Néhány szó a vágásról
A vágás a forgatás utáni munkafázisok talán legfontosabbika. A felvett nyersanyagokat a vágás során helyezik a megfelelő sorrendbe, és egységes mozgóképpé rendezik. A vágás kifejezés a filmnyersanyag szerkesztési módszere miatt keletkezett, amit szó szerint vágni és ragasztani kell. Ma már szinte mindent számítógépen vágnak meg, elsőként a filmre forgatott anyagot is (amit ehhez digitalizálni kell). A vágás során egymás mellé kerülő anyagok lehetnek ugyanannak a jelenetnek részei (pl. egy beszélgetés résztvevőinek arcai), de lehetnek különböző jelenetek máshol játszódó képei (pl. egy repülőgép és egy repülőtéri várócsarnok képei) is. A vágás során a képek találkozhatnak többféleképpen, például közvetlenül (éles vágás), máskor folyamatosan vált az egyik kép át a következőbe (úsztatás). Tulajdonképpen a vágó és a rendező kezei között áll össze a rengeteg felvett képből a forgatókönyvben olvasható történet, és a vágás során alakul ki a film ritmusa is.
Hogyan működik a szimulációs programunk?
Játékunkkal akár te is kipróbálhatod a vágást. A Start gombra elinduló szimulációnk baloldali alsó képén azt látod, amint egy ember leül egy székre, a jobboldalon ugyanezt, csak közelebbről, és más szögből. Nézd meg a kis "filmeket", állítsd meg az elsőt ott, ameddig azt szeretnéd látni, és húzd oda a jelenet végét jelző kis háromszöget. A másodikat ott állítsd meg a stop gomb segítségével, ahonnan annak a kockái peregjenek, ide a snitt elindulását jelző kis háromszöget kell húznod. Amikor mindkettőn kijelölted a vágási pontot, középen (a play gomb lenyomásával) megtekintheted a kész "jelenetet". A vágási pontokat addig módosítsd, amíg elégedett nem vagy az eredménnyel, törekedj arra, hogy a kész jelenet zökkenőmentes legyen. Az alapanyagokat (snitteket) fordítva is sorba rakhatod, ekkor a hatás más lesz.