (BWV244a). Bár a passiónak csupán szövege áll rendelkezésünkre, a zenét ezekből a művekből részben rekonstruálhatjuk. Smend ( 1940-48) javasolta kiegészítésüket az 54. és 7. kantáta, továbbá a Karácsonyi oratórium tételeivel, valamint néhány korállal.

Különbözö vélemények a Bach-passiókról

"Ezen a héten háromszor hallottam az isteni Bach Máté-passióját, mindannyiszor a mérhetetlen csodálatnak ugyanazzal az érzésével. Aki tökéletesen elfelejtette a kereszténységet, az valóban úgy hallgathatja, mint az evangéliumot; az akarat tagadásának zenéje ez, és nincs benne semmi aszkézis." (Friedrich Nietzsche Erwin Rohdénak, Bázel, 1870. ápr. 30.) Egy újság szerint: "...ahogy ez a teátrális zene felhangzott, az emberek rendkívül elcsodálkoztak, egymásra néztek, és így szóltak: Mi lesz még ebből?" Egy nemes özvegye így szólt: Ments Isten, kedveseim! Olyan ez, mintha az operában volna az ember."

A. v. Grolman nagyon helyesen jegyzi meg ezzel kapcsolatban: "... bár nem ez volt Bach szándéka, ám lelki tartása bizonyára megdöbbentő lehetett... megrázó ereje túlment azon a határon, ami akkor vallásosan felfogható volt ." Amikor Zelter a Berliner Singakademie-vel éveken át fáradozott a mű előadása ügyében, voltaképp nem hitt abban, hogy az keresztülvihető; úgy vélte, hogy a közönség még nem érett meg rá. Ehhez a fiatal Mendelssohn lelkesültsége kellett, aki minden ellenállást legyőzött, és 1829. március 11-én létrehozta a berlini Singakademie-ben a Máté-passió első modern előadását. A 800-900 embert befogadó terem zsúfolásig megtelt, meg kellett nyitni az előcsarnokokat is, és a zenekar mögött egy termet; több mint 1000 érdeklődőt nem tudtak beengedni. Nagy számban képviseltette magát az udvar, élén a királlyal. Az előadás sikerének köszönhető, hogy 1830-ban végre ki lehetett nyomtatni a kompozíciót. A hangverseny mérföldkövet jelentett a mű előadásának történetében.

Irodalom

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten